رونمایی از مجسمه ریيس‌جمهور با طلای ۲۴ عيار



مجسمه قربانقلی بردی محمداف، ریيس جمهوری ترکمنستان، با روکش طلايی ۲۴ عيار در ميدان مرکزی پايتخت رونمايی شد.

به گزارش راديو اروپای آزاد، مجسمه بردی محمداف به طول شش متر در حالی که سوار اسب است و کبوتری بر آستين دارد، «آرکاداغ بناسی» (بنای کسی که پشتيبانش کوه است) نامگذاری شده است و از سطح زمين ۲۱ متر ارتفاع دارد. دانش آموزان در مراسم رونمايی از اين مجسمه شعار «سپاس بر آرکاداغ» سر داده‌اند. «آرکاداغ» لقب رسمی بردی محمداف است. اين گزارش، ساخت مجسمه طلايی برای ریيس جمهوری «خودکامه» ترکمنستان را نشانه‌ای از بازگشت «کيش شخصيت» به این کشور عنوان کرده است.

  اخبار,اخباربین الملل ,مجسمه قربانقلی بردی محمداف

 «صفرمراد نيازاف»، ریيس جمهوری سابق ترکمنستان، نيز که دچار کيش شخصيتی شده بود در شهرهای این کشور مجسمه طلايی خود را نصب کرده بود، اما اين اولين بار است که مجسمه‌ای برای ریيس جمهوری کنونی کشور ساخته شده است. کیش شخصیت، پدیده‌ای است که در آن یک شخص با استفاده از رسانه‌های گروهی و تبلیغات سیاسی از خود چهره‌ای «آرمانی و قهرمانانه‌» ارائه می‌دهد. بردی محمداف بعد از مرگ نيازاف در سال ۲۰۰۶ ریيس جمهور ترکمنستان شد و از آن زمان تاکنون در اين سمت باقی مانده است.

نيازاف که لقب رسمی «ترکمن باشی» (رهبر ترکمن) داشت نيز از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶ بر پست رياست جمهوری اين کشور تکيه داشت. بزرگترين مجسمه ریيس جمهوری سابق کشور به طول ۱۵ متر و بر روی سکوی ۷۵ متری نصب شده بود که در سال ۲۰۱۰ به دستور بردی محمداف برچيده شد. اين گزارش می‌افزايد که شکل ظاهری مجسمه بردی محمداف تداعی کننده مجسمه برنزی پتر کبير قدرتمندترين تزار روسيه است که سوار بر اسب در سال ۱۷۸۲ در سن پترزبورگ روسيه نصب شد.

با اين‌حال، مجسمه ریيس جمهوری ترکمنستان بلندتر از پتر کبير ساخته شده است. بردی محمداف قول داده بود اصلاحاتی در ترکمنستان که کشوری با ذخاير عظيم گاز است، انجام دهد. اين گزارش می‌گوید اصلاحات چندانی انجام نشده است و اين کشور در «فهرست سياه» موسسه «خانه آزادی» به عنوان يکی از بدترين کشورها از نظر آزادی‌های اجتماعی قرار دارد. پارلمان ترکمنستان پارسال لقب «سوارکار و مربی حرفه‌ای اسب» را به بردی محمداف داد. اسب اصيل ترکمنی از مشهورترين اسب‌های جهان است و به‌عنوان يکی از نمادهای فرهنگی کشور از آن ياد می‌شود. خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز گزارش داده است که بالابردن منزلت روسای جمهوری ترکمنستان به انسانی «نيمه خدايی» طی دو دهه اخير همواره راهی برای «مقدس کردن مشروعيت حکومت» بوده است.

به اصرار مردم ساختیم!
مقامات ترکمنستان می‌گویند که اين مجسمه به «اصرار و خواست مردم کشور و مراجعت‌های فراوان آنها» افراخته شده است. خود بردی محمداف پارسال در جواب درخواست‌ برای ساخت مجسمه وی گفته بود که «هدف اصلی من خدمت به مردم و کشورم است، بنابر اين، من به ديدگاه مردم گوش خواهم داد و هرآنچه را انتخاب کنند، انجام خواهم داد».

 

 اخبار  بین الملل  - بهار  نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------