آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

سقوط شهر «پالمیرا» به دست داعش/ ادعای هسته‌ای جدید کره شمالی/ اردوغان: «السیسی» کودتاچی است




اخبار,اخباربین الملل,مطبوعات جهان

تسلط گروه تروریستی داعش بر شهر باستانی پالمیرا در سوریه، جزئیات اسناد تازه منتشر شده آمریکا درباره بن لادن، بالا گرفتن تنش ها میان چین و آمریکا، ادامه روند عادی سازی روابط آمریکا و کوبا، ادعای هسته ای کره شمالی و انتقاد اردوغان از رئیس جمهور مصر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، جدیدترین اخبار درباره تحرکات گروه تروریستی داعش، از تسلط یافتن این گروه بر شهر باستانی پالمیرا در سوریه حکایت دارد. به نوشته «لس آنجلس تایمز»، تروریست های داعش توانسته اند روز گذشته بر شهر باستانی مذکور تسلط یابند و همین امر، زنگ خطری را در سرتاسر جهان نسبت به سرنوشت آثار باستانی این شهر به صدا درآورده است. این روزنامه اشاره می کند که تسلط داعش بر این شهر، تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که تروریست های این گروه توانستند شهر رمادی در عراق را نیز تحت کنترل خود درآورند. لس آنجلس تایمز می نویسد هنوز مشخص نیست که تروریست ها تا چه حد به بخش باستانی پالمیران نزدیک هستند، اما برخی گزارش ها از فرار سربازان از منطقه حکایت دارد.

انتشار اسناد جدیدی درباره اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه تروریستی القاعده، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار داشته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اسناد به دست آمده از محل اختفای اسامه بن لادن در پاکستان که روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد وی قصد داشت به اهداف آمریکایی حمله کند. بر اساس این اسناد که توسط آمریکا منتشر شده است، بن لادن همچنین گروه های القاعده را تحت فشار قرار می داد تا بر رقابت های محلی غلبه و تلاش های خود را بر آرمان القاعده معطوف کنند. بر اساس یکی از نامه های به دست‌آمده که تاریخ آن مربوط به ماه ژوئیه سال 2010 است، بن لادن تلاش می کرد القاعده در یمن را تحت فشار قرار دهد تا با دولت یمن صلح و تمرکز خود را به مقابله علیه آمریکا معطوف کند.

بالا گرفتن بیش از پیش تنش ها میان چین و آمریکا در دریای چین جنوبی، موضوعی است که در سایت شبکه خبری «سی ان ان» بازتاب یافته است. به نوشته این سایت، نیروی دریایی چین هشت مرتبه به یک هواپیمای شناسایی آمریکا که بر فرار جزایر مصنوعی چین در این منطقه در پرواز بوده، هشدار داده است. سی ان ان اشاره می کند که مجموعه جزایر مصنوعی که چین در دریای چین جنوبی ایجاد کرده و تجهیزات و تأسیسات نظامی که در آن ها مستقر کرده، سبب نگرانی پنتاگون شده است و ایالات متحده را بر آن داشته تا برای نشان دادن اینکه ادعاهای سرزمینی چین را به رسمیت نمی شناسد، اقدام به انجام پروازهای شناسایی در این منطقه کند. مایکل مورل، قائم مقابم پیشین سازمان «سیا» گفته احتمال اینکه چین و آمریکا در آینده وارد جنگ شوند، وجود دارد.

این در حالی است که به موازات این امر، روند عادی سازی روابط آمریکا با کوبا همچنان در حال پیشرفت است. به نوشته «وال استریت ژورنال»، ایالات متحده و کوبا برای چهارمین دور مذاکرات خود جهت عادی سازی روابط آماده می شوند و دیپلمات های هر دو کشور نسبت به بازگشایی سفارتخانه ها در آینده نزدیک ابراز خوشبینی می کنند. رابرت جکوبسون، از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در یک جلسه استماع در سنا گفته کوبا و آمریکا بر سر بسیاری از موضوعات با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما متعهد شده اند که احیای پیوندهای دیپلماتیک را به عنوان نخستین گام در روند عادی سازی روابط مورد توجه قرار دهند. در همین حال، گفته می شود مسائل مورد اختلاف طرفین در مذاکرات نیز در حال حل شدن است.


در میان دیگر مطالب، روزنامه «واشنگتن پست» به ادعای کره شمالی درباره دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای کوچک پرداخته است. به نوشته این روزنامه، کره شمالی مدعی شده قادر به ساخت کلاهک های هسته ای است که از نظر حجم، قابلیت سوار شدن بر روی موشک را داشته باشد. تحولی که اگر صحت آن تأیید شود، پیشرفت قابل توجهی در توانایی های نظامی این کشور و همچنین تهدیدی که می تواند متوجه جهان کند، به شمار می رود. واشنگتن پست می نویسد کره شمالی سابقه ای طولانی در مبالغه درباره دستاوردهای نظامی و فنی خود دارد و اخیراً نیز خبر شلیک یک موشک بالیستیک این کشور از یک زیردریایی منتشر شده بود. با این حال، فعالیت پیونگ یانگ بر روی توانایی های موشکی و هسته ای امری است که حقیقت دارد.

در نهایت، در خبری درباره منطقه، برخی رسانه ها از ادامه انتقادات ترکیه از صدور حکم اعدام برای محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر خبر می دهند. به نوشته پایگاه خبری «المصریون»، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «ایوانیچ ملادن» رئیس شورای ریاستی بوسنی و هرزگوین، با حمله به دولت مصر برای صدور اعدام «محمد مرسی» و بیش از صد تن از اعضای رده بالای اخوان‌المسلمین مصر، بار دیگر با نامشروع خواندن السیسی گفت: «در نزد من مرسی رئیس‌جمهور مصر است نه (عبدالفتاح) السیسی کودتاچی». اردوغان در ادامه از کشورهای غربی به خاطر سکوت در برابر صدور حکم اعدام رهبران اخوان‌المسلمین مصر انتقاد کرد و گفت: «اگر اعدام در اتحادیه اروپا ممنوع است؛ پس چرا صدایی از کشورهای اروپایی بلند نمی‌شود؟ چرا هیچ حرفی نمی‌زنید؟».


 اخبار  بین  الملل  -  تابناک  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------