هند و آمریکا قرارداد هسته‌ای امضا کردند



اخبار,اخباربین الملل,نخست وزیر هند

هند و آمریکا پس از سالها گفت وگو در زمینه همکاری هسته ای غیر نظامی روز یکشنبه در دیدار باراک اوباما رییس جمهوری امریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند این قرارداد را امضا کردند.

هرچند تاکنون جزئیات این قرار داد از سوی مقامات دولتی دو طرف، فاش نشده است ولی برخی ازکارشناسان پیش بینی می کنند که هند زیر فشار امریکا و کوتاه آمدن از خواسته هایش مبنی بر مسوولیت شرکت های غربی که نیروگاههای اتمی را دراین کشور می سازند زمینه امضای این موافقنامه را فراهم کرده است. 'نارندرا مودی 'نخست وزیر هند که بعدازظهر يكشنبه با رییس جمهور امریکا در گفت وگوی مطبوعاتی شرکت کرده بود، گفت : قرارداد همکاری هسته ای غیر نظامی نقطه عطفی در همکاری دو کشور محسوب می شود.

'نارندرا مودی ' افزود: ما دراین توافقنامه به یک اعتماد جدید رسیدیم و همچنین فرصت های اقتصادی جدیدی برای کشورهایمان بوجود آوردیم. ما در چهار ماه گذشته تلاش زیادی برای دستیابی به این توافقنامه نهایی که منطبق با قوانین دو کشور و بین المللی است انجام دادیم.

رییس جمهوری امریکا نیز با استقبال ازاین توافقنامه گفت :هند وامریکا در زمینه های حیاتی از جمله همکاری غیر نظامی هسته ای تا بهداشت و سلامت باهم همکاری می کنند. رییس جمهور امریکا به دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند به عنوان میهمان ویژه برای شرکت در مراسم روز جمهوری صبح امروز وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

استقبال رسمی از وی در کاخ ریاست جمهوری، حضور دربنای یادبود مهاتما گاندی رهبر فقید هند، شرکت درضیافت نهار نخست وزیر هند، گفت وگو مطبوعاتی و شرکت درضیافت شام رییس جمهور هند از برنامه های نخستین روز باراک اوباما به هند بود. وی قرار است فردا دوشنبه به عنوان میهمان ویژه در مراسم روز جمهوری این کشور شرکت کند.

بر اساس گزارش رسانه های هند، قانون مسوولیت هسته ای از سال 2005 تاکنون مهمترین مانع در امضای توافق نامه هسته ای غیر نظامی بین امریکا و وهند بوده است. این قانون،عرضه کنندگان خدمات هسته ای را مستقیما در صورت بروز حادثه هسته ای مسوول می داند، درحالی که کشور هایی مانند فرانسه و آمریکا از هند خواسته اند که قوانین بین المللی را دنبال کند.

بر اساس قوانین بین المللی در صورت بروز حادثه هسته ای مسوولیت اولیه با کشور عامل می باشد. از آنجایی که تمام نیروگاه های هسته ای هند توسط شرکت دولتی انرژی هسته ای اداره می شود، اجرای قوانین بین المللی به این معنی است که در صورت بروز حادثه، دولت هند مسوول پرداخت هرگونه خسارت است. یکی دیگر از بند های قانون مسوولیت هسته ای، بند مسوولیت نامحدود است که بر اساس آن شرکت های خارجی برای پیدا کردن شرکت های بیمه دچار مشکل می شوند.

هند برای نخستین بار در سال 1974 بمب اتمی آزمایش کرد که پس از آن این کشور متحمل تحریم های اقتصادی شد اما به تدریج پس از قدرت گرفتن اقتصاد هند، این تحریم ها در سال 2008 توسط امریکا لغو شد و این کشور به شرکت های آمریکایی اجازه داد تا تجهیزات هسته ای به هند بفروشند.  حل مشکلات موجود بر سر راه توافق نامه غیر نظامی میان هند و امریکا از آنجا اهمیت دارد که انرژی هسته ای مورد نیاز هند به عنوان کشوری تشنه انرژی با سوخت های معمولی مانند گاز طبیعی و زغال سنگ برطرف می کند.

ذخایر زغال سنگ نیروگاه های حرارتی هند رو به اتمام است و این کشور بیش از نیمی از انرژی خود را در نیروگاه های سوخت زغال سنگ تامین می کند. چندی پیش هند موفق شد برای واردات اورانیوم از استرالیا که یک سوم اورانیوم جهان را دراختیار دارد توافقنامه امضا کند. توافق نامه با استرالیا به هند کمک کرد تا نسبت به برنامه هسته ای خود با وجود اینکه از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نمی باشد، پذیرش بیشتری در سطح جهانی بدهد. انرژی هسته ای برای رشد اقتصادی هند حیاتی است زیرا نقش موثری برای تامین انرژی دومین کشور پرجمعیت جهان کمک می کند.


  اخبار بین الملل  -  بهار نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------