آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

آژانس اطلاعاتی آلمان قبلا درباره خودسر بودن وزیر دفاع عربستان هشدار داده بود



اخبار,اخبار بین الملل ,آژانس اطلاعاتی آلمان

اواخر سال گذشته میلادی آژانس اطلاعاتی آلمان سندی را منتشر کرد که درباره تهدید خودسر بودن وزیر دفاع جوان و کم تجربه عربستان هشدار داده بود اما به علت فضایی که در آن زمان در اثر حملات رخ داده در پاریس و همچنین سن برناردینو آمریکا به وجود آمده بود کمتر کسی به این سند توجه کرد.

به گزارش (ایسنا)، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، آژانس اطلاعاتی آلمان موسوم به بی ان بی، اواخر سال گذشته میلادی یک سند یک و نیم صفحه‌ای را منتشر کرده و در آن هشدار داد که عربستان سیاست مداخله جویانه نسنجیده‌ای را در پیش گرفته است.

این سند قابل توجه در ادامه فاش کرد که محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور که تنها 29 سال دارد تبدیل به یک قمارباز سیاسی شده که از طریق جنگ‌های نیابتی در یمن و سوریه درحال بی‌ثبات کردن جهان عرب است.

این در حالی است که آژانس‌های جاسوسی کشورها معمولا به ندرت اقدام به انتشار علنی چنین اسناد شدیدا انتقاد آمیزی در مطبوعات علیه رهبران یک کشور هم‌پیمان و قدرتمند نظیر عربستان می‌کنند.

این ناشی از نگرانی فزاینده در آژانس اطلاعاتی آلمان است که چنین سندی می‌بایست به طور علنی و آزادانه توزیع و منتشر شود.

با این حال بعد از اعتراضات رسمی عربستانی‌ها وزارت امور خارجه آلمان در مقام جبران انتشار این سند از سوی آژانس اطلاعاتی آلمان برآمد اما هشدار این آژانس اطلاعاتی نشان دهنده نگرانی‌های فزاینده‌ای است مبنی بر اینکه عربستان تبدیل به یک کشور غیرقابل پیش بینی شده است.

یکی از وزرای سابق متعلق به کشورهای خاورمیانه که نامش را فاش نساخت در این خصوص به ایندیپندنت گفت: در گذشته عربستانی‌ها معمولا تلاش داشتند که گزینه‌هایشان را استفاده نکرده و در انتخاب آنها محتاط باشند حتی زمانی که می‌خواستند از دولتی که از آن خوششان نمی‌آید خلاص شوند نیز احتیاط به خرج می‌دادند.

گزارش آژانس اطلاعاتی آلمان به طرزی تعجب برانگیز در زمان انتشار جلب توجه چندانی در خارج از این کشور نکرد علت این مساله این بود که تاریخ انتشار آن در دوم دسامبر یعنی سه هفته بعد از وقوع حملات 13 نوامبر پاریس بود و اینکه دولت‌ها و رسانه‌های جهان همچنان سرگرم پرداختن به تهدید گروه تروریستی داعش بودند.

همچنین در انگلیس بحث بر سر پیوستن نیروی هوایی این کشور به جنگ با داعش در سوریه بود و بلافاصله بعد از آن نیز در آمریکا حملات منسوب به عوامل داعش در سن برناردینو رخ داد. اما به دنبال اعدام شیخ نمر و 46 تن دیگر از سوی عربستان در دوم ژانویه برای نخستین بار کشورهای جهان زنگ خطر را درباره ابعاد تهدید عربستان علیه وضعیت موجود به صدا در آوردند.

به نظر می‌رسد که عربستان عمدا به دنبال تحریک ایران بوده تا رهبری جهان عرب و کشورهای سنی را به دست آورد و همزمان محمد بن سلمان به دنبال افزایش قدرت داخلی خود با دامن زدن به ملی گرایی و فرقه‌گرایی است.

آژانس اطلاعاتی آلمان در سند خود حوزه‌هایی که در آن عربستان سیاست‌های تهاجمی و شبه جنگ طلبانه را در پیش گرفته را اعلام کرد.

عربستان براساس این سند در اوایل 2015 در سوریه از تشکیل گروه تروریستی جیش الفتح متشکل از عوامل جبهه النصرة و دارای ایدئولوژی مشابه احرار الشام حمایت کرد.

در یمن نیز این کشور جنگ هوایی را علیه حوثی‌ها و دیگر مردم این کشور آغاز کرد و هنوز نشانه‌ای از پایان آن وجود ندارد.

طبق سند آژانس اطلاعاتی آلمان، از جمله کسانی که از جنگ عربستان در یمن بهره‌مند شدند گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عرب بود که سال‌هاست آمریکا با آن مبارزه می‌کند.

با این حال هیچ یک از ماجراجویی‌های خارجی محمد بن سلمان تاکنون موفق نبوده‌اند و تنها باعث افزایش حمایت داخلی از وی شده‌اند.

آژانس اطلاعاتی آلمان هشدار داد، قدرت بالای محمد بن سلمان این خطر را به همراه دارد که او برای جا انداختن خودش در زمان حیات پدرش بخواهد دست به اقداماتی بزند که خطرساز باشند.


  اخبار  بین الملل  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------