شکایت رهبر کردهای ترکیه از اردوغان و داوود اوغلو



اخبار,اخباربین الملل ,شکایت رهبر کردهای ترکیه از اردوغان

اردوغان و داوود اوغلو حزب کردی دموکراتیک خلق ها را به حمایت از پ.ک.ک و تروریسم متهم می کنند.

"صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب کردی دموکراتیک خلق های ترکیه (HDP) از رجب طیب اردوغان و احمد داوود اوغلو رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه به اتهام سوء استفاده از قدرت و انجام اقدامات نظامی علیه گروه های کردی و دستگیری صدها فعال کردی در طی روزهای گذشته به دادگاه شکایت کرد.شکایت رهبر کردهای ترکیه از اردوغان و داوود اوغلو

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان ترک در پی اعلام شکایت دادستانی شهر شانلی عورفا  از "فیگن یوسکک داغ " معاون دبیر کل حزب دموکراتیک خلق ها و نیز مطرح شدن زمزمه  احتمال تعقیب قضایی دمیرتاش به اتهام حمایت از گروه پ.ک.ک ، رهبر حزب کردی ترکیه در اقدامی پیشدستانه علیه اردوغان و داوود اوغلو شکایت کرد.

او در ادعانامه ای که تنظیم کرده و در اختیار دادستانی آنکارا قرار داده است خواهان محاکمه و مجازات اردوغان و داووداوغلو شده است. روسای جمهور و نخست وزیر ترکیه دارای مصونیت قضایی هستند.

ارتش ترکیه از یک هفته گذشته حملات خود را نخست از حمله به مواضع داعش در سوریه آغاز کرد و سپس حملات خود را متمرکز به مواضع گروه پ.ک.ک در شمال عراق کرد.

این حملات پس از حمله انتحاری در شهر سوروچ صورت گرفت که منجر به کشته و زخمی شدن 130 تن گردید. دولت ترکیه مسئول این حمله را داعش دانسته است.

در روزهای گذشته و همزمان با حملات گسترده ارتش ترکیه به مواضع گروه پ.ک.ک و دستگیری صدها فعال کرد در داخل ترکیه به اتهام همکاری با تروریسم، روند آشتی ملی دولت ترکیه با کردها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و دو طرف اتهامات و حملات لفظی علیه یکدیگر را افزایش داده اند.

از سوی دیگر مناطق جنوب شرق ترکیه نیز بار دیگر ناآرام شده است و واحدهایی از ارتش این کشور با شبه نظامیانی که از سوی دولت ترکیه وابسته به پ.ک.ک معرفی شده اند درگیر شده اند که این درگیر یها دهها کشته و زخمی به جا گذاشته است.

حزب کردی دموکراتیک خلق ها ، اردوغان را به قدرت طلبی و تلاش به منظور عقب راندن این حزب از فرایند سیاسی کشور پس از انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن متهم می کنند. در آن انتخابات حزب دموکراتیک خلق ها موفق شد با کسب بیش از 13 درصد آرا 80 کرسی پارلمان را از آن خود کند و به عنوان چهارمین حزب رسمی ترکیه وارد پارلمان شود.

برخی ناظران معتقدند هدف حملات نظامی اخیر به گروه پ.ک.ک علاوه بر تلاش برای ایجاد یک حائل مرزی در مسیر پیوستگی جغرافیایی مناطق تحت تسلط کردها (تا دریای مدیترانه) ، کنار گذاشتن کردها از حضور در عرصه سیاست ترکیه با توجه به رای نسبتا قابل توجه آنها در انتخابات اخیر پارلمانی است.

برخی دیگر گمانه انتخابات زودهنگام را مطرح کرده و معتقدند اردوغان خواستار عدم تشکیل دولت ائتلافی در مدت زمان قانونی و برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی است تا بدین وسیله بتواند کرسی های حزب دموکراتیک خلق ها را بار دیگر از آن حزب متبوع خود کند.

اردوغان و داوود اوغلو  حزب کردی دموکراتیک خلق ها را به حمایت از پ.ک.ک و تروریسم متهم می کنند و می گویند دمیرتاش باید از اقدامات مسلحانه پ.ک.ک تبری جوید و این اقدامات را محکوم کند.

دمیرتاش در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری " زد دی اف" آلمان اتهام حمایت از اقدامات تروریستی پ.ک.ک را رد کرد و گفت حزب متبوع او از اقدامات خشونت بار پ.ک.ک حمایت نکرده است.

از نظر بسیاری از ناظران حملات اخیر ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک روند آشتی ملی با کردها را که در سال های گذشته با انجام برخی اصلاحات و قدم های مشترک از سوی دو طرف شاهد پیشرفت های خوبی بوده است را تهدید کرده و این روند را به عقب بار خواهد گرداند.


 اخبار  بین  الملل  - عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------