آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

شکایت خانواده‌ های حُجاج مغربی از آل سعود



اخبار,اخبار بین الملل, حادثه سرزمین  منا

خانواده دهها حاجی مغربی که در فاجعه منا کشته شدند، با مراجعه به وکلای فرانسوی، رسما از دولت عربستان سعودی شکایت کردند.

در اقدامی بی‌سابقه، خانواده دهها حاجی مغربی که در حادثه «منا» جان خود را از دست دادند، از دولت عربستان سعودی رسما شکایت کردند.
 
به گزارش روزنامه «المساء» مغرب، خانواده‌های حجاج قربانی شده در منا، به یک دفتر حقوقی مشهور فرانسوی که گفته می‌شود وکلای مشهور و زبردستی در آن عضویت دارند، مراجعه کرده و از عربستان سعودی رسما شکایت کرده‌اند و خواستار آغاز تحقیقات و بازخواست مسئولان حادثه منا شدند.
 
منابع مغربی گفتند که این گروه تشکیل شده از خانواده‌های حجاج مغربی شامل افراد آمازیغی می‌شود که آنان با مراجعه به خانواده دیگر قربانیان از آنان خواسته‌اند که به آنان محلق شوند و با شکایت از عربستان در محاکم بین‌المللی خواستار دریافت دیه و خسارت شوند.
 
در این خبر به نام این دفتر فرانسوی معروف اشاره نشده اما آمده است که خانواده قربانیان خواستار تحقیق درباره علل حادثه منا هستند و به شیوه اداره مناسک اعتراض دارند و معتقدند که عربستان شرایط مناسب را برای حجاج فراهم نکرده بنابراین مسئولیت حادثه بر عهده مقامات سعودی است و اکنون خانواده قربانیان وکلای فرانسوی را مامور پیگیری رفتار بد و سوء مدیریت عربستان کرده‌اند.
 
گفته می‌شود دفتر حقوقی فرانسوی شکایت شماری از خانواده‌های قربانیان مغربی را دریافت کرده و در هفته جاری کار خود را آغاز خواهد کرد.
 
همچنین روز جمعه نیز، یک هفته پس از فاجعه، شماری از مغربی‌ها در اعتراض به بی‌نظیم و آشوبی که بر مناسک حج حاکم بود، تجمع اعتراضی برگزار کردند. بسیاری از خانواده حجاج به وضعیت انتقال آنان از عرفات به منا و بالعکس شکایت دارند و خواستار بازگشت پول پرداخت شده خود به عربستان هستند و می‌گویند که عربستان به تعهدات خود عمل نکرده است.
 
استقبال مصری‌ها از شکایت مغرب
منابع مغربی به «المساء» گفتند که این اقدام خانواده حجاج مغربی با کمک و استقبال دیگر هموطنانشان و حتی مصری‌ها روبه‌رو شده است. مغربی‌ها می‌گویند حجاج مصری که پول کمتری در مقایسه با آنان به عربستان پرداخت کرده‌اند، از حمل و نقل و خدمات بهتری برخوردار بوده‌اند.
 
مغربی‌ها همچنین از دولت این کشور نیز انتقاد کرده‌اند که «سرش را در برف بی‌مبالاتی و بی‌توجهی فرو برده» و حجاج مغربی را که دچار وضعیتی بد و دارای شرایط اقامت شرم‌آوری هستند، رها کرده است.
 
طبق اعلام دولت مغرب، تعداد حجاجی که از مغرب در حادثه منا کشته شده‌اند، 19 نفر است اما برخی منابع، این عدد را واقعی نمی‌دانند زیرا هنوز با گذشت بیش از یک هفته از حادثه، چندین حاجی مغربی مفقود هستند.
 
در حادثه منا، 465 حاجی از ایران، 138 حاجی از مصر، 92 حاجی از اندونزی کشته شده‌اند. عربستان اعلام کرده است که فقط 769 حاجی کشته شده‌اند اما مجموع آمار اعلامی کشورهای مختلف، از این تعداد خیلی بیشتر است.
 
حتی خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا روز گذشته گزارش کرد که شمار قربانیان فاجعه «منا» تنها از 16 کشور از میان بیش از 180 کشور بیش از 1100 نفر است اما عربستان کماکان بر آمار 769 کشته، اصرار دارد.
 
 اخبار  بین الملل  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------