مواضع متقابل روسیه و آمریکا درباره مذاکرات سوریه/ بازتاب برداشته شدن تحریم کانادا علیه ایران



 اخبار  بین الملل,خبرهای بین الملل,کیوسک بین المللی

دیدگاه جان کری درباره وضعیت مذاکرات صلح سوریه، اظهارات نماینده روسیه در سازمان ملل درباره مذاکرات صلح، هشدار نسبت به اقدام نظامی عربستان علیه سوریه، برداشته شدن بخشی از تحریم های کانادا علیه ایران، ورود اولین محموله صادرات ایرانی به آمریکا و تشدید رقابت میان دو نامزد دموکرات در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوع سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که درباره موضوع شکست مذاکرات صلح سوریه سخن گفته است. جان کری اظهار داشته، مذاکرات سوریه شکست نخورده و با بن‌بست هم رو به رو نشده، بلکه تنها در این گفت‌وگوها وقفه افتاده است. وزیر خارجه آمریکا، همچنین در اظهاراتی که به حملات هوایی روسیه در سوریه اشاره داشته، گفته است، واشنگتن در گفت‌وگوهایی که برای گفت‌وگو انجام می‌شوند، در حالی که بمباران‌ها ادامه دارند، باقی نمی‌ماند. این اظهارات کری پس از توقف مذاکرات صلح سوریه در ژنو که روز چهارشنبه اعلام شد، بیان می شود.

در مقابل، نماینده روسیه در سازمان ملل نسبت به توقف روند گفت و گوهای سوریه ابراز تأسف کرده است. بر اساس گزارش شبکه خبری «العربیه»، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری در نیویورک درباره مذاکرات سوریه گفت: «ما از اوضاع انسانی و تعلیق مذاکرات ژنو درباره سوریه متأسف هستیم». وی همچنین اشاره کرد، هیأت مخالفان سوریه با تشویق برخی کشورهای غربی در مذاکرات حاضر نشدند. چورکین در ادامه اظهار داشته: «کارهایی که درباره سوریه انجام می گیرد، پیچیده است؛ اما تلاش ما پیگیری امور برای ادامه یافتن مذاکرات به شیوه مسالمت آمیز است و شاید در یازدهم فوریه در مونیخ آلمان کنفرانسی برگزار شود و ما نیز در آنجا ایده های جدید خودمان را مطرح خواهیم نمود». وی همچنین اتهامات مطرح علیه روسیه درباره مذاکرات ژنو را رد کرده است.

به جز چورکین، یکی دیگر از مقامات روس نیز روز گذشته درباره وضعیت جاری در سوریه سخن گفته و در این زمینه هشدارهایی داده است. به نوشته خبرگزاری «اینترفاکس»، پاول کراشنینیکوف»،رییس کمیسیون امور قوانین مدنی و کیفری روسیه گفته، لشکرکشی عربستان سعودی به سوریه متناقض معیارهای قوانین بین المللی بوده و به نوعی اعلان جنگ تلقی می شود. وی اظهار داشته: «عربستان سعودی برای انجام عملیات نظامی در سوریه، بر اساس قوانین بین المللی نیاز به اجازه رسمی دولت سوریه دارد و در غیر این صورت، چنین اقدامی را می توان اعلان جنگ تلقی کرد». به گفته وی، اگر عربستان سعودی می خواهد بطور قانونی در سوریه عملیات نظامی اجرا کند باید اجازه دمشق را کسب کند؛ در غیر این صورت، بر اساس قوانین بین المللی، عملیات نظامی غیرقانونی خواهد بود.

در میان دیگر موضوعات، برداشته شدن بخشی از تحریم های ایران از سوی دولت کانادا، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وزیران خارجه و تجارت بین المللی کانادا ضمن ترمیم قانون اقدام های اقتصادی خاص، تحریم های اقتصادی این کشور ضد ایران را لغو و اعلام کردند کانادا تمایل دارد روابط خود را با ایران از سر بگیرد. استفان دیون، وزیر خارجه کانادا گفت: «کانادا تحریم ها علیه ایران را لغو کرد که این اقدام به ویژه لغو ممنوعیت کلی خدمات مالی،‌ واردات و صادرات را شامل می شود». این تصمیم احتمالا موجب خواهد شد، شرکت های کانادایی، ‌مانند شرکت هواپیماسازی بمباردیه  جایگاه خود را در بازار پرطرفدار 80 میلیون نفری پیدا کنند. دیون گفته: «قطعاً برای شرکتی مانند بمباردیه، توانایی رقابت با شرکتی مانند ایرباس در این بازار خوب است».

از سوی دیگر، روزنامه «لس آنجلس تایمز» از ورود نخستین محموله فرش ایرانی به آمریکا در دوره پس از برداشته شدن تحریم ها خبر داده است. به نوشته این روزنامه، اولین محموله فرش دست‌بافت ایرانی، وارد شهر لس‌آنجلس در آمریکا شد. لس آنجلس تایمز با اعلام این خبر می افزاید، «الکس حلمی»، صاحب یکی از مغازه‌های فرش‌فروشی در شهر لس‌آنجلس، به تازگی 40 تخته فرش به ارزش 500 هزار دلار از ایران خریداری کرده است. تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران در سال 2010 برای فروشندگانی مانند «حلمی» که کسب و کارش را در کشاکش درگیری‌های ژئوپولتیکی و زورآزمایی هسته‌ای از دست رفته می‌دیدند، شرایط سختی ایجاد کرده بود. فرش ایران، یکی از محصولاتی بود که بر اثر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا آسیب دید.

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، تشدید رقابت میان دو نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مورد توجه «ای بی سی نیوز» قرار گرفته است. جدیدترین نظرسنجی سراسری در آمریکا درباره نامزدهای دموکرات انتخابات ۲۰۱۶ نشان می‌دهد، هیلاری کلینتون هرچند با ۴۴ درصد در صدر است، برنی سندرز توانسته با ۴۲ درصد خود را به او برساند. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی قبلی سراسری در آمریکا،‌کلینتون با اختلاف ۳۱ درصدی نسبت به سندرز پیش بود. نظرسنجی جدید در آمریکا در حالی منتشر شده که قرار است، دومین انتخابات درون حزبی نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا سه شنبه در نیوهمپشایر برگزار شود. در اولین انتخابات درون حزبی نامزدها در آیووا، در اردوگاه جمهوری خواهان این تد کروز بود که توانست با غلبه بر دونالد ترامپ به پیروزی دست یابد.

 

 اخبار بین الملل  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------