انتقاد سازمان ملل متحده از افزایش اعدام در عربستان سعودی



اخبار,اخباربین الملل,سازمان ملل متحد

با این حال هماهنگ کننده سازمان ملل متحد گفت که بیش از نیمی از احکام اعدام در عربستان سعودی برای مجازات جرایمی غیر از قتل صادر می شود.

 سازمان ملل متحد از افزایش اعدام ها در عربستان سعودی انتقاد کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کریستوف هینز" هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور "اعدام های خارج از قانون" از افزایش احکام اعدام اجرا شده در عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت که این اعدام ها با نگاه جهانی برای کاهش اعدام ها در تعارض است.

احکام اعدام اجرا شده در عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی (2015) تاکنون به 89 مورد رسیده این در حالی است که در سال گذشته میلادی (2014)، در عربستان سعودی 87 مورد اعدام انجام شد.

هینز گفت: اجرای احکام اعدام با این سرعت در عربستان سعودی روندی نگران کننده است.
وی افزود: اگر این روند به همین شیوه ادامه یابد تعداد اعدام ها در سال جاری دو یا سه برابر سال گذشته خواهد شد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد که گزارش های سالانه ای درباره اعدام ها در جهان به شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه می کند توضیح داد: استفاده از مجازات اعدام در عربستان سعودی با توجه و نگاه جهانی برای کاهش اعدام در تناقض است. روند اعدام در عربستان سعودی در جهت خلاف روند جهانی است.

هینز که استاد حقوق بشر در دانشگاه پروتوریا در آفریقای جنوبی است ادامه داد: براساس آمار سال 2014، عر بستان سعودی در جایگاه سوم پراعدام ترین کشور جهان قرار دارد. چین در جایگاه نخست جهان از نظر تعداد اعدام است.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: براساس قوانین بین الملی در صورتی که حکم اعدام صادر شود تنها باید برای جرایم قتل باشد.

با این حال هماهنگ کننده سازمان ملل متحد گفت که بیش از نیمی از احکام اعدام در عربستان سعودی برای مجازات جرایمی غیر از قتل صادر می شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد بسیاری از محاکمه ها در عربستان سعودی به صورت غیرعلنی و در غیاب وکیل انجام می شود. شرایط در عربستان سعودی برای برگزاری محاکمه های منصفانه براساس قانون بین المللی فراهم نیست.

در عربستان سعودی برای جرایم تجاوز جنسی، ارتداد، سرقت مسلحانه، تجارت مواد مخدر و انجام فعالیت های سحر و جادو حکم اعدام صادر می شود.

وزارت کشور عربستان سعودی اعدام به صورت قطع سر را وسیله ای برای بازدارندگی جنایتکاران اعلام کرده است. 

 

 اخبار بین الملل  -  عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------