طعنه یونان به ترکیه درباره هواپیمای روسی/ احتمال همکاری غرب با ارتش سوریه



اخبار,اخبار بین الملل  ,کیوسک بین‌المللی

افزایش حملات نظامی روسیه در مرز سوریه با ترکیه، طعنه نخست وزیر یونان به ترکیه درباره سرنگونی هواپیمای روسی، گزارشی از خرید نفت ترکیه از داعش، احتمال همکاری غرب با ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم، درخواست سناتورهای آمریکایی برای اعزام نیرو به سوریه و احتمال عقب افتادن روز آغاز اجرای برجام، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

  تداوم تنش ها در روابط روسیه و ترکیه و نیز اخبار مربوط به سوریه، مهمترین موضوعاتی هستند که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته اند. در این زمینه، خبرگزاری «شین هوا» از افزایش حملات هوایی روسیه علیه مواضع تروریست ها در منطقه مرزی سوریه با ترکیه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، روسیه حملات هوایی خود را در سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه افزایش داده است. جنگنده های روسی چندین پایگاه تحت کنترل شورشیان در شهر حارم در شمال غربی استان ادلب و در نزدیکی شهر ریحانیه در ترکیه را بمباران کردند. معارضان سوری مدعی هستند که این حملات به یک بازار صورت گرفته است، اما منابع مستقل آن را تایید نکرده‌اند.

*****

از سوی دیگر، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات طعنه آمیز نخست وزیر یونان به همتای ترکیه ای خود را درباره واقعه سرنگونی هواپیمای جنگنده روسی توسط ترکیه بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، الکسیس سیپراس خطاب به احمد داووداوغلو گفته جای خوشبختی است که خلبانان یونانی مانند خلبانان ترکیه‌ای عصبی نیستند. سیپراس این اظهارات را در جریان نشست روز گذشته سران اروپایی و ترکیه در بروکسل و با اشاره به مسئله مهاجران و اقدام مداوم خلبانان ترکیه‌ای در نقض حریم‌هوایی یونان ابراز داشت. دولت یونان چندی پیش در گزارشی اعلام کرده بود که هواپیماها و جنگنده‌های ترکیه فقط در سال 2014 بیش از 2244 بار حریم هوایی یونان را نقض کرده‌اند.

*****

در همین حال و در شرایطی که تنش ها میان روسیه و ترکیه به نبردی در عرصه رسانه ای نیز تبدیل شده، شبکه خبری «روسیه 24» در گزارشی به موضوع خرید نفت ترکیه از گروه تروریستی داعش پرداخته است. در این گزارش ادعا شده که ترکیه با گروه تروریستی داعش معامله نفتی می کند و روزانه 4.5 میلیون دلار نفت از این گروه تروریستی خریداری می کند. بر این اساس، طمع نفت ارزان داعش چشم ترکیه را گرفته است و سالانه حدود یک و نیم میلیارد دلار نفت از این گروه تروریستی خریداری می کند. زمانی که روسیه شروع به بمباران مراکز نفتی داعش کرد، ترکیه ناگهان به خود آمد و تصمیم گرفت هواپیمای روسی را هدف قرار دهد. این در حالی است که شورای امنیت در قطعنامه ای خرید نفت از گروه های تروریستی از جمله داعش را منع کرده است.

*****

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «ایتارتاس» اظهارات وزیر دفاع آلمان را بازتاب داده که از احتمال همکاری با نیروهای دولتی سوریه برای مبارزه با تروریسم در این کشور خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد این احتمال وجود دارد که نیروهای دولتی سوریه در تلاش های بین المللی علیه گروه تروریستی داعش مشارکت کنند. اورسولا وان در لین، وزیر دفاع آلمان مدعی شد هرچند هیچ آینده ای را با حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه نمی توان متصور بود، اما نیروهای ارتش سوریه می توانند علیه داعش به خدمت گرفته شوند؛ همان گونه که در عراق چنین کاری صورت گرفت و نیروهای محلی هدف آموزش قرار گرفتند. وزیر دفاع آلمان همچنین از ایده حفظ سوریه به عنوان یک کشور متحد و آغاز فرآیند گذار در این کشور حمایت کرد.

*****

در مقابل، برخی از سناتورهای آمریکایی خواستار افزایش حضور نیروهای خارجی در منطقه برای مبارزه با داعش هستند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، جان مک کین و لیندسی گراهام، سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی، خواستار آن شدند تا 100 هزار سرباز خارجی، عمدتاً از کشورهای سنی منطقه و همینطور سربازان آمریکایی برای مقابله با داعش در سوریه مستقر شوند. مک کین، رئیس کمیته خدمات مسلح سنا و گراهام یکی از اعضای این کمیته، از راهبرد فعلی آمریکا انتقاد کرده و آن را برای شکست دادن داعش ناکافی و ناموفق ارزیابی کرده اند. گراهام در این زمینه اظهار داشت: «این نیرو شامل 10 هزار سرباز آمریکایی خواهد بود که قابیلت هایی را در اختیار دارند که نیروهای کشورهای عربی آن را ندارند».

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، پایگاه خبری «اینترنشنال بیزنس تایمز» از احتمال به تعویق افتادن آغاز اجرای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 سخن گفته است. در این مطلب آمده درحالی که ایران هزاران سانتریفیوژ خود را غیرفعال کرده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در حال بررسی فعالیت های گذشته هسته‌ای این کشور و اتهامات مربوط به آن است. در این شرایط، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه گفت که ایران گام آخر توافق هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد، مگر اینکه آژانس پرونده موسوم به فعالیت های گذشته برنامه هسته‌ای ایران را ببندد. در این میان، بعضی از شرکت های خارجی از چندی قبل تجارت با ایران را آغاز کرده‌اند که می تواند نقض قوانین تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا محسوب شود.

 

 اخبار بین الملل  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------