اتفاق کم سابقه در آمریکا: مخالفت رهبر دموکرات‌ها با سخنرانی نتانیاهو در کنگره به دلیل ایران



اخبار,اخباربین الملل, باراک اوباما

نانسی پلوسی که قبل از این ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را در دست داشت ادامه داد: سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا به تلاش های دولت آمریکا برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران آسیب می زند.

 دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا با سخنرانی نتانیاهو در کنگره این کشور مخالفت کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، نانسی پلوسی رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت سخنرانی نتانیاهو در کنگره به مذاکرات هسته ای با ایران آسیب می زند.

این اتفاق در حالی روی می دهد که اسرائیل به داشتن لابی بزرگ و قدرتمند در کنگره آمریکا معروف است.

 کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا در جایگاه پارلمان است.
 
نانسی پلوسی که قبل از این ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را در دست داشت ادامه داد: سخنرانی که قرار است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مارس آینده در کنگره آمریکا داشته باشد به تلاش های دولت آمریکا برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران آسیب می زند.

پلوسی که در کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت افزود: چنین دعوتی پیام اشتباهی را در زمینه فرصت به دیپلماسی درباره حل مسئله هسته ای ایران ارائه می دهد.

پیش از این هم اعضای دموکرات کنگره اعلام کردند با تصویب تحریم جدید علیه ایران مخالف اند. 11 عضو دموکرات و مستقل مجلس نمایندگان آمریکا  هم اعلام کردند به دنبال ارائه طرحی برای ممنوعیت تصویب تحریم جدیدی علیه ایران هستند.

قبل از این تنها چند ساعت پس از سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره آمریکا معروف به سخنرانی وضعیت اتحاد، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان از نتانیاهو دعوت کرد با حضور در کنگره درباره ایران سخنرانی کند. نتانیاهو هم به سرعت این دعوت را قبول کرد.


این اقدام در اعتراض به سخنان اوباما در حمایت از مذاکرات هسته ای با ایران و تهدید به وتوی تحریم های جدید کنگره انجام شد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در اقدامی کم سابقه، در دعوت از نتانیاهو با کاخ سفید مشورت و هماهنگی نکرده بود. به دنبال این اتفاق، کاخ سفید ضمن انتقاد از این دعوت اعلام کرد در صورت سفر نتانیاهو به واشنگتن، اوباما با او دیداری نخواهد داشت. جان کری وزیر خارجه آمریکا هم موضع مشابهی اتخاذ کرد.

اخبار,اخباربین الملل, باراک اوباما


پس از این اتفاقات، نتانیاهو در آمریکا و اسرائیل به دلیل پذیرش سریع دعوت به سخنرانی در کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت. او مجبور شد زمان سخنرانی در کنگره آمریکا را به تعویق بیاندازد.

ایران و گروه 1+5 بر اساس توافق موقت ژنو در حال مذاکره برای دست یابی به توافق نهایی و جامع درباره برنامه هسته ای تهران هستند.

براساس توافق موقت ژنو،ن گروه 1+5 در برابر تعهدات هسته ای ایرا، نباید تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کند.


 اخبار بین الملل  - عصر  ایران

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------