آخرین اخبار بین الملل

بایدن و اوباما،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست. به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، کمپین…

سرمایه‌گذاران داعش چه کسانی هستند؟



اخبار,اخبار بین الملل, داعش


 اخباربین الملل -  ثروتمندان عرب نزد داعش سرمایه‌گذاری می‌کنند

«ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان»؛ این عنوانی است که این روزها بیشتر کارشناسان و تحلیلگران غربی در مورد گروه تروریستی داعش به کار می‌برند.

قاچاق نفت به قیمت بسیار پایین تر از رقم اصلی آن، گروگانگیری و دریافت کمک های مالی از برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله منابعی است که داعشی ها به کمک آن هر روز بر ثروت خود می افزایند.

به گزارش جام جم، در این میان کشورهای غربی و بویژه آمریکا که سیاست های غلطشان در سال های اخیر برای سرنگونی دولت قانونی سوریه به شکل گیری و تقویت گروه داعش منجر شده، مدتی است که تلاش می کنند از تقویت بیشتر این گروه بپرهیزند، اما ظاهرا برخی متحدان منطقه ای شان چندان در این زمینه با آنها هماهنگ نیستند.

موید این مطلب سخنان دوشنبه شب دیوید کوهن، معاون خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی بود.

وی در این زمینه اظهار کرد: ما طی این سال ها نسبت به تجهیز گروه های تروریستی از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده ایم.

دیوید کوهن با بیان این که در این زمینه همکاری هایی بین طرفین انجام شده، خواستار برخورد جدی تر برخی از این کشورها در قبال تامین مالی تروریست ها شده است.

تحلیلگران می گویند تاکید این روزهای مقامات واشنگتن بیشتر بر مقامات کویت و قطر است که مدارک و شواهد موجود نشان می دهد برخی از شهروندان این دو کشور در تامین مالی داعش و جبهه النصره نقشی فعال دارند.

خبرگزاری تسنیم هم به نقل از کوهن نوشت کویت و قطر در مقابله با تامین مالی تروریست های داعش سهل انگارند.

انفعال انگلیسی ها
در حالی که مقامات آمریکایی این روزها می کوشند با تاکید بر این موضوع جدیت خود در نبرد علیه داعش را نشان دهند، برخی به انفعال انگلیسی ها در این زمینه اشاره می کنند.

بر همین اساس، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف چند روز پیش از تحریم دو نفر از شهروندان کویتی به اتهام تامین مالی داعش خبر داد.

گفته می شود مقامات آمریکایی از ماه آگوست تاکنون نام این دو نفر را به سازمان های اطلاعاتی انگلیس داده بودند، اما مقامات لندن بتازگی نام آنها را به فهرست تحریم های خود اضافه کرده اند.

عبدالرحمان خلاف العنیزی و شافی سلطان محمد العجمی دو شهروند کویتی هستند که این روزنامه به نام آنها اشاره کرده است. فرد نخست در تامین مالی داعش فعالیت داشته و دومی نیز در زمینه تجهیز تسلیحات جبهه النصره کار می کند. البته به نظر می رسد کم کاری انگلیسی ها در این زمینه تنها محدود به همین دو نفر نبوده است. هفته گذشته نیز مشخص شد مقامات لندن عبدالرحمان النوامی، شهروند قطری را به دلیل همین اتهامات تحریم کرده اند.

گزارش شده که وی در عرض یک ماه نزدیک به 1.5 میلیون پوند در اختیار اعضای داعش قرار داده بود. نکته جالب اینجاست که مقامات آمریکایی از ده ماه پیش خواستار تحریم این فرد شده بودند و انگلیسی ها بتازگی اقدام به این کار کرده اند.

این گزارش می افزاید آمریکایی ها پنج پایگاه دیگر در این زمینه در قطر را تحریم کرده اند، اما هنوز اقدامی از سوی انگلیسی ها نشده است. این به معنای آن است که آنها هنوز می توانند براحتی به فعالیت خود در انگلیس ادامه دهند. نکته دیگر این است که چرا این دو شهروند کویتی بسرعت به فهرست تحریم انگلیسی ها اضافه شدند.

در این میان نمایندگان پارلمان انگلیس نیز در این باره بر دولت دیوید کامرون فشار می آورند. در مقابل مقامات وزارت خزانه داری انگلیس می گویند تا دلیل و مدرک مشخصی در این زمینه وجود نداشته باشد، اقدام به تحریم فردی نمی کنند. در همین حال گفته می شود امیر قطر امروز برای دیدار با دیوید کامرون، وارد انگلیس می شود. احتمال دارد کامرون در این دیدار موضوع حمایت مالی شهروندان قطر را مطرح کرده و خواستار پایان دادن به این روند شود.

کمک های مداوم
هنوز هیچ یک از مقامات غربی نتوانسته اند آمار دقیقی از میزان کمک های مالی به داعش ارائه کنند. در این میان افرادی همچون جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق نیروهای آمریکا و ناتو بر این باور است که این کمک ها طی چند ماه اخیر ممکن است کم شده باشد، اما به هیچ وجه قطع نشده است.

به عقیده استاوریدیس، گروه هایی همچون داعش و جبهه النصره بهترین بستر برای سرمایه گذاری این ثروتمندان عرب است. آنها در ابتدا با پرداخت هزینه ای به این گروه ها اعتماد آنها را جلب می کنند. زمانی که این گروه ها بتوانند روی پای خود بایستند، تجارت و سود واقعی اعراب آغاز می شود. از آن به بعد است که این شیوخ عرب از ثروت حاصل از قاچاق نفت، آدم ربایی و حتی بردگی زنان سود می برند.

به گفته آمریکایی ها، قطر و عربستان را می توان بزرگ ترین تامین کنندگان این گروه های تروریستی به حساب آورد. البته کارشناسان عقیده دارند عربستان طی چند ماه گذشته تا حدودی در این زمینه محدودیت هایی ایجاد کرده است، اما مقامات دوحه هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده اند.

به باور مقامات واشنگتن، داعش از طریق تمام منابع مالی خود روزانه نزدیک به یک میلیون دلار درآمد دارد. گفته می شود بیشتر این درآمدها به واسطه فروش نفتی است که داعش پس از تسلط بر پالایشگاه هایی در عراق و سوریه به دست آورده است. بازار اصلی خرید و فروش این نفت قاچاق نیز مرزهای ترکیه عنوان شده است. گزارش شده که داعشی ها هر بشکه نفت را فقط به قیمت 25 دلار به فروش می رسانند. از سوی دیگر، رابرت فیلیپس، مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید که اعراب ثروتمند در حال انجام یک بازی کثیف دوگانه هستند.

وی در این زمینه افزود: در حالی که دولت های عرب منطقه سعی می کنند با اقدامات خود ادعا کنند علیه داعش در حال مبارزه هستند، ثروتمندان این کشورها به تجهیز مالی و تسلیحاتی این تروریست ها ادامه می دهند.


 اخبار بین الملل  - جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------