طرح یک تریلیون دلاری زرادخانه هسته‌ای آمریکا



اخبار,اخباربین الملل,وزارت دفاع آمریکا, نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا

کنفرانس روز دوشنبه «ان‌پی‌تی» در حالی برگزار می‌شود که ۴۵ سال بعد از اجرای این پیمان، طرح یک تریلیون دلاری واشنگتن برای نوسازی زرادخانه هسته‌ای این کشور به ایجاد فضای یأس در این نشست منجر شده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی در بامداد روز شنبه درباره کنفرانس «منع گسترش سلاح‌های اتمی» (ان‌پی‌تی) که روز دوشنبه در نیویورک برگزار می‌شود، طرح یک تریلیون دلاری آمریکا برای نوسازی زرادخانه هسته‌ای این کشور را عامل گسترش فضای یأس و بدبینی بر تلاش جهان برای حرکت به سمت جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای دانسته است.

«آنگلا کین»، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح هسته‌ای می‌گوید: «شاهد توقف در مسیر حرکت به سمت جهان عاری از سلاح هسته‌ای هستیم.»

پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی که در سال 1968 به امضا رسید، در حکم معامله‌ای بزرگ بین پنج قدرت هسته‌ای ـ انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا ـ و کشورهای غیرهسته‌ای نگریسته می‌شود. کشورهای غیرهسته‌ای به موجب این پیمان‌نامه متعهد شده‌اند  در ازای دست کشیدن از پیگیری سلاح‌های اتمی از مزیت زیستن در جهانی عاری از سلاح‌های اتمی برخوردار شوند.

45 سال بعد از اجرایی شدن ان‌پی‌تی، کشورهای غیرهسته‌ای با مشاهده ناتوانی در زمینه تحقق جهان عاری از سلاح‌های اتمی روز به روز ناامیدتر می‌شوند.

آنگلا کین به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود در این معامله پایبند نیستند. در حال حاضر ضرورت دارد به کشورهای غیرهسته‌ای این احساس القاء شود که دارند جدی گرفته می‌شوند.»

هیأت‌های کنفرانس ان‌پی‌تی در حال حاضر در حال تلاش برای تدوین سندی نهایی هستند که در آن اولویت‌های مربوط به پنج سال آینده در نظر گرفته شده است؛ اما برخی دیپلمات‌ها احتمال شکست این گفت‌وگوها به دلیل اختلافات را رد نمی‌کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: «تمرکز بدبینی‌ها بر طرح یک تریلیون دلاری آمریکا برای نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای است که موجب ایجاد هراس‌هایی درباره عدم جدیت واشنگتن در این زمینه می‌شود.»

وزارت دفاع آمریکا درخواست مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای این کشور را در بودجه مالی سال 2015 مطرح کرده بود.


  اخبار  بین الملل  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------