واکنش های جهانی به درگذشت ملک عبدالله



اخبار,اخبار

درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی با واکنش های جهانی روبه رو شد.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفته و او را رهبری راسخ نامید. رئیس جمهوری آمریکا گفته است: ملک عبدالله به اهمیت روابط عربستان سعودی و آمریکا ایمان راسخ داشت و عامل ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن بود. اوباما پادشاه عربستان را دوستی امین و رهبری درستکار توصیف کرد که تصمیم هایی شجاعانه در روند صلح خاورمیانه اتخاذ کرد. رئیس جمهوری آمریکا افزود: کشورهای ما در زمینه مقابله با چالش های متعدد همکاری کردند و من همواره دیدگاه‌های ملک عبدالله و دوستی واقعی و صمیمانه با او را ارج نهاده ام.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت که با درگذشت ملک عبدالله، واشنگتن شخصیتی خردمند و دوراندیش را از دست داده است.

جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا نیز قرار است برای ابراز همدردی و شرکت در مراسم تشییع جنازه ملک عبدالله در رأس هیأتی از مقام‌های آمریکایی راهی ریاض شود.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن ابراز تسلیت، گفت که پادشاه عربستان گفت‌وگوی ادیان را تحکیم بخشید.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز گزارش داد، در پی درگذشت پادشاه عربستان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت و روابط بین پاریس و ریاض را قوی توصیف کرد. رئیس جمهوری فرانسه از ملک عبدالله به عنوان سیاستمداری که با عملکرد خود در تاریخ کشورش تأثیرگذار بود، تجلیل کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس جمهوری مصر، دبیرکل اتحادیه عرب، شیخ الازهر و پادشاه مراکش نیز فوت ملک عبدالله را به امت عرب و اسلام تسلیت گفتند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت و برای شرکت در مراسم تشییع جنازه او، سفر خود را به داووس نیمه‌کاره رها کرد. همچنین سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که بنا به دستور پادشاه این کشور 40 روز در عزای عمومی خواهد بود.

نخست‌وزیر کانادا هم به درگذشت پادشاه عربستان واکنش نشان داد و گفت: ملک عبدالله مدافع سرسخت آشتی بود.

شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مصر از جمله شبکه‌های دولتی عربستان، کویت، بحرین و شبکه‌های ام.بی.سی، روتانا، سی.بی.سی و النهار در پی درگذشت ملک عبدالله، پخش برنامه‌های روتین خود را متوقف و با گذاشتن نوار سیاه رنگ در گوشه تصاویر خود، اقدام به پخش تلاوت قرآن کریم کردند.

از سوی دیگر، بعد از اعلام خبر فوت پادشاه عربستان بهای نفت در بازار نیویورک افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بازار معاملات نیویورک هر بشکه نفت وست تگزاس اینتر مدییت برای تحویل در ماه مارس با افزایش 93 سنتی، 47 دلار و 24 سنت معامله شد.

نخست‌وزیر هند نیز درگذشت ملک عبدالله را از دست دادن فردی قدرتمند و اثرگذار توصیف کرد.

 

 اخبار بین الملل  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------