بازتاب ويدئوي اعدام کودک ۱۱ساله عراقي



اخبار,اخباربین الملل,اعدام کودک   عراقي

ویدیوی منتشر شده در اینترنت كه نشان می‌دهد نیروهای عراقی پس از ورود به استان دیالی یک کودک ۱۱ ساله را اعدام می‌کنند در رسانه‌هاي عربي بازتاب وسيع يافته است.

در این ویدیو این کودک در حالی دیده می‌شود که با دست‌های بسته بر روی زمین نشسته و شماری از سربازان عراقی در منطقه‌ای نامعلوم دور او حلقه زده، سپس اسلحه‌های خود را به سوی سر او نشانه رفته او را اعدام می‌کنند. مصطفی سعدون مدیر دیدبان حقوق بشر عراق به تلویزیون «الحدث» در این باره گفت نیروهایی که در این ویدیو دیده می‌شوند نیروهای عراقی هستند و مکان حادثه بخش شرقی استان دیالی است.

این فعال حقوق بشر عراقی ضمن محکومیت این رفتار وحشیانه نسبت به یک کودک نابالغ توسط نیروهای عراقی افزود: «این کودک در جنگ علیه ارتش عراق و غیر نظامیان دست داشته، اما این مساله نمی‌تواند اعدام او را به این شیوه توجیه کند، زیرا همه قوانین بین المللی و عراقی به هیچکس اجازه نمی‌هد تا یک کودک صغیر زیر سن را اعدام کند.» وی در پایان مصاحبه خود با تلویزیون الحدث گفت: «این کودک نخست می‌بایست بازداشت و سپس برای محاکمه قانونی تحویل مقامات قضایی می‌شد، تا آن‌ها به نوبه خود او را به یکی از مراکز بازپروری بسپارند، نه اینکه به این گونه مورد شکنجه قرار گرفته و اعدام شود.»

اين در حاليست كه ژنرال مارتن دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا، روز سه شنبه گفت که نقش ایران و شبه‌نظامیان شیعه در عملیات جاری برای باز پس گیری شهر تکریت از گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، می‌تواند «مثبت» باشد، چنانچه به تنش مذهبی با سنی‌ها نینجامد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال دمپسی که در کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که دخالت ایران اکنون از هر زمان دیگری واضح‌تر است. او ادامه داد: «در حقیقت این دخالت تنها در صورتی که به تنش‌های مذهبی بینجامد، مشکل ساز خواهد بود.»

تکریت شهری سنی است که در شمال بغداد قرار دارد. از روز دوشنبه ۳۰‌هزار تن از نیروهای ارتش، پلیس، گروه‌های شبه‌نظامی شیعه و برخی عشایر سنی، بزرگ‌ترین حمله علیه شبه‌نظامیان گروه تندروی داعش را از زمان تصرف مناطق وسیعی از عراق توسط آن‌ها آغاز کردند. هدف از این حمله باز پس گیری شهر تکریت است. ژنرال دمپسی گفت: یک سوم نیروهای شرکت کننده در عملیات تکریت از لشکر پنجم ارتش عراق هستند و دو سوم دیگر را نیروهای مردمی تشکیل می‌دهند که با حمایت ایران سازماندهی شدند.

او ادامه داد: «چنانچه این نیرو‌ها به شکلی درست عمل کنند، یا به عبارتی شهر را به صاحبانش باز گردانند، این مساله تاثیری مثبت بر این حمله خواهد داشت.»  از سویی اشتون کار‌تر وزیر دفاه آمریکا گفت که امیدوار است حمله تکریت به بیدار کردن «شبح فتنه مذهبی» در عراق نینجامد. دهه گذشته عراق شاهد اوج خشونت‌های مذهبی بود که هزاران کشته برجای گذاشت. ژنرال لوید اوستن فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق هم گفت که ایالات متحده قصد تماس و هماهنگی با ایرانی‌ها در عراق را ندارد. اوستن گفت: «ما دقیقا نمی‌دانیم آن‌ها چه می‌کنند اما حمله به تکریت ناگهانی نبود.»


 اخبار بین الملل  - بهار  نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------