توقف عملیات آمریکا در پی استقرار «اس-400» در سوریه/ موارد تحریم روسیه علیه ترکیه



اخبار,اخباربین الملل ,کیوسک بین‌المللی

واکنش آمریکا به استقرار سامانه موشکی اس-400 روسیه در سوریه، متوقف شدن پرواز جنگنده های ائتلاف آمریکایی در سوریه، صدور حکم تحریم ترکیه توسط رئیس جمهور روسیه، افزایش حمایت تسلیحاتی ترکیه از گروه های مسلح سوری، تلاش دیوید کامرون برای هدف قرار دادن رهبران داعش و احتمال پیوستن آلمان به حملات هوایی در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 تداوم تنش ها میان روسیه و ترکیه بر سر سقوط هواپیمای جنگنده روسی، موضوعی است که امروز نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «اینترنشنال بیزنس تایمز» در مطلبی به موضوع استقرار موشک های اس-400 روسی در سوریه پرداخته و می نویسد، روسیه که بر اثر اقدام نیروی هوایی ترکیه در ساقط کردن یک جنگنده «سوخو-24» در نزدیک شهر ساحلی لاذقیه، مات و مبهوت شد، اقدام به تقویت دفاع ضد هوایی خود در سوریه کرده است. گزارش های رسانه ای نشان می دهد که روسیه اقدام به مستقر نمودن موشک های کروز «مسکوا» کرده است. در حالی که آمریکا اعلام کرده، استقرار این موشک ها باعث پیچیده تر شدن تنش در سوریه خواهد شد، مسکو می گوید، افزایش تجهیزات دفاعی روسیه با هدف محافظت از هواپیماهای روسی صورت می گیرد و هیچ تضادی با کار ائتلاف تحت رهبری واشنگتن ندارد.

*****

با وجود این، سایت شبکه خبری «راشا تودی» می نویسد از زمان استقرار سامانه موشکی اس- 400 روسیه در سوریه تاکنون، نیروهای هوایی ترکیه و آمریکا حمله های هوایی خود را به خاک سوریه متوقف کرده اند. با وجود این، سخنگوی عملیات «اراده ذاتی» ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا، می گوید: توقف حملات هوایی ائتلاف ضد داعش هیچ ارتباطی با استقرار سامانه موشکی اس-400 در سوریه ندارد. سخنگوی ائتلاف آمریکایی می افزاید: «نوسان یا توقف حملات هوایی در سوریه به فراز و نشیب نبرد برمی گردد و ائتلاف هر وقت و هر کجا لازم بداند، حملات هوایی خود را از سر می گیرد. ائتلاف وقت زیادی را صرف تحقیق درباره هدف ها می کند تا هم بیشترین اثر را داشته باشد و هم تلفات غیرنظامی ها به کمترین میزان کاهش یابد».

*****

در این گیرودار، دولت روسیه فهرستی از موارد تحریم این کشور علیه ترکیه را منتشر کرده است. بر اساس گزارش «اسپوتنیک»، در متن حکم اجرایی رئیس جمهور روسیه برای تحریم ترکیه، به مواردی از جمله ممنوعیت یا محدودیت فعالیت اقتصادی خارجی، شامل واردات کالاهای مشخص از جمهوری ترکیه به فدراسیون روسیه ـ که فهرست آن در دولت روسیه مشخص است ـ منع یا محدودیت انواع مشخص کار و خدمات که ارائه کنندگان آن سازمان های تحت قلمرو دولت جمهوری ترکیه باشند، منع کارفرمایان و پیمانکاران در زمینه کار و خدمات، که در فهرست دولت روسیه قرار ندارند، در به کارگیری نیروی کار جدید از میان اتباع جمهوری ترکیه از اول ژانویه 2016 اشاره شده است.

*****

در مقابل، ارتش سوریه از افزایش حمایت تسلیحاتی آنکارا از گروه های مسلح مخالف دولت دمشق خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ارتش سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، ترکیه به تازگی ارسال سلاح و مهمات را برای تروریست ها در سوریه افزایش داده است. در بیانیه ارتش سوریه همچنین آمده که ترکیه جمعه شب چندین خمپاره به سوی مواضع ارتش سوریه شلیک کرده است. ارسال سلاح از سوی ترکیه برای تروریست ها در حالی صورت می گیرد که با پیشروی ارتش این کشور همزمان با حملات هوایی روسیه علیه مواضع تروریست ها در برخی از مناطق سوریه، گروه های تروریستی بیش از پیش در فشار قرار گرفته اند. نیروهای ارتش سوریه بخش هایی از اراضی تحت اشغال گروه تروریستی داعش در شرق حلب از جمله چند کیلومتر از بزرگراه ارتباطی حلب با رقه پایگاه این گروه تروریستی در شمال سوریه را آزاد کرده اند.

*****

تلاش نخست وزیر انگلیس برای متقاعد کردن پارلمان این کشور به حضور نظامی در سوریه، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار داشته است. «ساندی تایمز» می نویسد، در صورت کسب موافقت پارلمان در این هفته با گسترش حملات هوایی به سوریه، دیوید کامرون دستور کشتن رهبران گروه تروریستی داعش را صادر خواهد کرد. کامرون به فرماندهان نظامی انگلیس گفته، از حملات دقیق برای هدف قرار دادن واحدهای بین المللی داعش که مغز متفکر حملات تروریستی پاریس بوده و درصدد حمله به انگلیس هستند، استفاده کنند. اولین حملات هوایی انگلیس که انتظار می رود، این هفته شروع شود، حمله علیه فرمانده هان داعش و ستاد کنترلی این گروه در شهر رقه که پیشتر کامرون از آن به عنوان «سرِ مار» یادکرده است، خواهد بود.

*****

در نهایت، آلمان نیز از احتمال اعزام نیروی نظامی به سوریه خبر داده است. فولکر ویکر، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آلمان در مصاحبه با هفته‌نامه «بیلد» تصریح کرده نیروهای مسلح آلمان احتمالاً 1200 نظامی به سوریه اعزام کنند تا نیروی هوایی این کشور بتواند در حملات هوایی در سوریه مشارکت کند. آلمان یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش است، اما در حال حاضر در عملیات هوایی علیه مواضع این گروه تروریستی مشارکت ندارد و تنها حمایت‌های لجستیکی و فنی ارائه می‌دهد. بنا به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش آلمان، آغاز مأموریت خارج از کشور بستگی به دریافت حکم مربوطه دارد. جلسه بحث و بررسی پارلمان آلمان درباره احتمال مشارکت ارتش آلمان در نبرد علیه داعش در سوریه احتمالاً هفته آینده آغاز می‌شود.


  اخبار  بین الملل  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------