حذف مخالف به شيوه روسي



اخبار,اخباربین الملل,ولادیمیر پوتین

بوریس نمتسوف، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین، جمعه شب در مرکز مسکو هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد. او تنها ۱۸ روز پیش از این گفته بود که «می‌ترسم پوتین مرا بکشد» اما پوتین ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را قتلی از پیش طراحی شده و تحریک‌آمیز خوانده است.

او تنها سه ساعت پیش از به قتل رسیدن در گفت‌وگویی با رادیو اکو (Echo) در مسکو ولادیمیر پوتین را به «تجاوز بی‌معنا به خاک اوکراین» متهم کرد و گفت این تجاوز اقتصاد روسیه را در بحران فرو برده است. نمتسوف در این مصاحبه رادیویی از مردم خواسته بود که در تظاهرات یکشنبه در اعتراض به «تجاوز روسیه به خاک اوکراین» شرکت کنند. 


این تظاهرات ساعتی پس از ترور نمتسوف لغو شده و قرار شد به جای آن یک راهپیمایی در بزرگداشت نمتسوف در مرکز شهر مسکو برگزار شود. 


نمتسوف ساعت 40: 23 در حال قدم زدن با زنی جوان روی یک پل بوده که شخص نا‌شناسی از داخل یک خودروی سفید هشت گلوله را به سمت او شلیک کرده و چهار گلوله آن به نمتسوف برخورد کرده است. 


بوریس نمتسوف از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین و بنیانگذار حزب جمهوری‌خواه روسیه بود. در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ در زمان ریاست جمهوری بوریس یلتسین معاون نخست‌وزیر و طراح اصلاحات اقتصادی لیبرال در کشورش بود. در پایان دوره ریاست جمهوری بوریس یلتسین، از نمتسوف به عنوان یکی از جانشینان احتمالی او نام برده می‌شد.


 در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ او از سوی بلوک لیبرال نامزد انتخابات شد و یک سال پیش به دلیل شرکت در تظاهرات اعتراضی چندین روز را در زندان به سر برد. 


   تحسين شجاعانه عليه فساد
میخائیل کاسیانوف، نخست‌وزیر سابق روسیه و یکی از همراهان نمتسوف گفت، در قرن ۲۱ و در سال ۲۰۱۵، رهبر اپوزیسیون در کنار کاخ کرملین به قتل رسیده است. کاسیانوف افزود، بوریس نمتسوف سال‌ها برای آن مبارزه می‌کرد که روسیه کشوری آزاد و دموکراتیک شود و اکنون هزینه این مبارزه را پرداخته است. 


باراک اوباما، رئیس جمهور ‌آمریکا قتل بوریس نمتسوف را «بی‌رحمانه و وحشیانه» خواند و آن را محکوم کرد. در بیانیه کاخ سفید که ساعتی پس از حادثه انتشار یافت آمده است: «ما دولت روسیه را به بررسی سریع، بی‌طرفانه و شفاف این جنایت فرامی‌خوانیم.» کاخ سفید همچنین گفته است مسئولان این قتل باید پاسخگوی عمل خود باشند. 


اوباما همچنین به خانواده بوریس نمتسوف و مردم روسیه که به گفته او، «یکی از سرشناس‌ترین و سخنور‌ترین مدافعان خود را از دست داده‌اند»، تسلیت گفت. اوباما نمتسوف را مدافع خستگی‌ناپذیری توصیف کرد که «توان خود را صرف احقاق حقوق مردم روسیه کرد، حقوقی که به همه انسان‌ها تعلق دارد.» 


اوباما همچنین مبارزه شجاعانه نمتسوف علیه فساد را تحسین کرد. اوباما و بوریس نمتسوف در سال ۲۰۰۹ هنگام سفر اوباما به روسیه با یکدیگر دیدار کرده بودند. 


  تروري تكان دهنده
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز «قتل فجیع» بوریس نمتسوف را به شدت محکوم کرد. رئیس جمهور فرانسه نمتسوف را «مدافع شجاع و خستگی ناپذیر دموکراسی» نامید. اولاند همچنین مبارزه سرسختانه نمتسوف علیه فساد را تحسین کرد. پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین نیز می‌گوید که از ترور نمتسوف تکان خورده است. پروشنکو در صفحه خود در فیسبوک نوشت، بوریس نمتسوف پلی میان اوکراین و روسیه بود و این پل توسط قاتل او تخریب شد. پروشنکو افزود، من فکر نمی‌کنم که این حادثه تصادفی بوده است. 


حادثه ترور نمتسوف پایتخت روسیه را در شوک فروبرده است و مردم روی پل محل قتل نمتسوف گل نهاده‌اند.


اخبار بین الملل - قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------