کري:حقوق‌بشر دیگرکشورها برای آمریکا مهم است



اخبار,اخباربین الملل ,جان کری

در حال حاضر حدود دویست و سی میلیون نفر در جهان در مناطقی زندگی می کنند که درگیر مناقشه آشکار است. ما در زمینه امنیت غذایی با بحران مواجه هستیم.

وزیر خارجه آمریکا، تروریسم را خطری جدی برای حقوق بشر توصیف کرد.

به گزارش  صدا و سیما، جان کری در بخش دیگری از اظهاراتش در نشست خبری در مقر وزارت خارجه در واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت:« تروریسم خطری بزرگ برای حقوق بشر است. این دو با هم در تضاد هستند. برای روشن شدن این مسئله می توان به گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف در سال دو هزار و چهارده نگاه کرد. وضع کشورهایی ازقبیل جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، لیبی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و اوکراین که قربانی اقدامات روسیه شده است و در این گزارش وضع آنها تشریح شده موید همین مسئله است. در حال حاضر حدود دویست و سی میلیون نفر در جهان در مناطقی زندگی می کنند که درگیر مناقشه آشکار است. ما در زمینه امنیت غذایی با بحران مواجه هستیم.

وی افزود: تعداد آوارگان به صورت بی سابقه ای افزایش یافته است. یونیسف اعلام کرده سال دو هزار و چهارده یکی از فاجعه بارترین سالها برای کودکان بوده است. در یمن و بروندی و مناطق دیگر ، جنگ و درگیری های داخلی در سال دو هزار و پانزده بدتر هم شده است. استمرار خونریزی های وحشتناک چالشی برای همه ما است. چالش پیش روی همه ما این است که نهادهایمان و عزم سیاسی خودمان را تقویت کنیم تا اینکه بتوانیم عملکرد بهتری برای مقابله با تجاوز داشته باشیم و کسانی که جنایتها را مرتکب می شوند پاسخگوی کارهایشان کنیم و بحرانهای بالقوه را پیش از وقوع آنها شناسایی کنیم و پیش از آنکه خشونتها بروز کند، آنها را تشخیص بدهیم و مانع از بروز این درگیری ها شویم.

جان کری با طرح این پرسش که چرا برای آمریکا مهم است که حقوق بشر در کشورهای دیگر رعایت شود، گفت: به قول دکتر کینگ (مارتین لوتر کینگ) در دنیای به هم تنیده، بی عدالتی در هرجا ، تهدیدی برای عدالت در همه جا است. تردیدی نیست در جهانی که ارزشهای بسیار ارزشمندمان رعایت شود، شهروندان ما وضع بهتری خواهند داشت و احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. درعین حال باید به علت عمیق تری برای توجه ما به این مسئله عنایت کرد. وقتی بجای فجایع حقوق بشری، پیروزی های حقوق بشری مطرح باشد، ایده پیشرفت دیگر، کمتر بعد نظری خواهد داشت و واقعی تر خواهد شد.

وی ادامه داد: منظورم از این سخن چیست. برای روشن شدن مسئله می توان به چند سوال توجه کرد. آیا اقدامی برای پیشبرد تمدن بشری نویدبخش تر از نابودی برده داری، دادن حق رای به زنان، پایان آپارتاید، سقوط دیوار برلین و بسط رسمیت بخشی به حقوق اقلیت ها در همه جای جهان بوده است؟ آیا برنامه ای معنادارتر از نابودی تعصب، محدود کردن مناقشه ها، شکست تروریسم، جلوگیری از نسل کشی، و تعهد بیشتر به حقوق و کرامت همه زنان و مردان و کودکان، برای آینده جهان متصور است؟ چرا این مسائل برای ما مهم هستند. این مسائل برای ما مهم هستن زیرا معتقدیم احترام به حقوق بشر، صادق ترین آیینه برای ما و عینی ترین آزمون برای سنجش عملکرد ما در طول قرون است و اینکه هنوز چقدر راه باقی مانده است تا طی شود. این مسئله همانند سنگ معیاری است که می توانیم خود را با آن بسنجیم.

کری در پایان گفت: این گزارشها سبب می شود بار مسئولیت بیشتری روی دوش ما قرار داده شود. امیدوارم این گزارش سبب الهام بخشی به ما شود تا جهانیان در سراسر دنیا تا سال آینده گامهای بیشتری در این زمینه بردارند. امیدوارم گامهای عظیمی دراین زمینه برای رسیدن به عدالت بیشتر و کرامت بیشتر و صلح برداشته شود.


  اخبار بین الملل  -  صداوسیما 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------