سایه داعش بر آینده زن قدرتمند اروپا



اخبار,اخباربین الملل, گروه تروریستی داعش

بعضی می‌گویند دوران مرکل رو به پایان است. اقتدار و محبوبیت او در آلمان رو به کاهش است و نفوذش در اتحادیه اروپا رو به پایان. شاید برای نتیجه گیری زود باشد اما ماه‌های آینده سرنوشت ساز خواهند بود.

انفجار پاریس دقیقاً هنگام پخش بازی آلمان در فرانسه اتّفاق افتاد، آلمان در کنار فرانسه بیشترین تعداد مسلمانان در اروپا را دارد، بر اساس آمار موسسه پیو، آلمان و فرانسه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشترین جمعیت مسلمان را دارند. طبق آمارهای سال ۲۰۱۰ حدود ۸٫۴ میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند که معادل ۸٫۵ درصد جمعیت کشور است. در فرانسه تعداد مسلمانان حدود ۴٫۷ میلیون و معادل ۷٫۵ درصد جمعیت کشور است.  علاوه بر اینها آلمان بعد از فرانسه و بلژیک بیشترین سهم را در جنگجویان اروپایی داعش دارد. اخیرا رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان هشدار داده که عملیات داعش  در فرانسه آغاز یک جنگ جهانی تروریستی است.

 

رهانس گیورگ ماسن می‌گوید کشورش “با تهدید جدی” از سوی گروه‌های تروریستی به ویژه داعش مواجه است. وی گفته است در دهه‌های اخیر، آلمان به زندگی بدون واهمه از اقدامات تروریستی عادت کرده بود اما پس از واقعه پاریس و همچنین لغو مسابقه فوتبال آلمان و هلند این وضعیت تغییر یافته است. وی گفت: “حالا آلمان‌ها متوجه می‌شوند که تاکنون با آسودگی خیال زندگی می‌کردند و حالا باید یاد بگیرند در کنار خطر زندگی کنند.” بازی آلمان و هلند که قرار بود روز سه شنبه با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در باشگاهی در هانوور برگزار شود چند ساعت قبل از آغاز بازی به دلیل وجود خطرات امنیتی لغو شد.


همه این حوادث در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های غربی به ویژه شبکه‌های تحلیلی و خبری دست راستی در اروپا تلاش می‌کنند مهاجران به ویژه آنها که از خاورمیانه و سوریه به این قاره آمده‌اند را عامل اصلی این بحران نشان دهند. این در حالی است که تنها چند هفته قبل از این حوادث مقامات آلمان به ویژه مرکل صدراعظم قدرتمند این کشور دفاعی تمام قد از حضور مهاجران سوری در آلمان داشتند.


بی بی‌سی می‌نویسد:” حتی آنهایی که دلهره  تضاد فرهنگ‌ها را ندارند نگران سیل تازه واردها به کشور هستند. آنگلا مرکل که در آلمان او را موتی ( مادر)  خطاب می‌کنند روی زخم مرهم گذاشته و آن را پانسمان کرده است. همان کاری که همه مادرها می‌کنند. لقب آنگلا مرکل نشان از رهبری مقتدر و در عین حال خودمانی دارد که اطمینان بخش است.

 

لغت مرکل که حالا تبدیل به یک فعل شده شاید به زودی معنی تازه‌ای پیدا کند:   شهامت به خرج دادن و پیروز شدن. اما چسبی که خانم مرکل روی زخم گذاشته ممکن است به زودی کنده شود. آن وقت جراحتی که عواقب سیاسی اش فعلا به زحمت دیده می‌شود در جلوی چشم همه عفونت می‌کند.” تحلیل گران معتقدند داعش بحران پناهجویان را به خطری جدی برای آینده مرکل تبدیل ساخته است.  تعهد بی‌حد و حصر صدراعظم آلمان برای پناه دادن به هر که از جنگ سوریه می‌گریزد برای بعضی در آلمان قابل تحمل نیست. برخی از احزاب سیاسی و حکومت‌های محلی تهدید کرده‌اند از سیاست‌های دولت در زمینه مهاجران سرپیچی خواهند کرد.


دوران مرکل رو به پایان است؟
بعضی می‌گویند دوران مرکل رو به پایان است. اقتدار و محبوبیت او در آلمان رو به کاهش است و نفوذش در اتحادیه اروپا رو به پایان. شاید برای نتیجه  گیری زود باشد اما ماه‌های آینده سرنوشت ساز خواهند بود. او باید تصمیم بگیرد که آیا برای یک دوره دیگر زمامداری در سال ۲۰۱۷ نامزد شود یا نه. این در حالی است که نه در حزبش و نه در دیگر احزاب رقیبی جدی برای او دیده نمی‌شود. حتی نظرسنجی هایی که کاهش محبوبیت او را نشان می‌دهند از این حکایت دارند که محبوبیت او همچنان بسیار بیشتر از رهبر حزب رقیب یعنی سوسیال دموکرات است. تصمیم آنگلا مرکل برای انتخابات آینده و صدراعظمی در آلمان بستگی به نتیجه بحران پناهجویان خواهد داشت. نحوه برخورد آنگلا مرکل با این بحران هم می‌تواند مبنای قضاوت تاریخ در مورد او باشد و هم رقم زننده سرنوشت اتحادیه اروپا و کل این قاره.

 

 اخبار  بین الملل  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------