احتمالاً هیلاری کلینتون رئیس جمهور آمریکا می‌شود



اخبار,اخباربین الملل ,لارنس کورب

معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا معتقد است بخت دموکرات ها و شخص هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر است چرا که در میان جمهوریخواهان شکاف زیادی وجود دارد.

انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا از ابعاد گوناگونی مورد توجه برخی کارشناسان قرار گرفته است؛ به نحوی که مناظره های انتخاباتی دموکرات ها و جمهوریخواهان توسط آن ها بررسی شده و نتایج حاصله با آنچه از نظرسنجی ها به دست می آید مورد تجزیه و تحلیل آن ها قرار می گیرد.

یکی از دلایل مهم انتخابات سال آتی ریاست جمهوری آمریکا نوع سیاست اتخاذی این کشور در مسائل مختلف جهان است که می تواند مبنایی برای تصمیم گیری مقامات سایر کشورها نیز قرار گیرد. لذا موضوع فعالیت های انتخاباتی دو حزب، مسائل پیرامونی آن و فراز و نشیب های پیشین و آتی احزاب و نمایندگان آن ها را با معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا به گفتگو نشستیم.

«لارنس جِی. کورب» معاون وزیر دفاع اسبق آمریکا از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵و در دوران ریاست جمهوری «رونالد ریگان» بود. وی، متخصص حوزه «پیشرفت آمریکا» به شمار می آید. کورب مشاور عالی مرکز اطلاعات دفاعی در دانشگاه «جورج تَون» آمریکا  و همچنین  مدیر مرکز مطالعات امنیت ملی در شورای روابط خارجی آمریکا است.

او مدیر مرکز آموزش سیاست عمومی در حوزه برنامه مطالعات سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز نیز بوده است. از وی بیش از۲۰ کتاب و ۱۰۰ مقاله در زمینه مسائل مرتبط با امنیت ملی آمریکا منتشر شده است.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

*به عقیده شما دلیل اصلی تعدد نامزدهای انتخاباتی جمهوریخواه در کمپین درون حزبی برای شرکت در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا چیست؟
تعداد متنوع جمهوریخواهان می تواند در نگاه اول و از منظر آنها نشان دهنده شانس بالای جمهوری خواهان برای کنترل بر کاخ سفید محسوب می شود. به یاد داشته باشیم که آن ها ۴ سال پیش مجلس نمایندگان را به کنترل خود درآوردند. به نظر من، بسیاری از مردم فکر می کنند که جمهوریخواهان احتمالاً پیروز می شوند؛ چرا که در ۶ انتخابات ریاست جمهوری پیش نیز با این شرایط آن ها به کاخ سفید راه یافتند. لذا تعداد کنونی آن ها در واقع فرصتی را برای آنان به وجود خواهد آورد تا تصدی ریاست جمهوری را در این کشور به دست آورند.

*چرا «دونالد ترامپ» در کانون توجه افکار عمومی آمریکایی ها قرار دارد؟
این موضوع در شرایط کنونی و در دور اول انتخابات می تواند صحیح باشد. در سال ۱۹۹۲ نیز یکی از نامزدها در نظر سنجی های دور اول انتخابات پیشگام بود؛ ترامپ نیز به همین شکل تمکن مالی بالای داشته، مردم او را به عنوان یک چهره رسانه ای می شناسند و نیز این نگرانی در میان دموکرات ها وجود دارد که جمهوریخواهان کنگره با اوباما همکاری نکرده و بسیاری از مشکلات آنگونه که باید حل و فصل نشود؛ وی ادعا کرده است که قادر است بر عملکرد نامطلوب سیاسی غلبه کند، چرا که وی یک تاجر موفق بوده است.

*برخی بر این باورند که اقبال عمومی به ترامپ، به این دلیل است که وی چیزهایی که عملاً متمایز با اظهارات دموکرات ها یا حتی جمهوریخواهان است را بیان می کند. آیا شما نیز به آن باور دارید؟
نه. تعداد مشخصی از افراد نیز هستند که به وی یا شیوه تفکر او به ویژه در حوزه مسائل درون آمریکا اعتقادی ندارند و لذا به افراد دیگر متمایل هستند. عموماً در دور اول انتخابات این مسائل در راستای اقبال بیشتر یک کاندیدا وجود دارد، اما وقتی انتخابات اصلی فرا می سد، شرایط ممکن است تغییر کند. در سال ۲۰۱۲، «هرمن کین» تاجری موفق و در ابتدای راه پیشتاز بود؛ اما در نهایت موفق به راه یابی به کاخ سفید نشد. این اقبال عمومی غیر عادی نیست؛ اکنون نیز ترامپ که در میان مردم شناخته شده تر است، مورد توجه بیشتر مردم قرار گرفته است.

*نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که محبوبیت «هیلاری کلینتون» افت کرده است. در ابتدای رقابت های انتخاباتی برخی معتقد بودند که وی رئیس جمهور آینده آمریکا خواهد بود. علت این افت را چگونه ارزیابی می کنید؟
در همه فعالیت های انتخاباتی اوضاع به این صورت است که مردم سؤالاتی را از نامزد خود دارند و سعی می کنند تا به پاسخ آن ها دست یابند. موضوع ایمیل های کلینتون در این کاهش مؤثر بوده است. اما مردم می دانند که هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی جامع تمام شرایط نیستند. با این وجود به عقیده من وی در میان دموکرات ها انتخاب خواهد شد و حتی پیش بینی من این است که وی در پایان نیز رئیس جمهور منتخب خواهد بود.

*نظر شما درباره منتخب نهایی دموکرات ها و جمهوریخواهان چیست؟
فکر می کنم، هیلاری کلینتون منتخب دموکرات ها و «جان کاسیچ» از میان جمهوریخواهان انتخاب خواهد شد.

*پیش بینی شما درباره رئیس جمهور منتخب آمریکا چیست؟ چه کسی در نهایت انتخاب می شود؟
فکر می کنم دموکرات ها پیروز انتخابات هستند و از میان آن ها نیز هیلاری کلینتون رئیس جمهور نهایی آمریکا می شود؛ چرا که میان جمهوریخواهان آنقدر شکاف وجود دارد که حتی نمی توانند سخنگوی کاخ سفید را انتخاب کنند.
 
 اخبار بین الملل  - مهر 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------