داعشي‌ها توحش انسانی به راه انداخته‌اند



اخبار,اخباربین الملل,داعش

  سازمان عفو بین‌الملل سال 2014 میلادی را برای حقوق بشر سراسر جهان «فاجعه‌بار» خواند و تاکید کرد که سازمان ملل برای حفاظت از حقوق بشر اقدامات اندکی انجام داده و واکنش جهان به گروه‌های مسلح شرم‌آور بود.

عفو بین‌الملل در گزارش بین‌المللی خود درباره سال 2014 میلادی گفت: دولت‌ها تظاهر به طرفداری از حفاظت از غیرنظامیان می‌کنند در حالی که به طرز ناراحت‌کننده و فلاکت‌باری در این مساله ناکام هستند. عفو بین‌الملل هشدار داده است اگر اقدامی فوری در این راستا صورت نگیرد اوضاع طی سال جاری بدتر نیز خواهد شد. در این گزارش آمده است: دولت‌ها همچنین این مساله را که میلیون‌ها نفر به خاطر ناآرامی‌ها و خشونت‌ها فرار می‌کنند، رد می‌کنند. در اروپا یک سیاست نظام‌مند برای جلوگیری از ورود افرادی که برای نجات زندگیشان فرار می‌کنند، وجود دارد.

در حالی که در سال 2014 میلادی در آمریکا 53 هزار کودک از فقر و درگیری‌های مسلحانه مرگبار فرار می‌کردند، بازداشت شدند. این مساله باید تغییر کند.این سازمان از اتحادیه اروپا به دلیل قصور در عمل به مسئولیت‌های خود در قبال آوارگان سوری و فراهم سازی راه‌هایی برای مهاجرت قانونی آنها انتقاد کرد. شلیل شتی، مدیر کل این سازمان در کنفرانس مطبوعاتی در لندن گفت: در سوریه میلیون‌ها آواره وجود دارد و اروپا تنها با میزبانی از چند هزار آواره توافق کرده است. بدتر از آن اینکه مسئولان اروپا از آوارگان می‌خواهند تا به دلیل نبود راه‌های قانونی از طریق دریای مدیترانه مهاجرت کنند. براساس برآورد عفو بین‌الملل طی سال گذشته میلادی 3400 تن از آوارگانی که در حال تلاش برای رسیدن به سواحل اروپایی بودند، در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.

همچنین این سازمان اعلام کرد که حدود 95 درصد از آوارگان سوری در کشورهای مجاور سوریه قرار دارند.وی گفت: ایتالیایی‌ها طرح خوبی را برای نجات مهاجران در دریا در پیش گرفتند اما بقیه کشورهای اروپایی به مسئولیت خود در این زمینه عمل نکرده‌اند. اقدامات اتحادیه اروپا در این راستا "رسوایی" است. اتحادیه اروپا مسئولیت ارائه راه‌هایی برای مهاجرت قانونی، منظم و امن به آوارگان و مهاجران را برعهده دارد و زمان آن رسیده که دست به چنین اقدامی بزند چرا که بدون این اقدام در درخواست‌های خود برای احترام به حقوق بشر صداقت به خرج نداده است.

براساس گزارش کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل بیش از 218 هزار مهاجر در سال 2014 تلاش کردند از دریای مدیترانه عبور کنند اما دست کم 3500 تن از آن‌ها جان خود را از دست دادند. شتی گفت: پنج عضو دائم شورای امنیت، انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا بطور مداوم از حق وتوی خود برای گسترش منافع سیاسی یا ژئوپلتیک خود به جای حمایت از مردم سوء استفاده می‌کنند.

این کشورها باید از حق وتوی خود برای اقدام در مناطقی که کشتار جمعی و نسل کشی در حال وقوع است بهره ببرند.این سازمان همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا برای حمایت و پذیرش افرادی که از ناآرامی‌ها و خشونت‌ها فرار می‌کنند، اقدامات بیشتری انجام دهد. در این گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر160 کشور مورد تحقیق مطرح شده است. عفو بین‌الملل حمله ژوئیه سال 2014 میلادی به نوار غزه توسط اسرائیل را که در آن 200 فلسطینی کشته و جنایت‌های جنگی رخ داده، به عنوان «بی‌تفاوتی سنگدلانه» توصیف کرد.

این سازمان تاکید کرده است: جامعه بین‌الملل به «جنایت‌های وحشتناک» بوکوحرام در نیجریه توجه کافی نداشته است، در جمهوری آفریقای مرکزی با وجود حضور نیروهای بین‌المللی بیش از پنج هزار تن در درگیری‌های فرقه‌ای کشته شدند. شکنجه، تجاوز و کشتارهای دسته جمعی به ندرت بر روی صفحه اول نشریات جهان چاپ شده است و اکثر افرادی که در این درگیری‌ها کشته شدند، غیرنظامی بودند.

عفو بین‌الملل افزوده است: گروه‌های مسلح به ویژه گروه تروریست داعش در عراق و سوریه دست به «توحش انسانی» زده‌اند. داعش در سوریه به خاطر آنچه که تخطی از نوع "قانون شریعت" خود تلقی می‌کند، دست به کشتارهای عمومی، مثله کردن و ضرب و شتم زده و به واسطه اقدامات تروریستی در عراق سلطه پیدا کرده است. داعش برخلاف بسیاری که کشتارهای غیرقانونی انجام می‌دهند و تلاش دارند جنایت‌های خود را در خفا نگه دارند، با بی‌شرمی درباره اقدامات خود سخن می‌گوید.

در ادامه این گزارش آمده است: در سودان جنوبی در جریان درگیری میان نیروهای دولت و مخالفان ده‌ها هزار تن کشته و دو میلیون تن از خانه‌های خود فرار کرده‌اند. کاملا ضروری است که با خشونت علیه غیرنظامیان مقابله کنیم و افرادی را که مسوول این جنایت‌ها هستند، به پای میز محاکمه بکشانیم.

در حال حاضر منتظریم تا یک اقدام عملی و ملموس اتخاذ شود. عفو بین‌الملل از این پیشنهاد ارائه شده به شورای امنیت برای تصویب مقررات اجرایی که مانع استفاده از حق وتو در مواقعی می‌شود که شورای امنیت را از وارد عمل شدن در شرایط نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت منع می‌کند، استقبال کرده است. این یک گام اولیه مهم است و می‌توان جان بسیاری را نجات دهد.

عفو بین‌الملل همچنین خواستار اعمال ممنوعیت در استفاده از تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت شد که می‌توانست سال گذشته میلادی جان بسیاری را در شرق اوکراین نجات دهد.این گزارش دیگر نقض‌های حقوق بشر در سراسر جهان از جمله سرکوب مخالفان در سراسر آفریقا، روسیه، چین و کره‌شمالی را نیز مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش بر تلاش‌های مداوم در حق تولید مثل زنان در السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه، هاییتی، شیلی، فیلیپین، لهستان، مالت و ایرلند تاکید شده است.


  اخبار  بین الملل  - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------