آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

تهدیدهای پیش روی آمریکا از زبان روسای سازمان‌های اطلاعاتی



 اخباربین  الملل  ,خبرهای بین الملل ,سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا

روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در جلسه سنا گفتند، تغییرات جوی جهان، رشد تروریست‌های داخلی، پیام‌های محرمانه و تشدید نظامی‌گری روسیه و چین در صدر لیست تهدیدات علیه منافع آمریکا هستند.

به گزارش  ایسنا ، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنا به همراه ژنرال وینسنت استوارت، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا حاضر شد و تصویری از منافع در معرض خطر آمریکا نشان دادند.

عمده ارزیابی آنها با چشم‌انداز سال گذشته تفاوت بسیاری داشت. جیمز کلاپر علاوه بر تهدید دانستن روسیه، چین، ایران و کره شمالی به مساله پناهجویان، تغییرات آب و هوایی، تهدید سایبری و قیمت نفت اشاره کرد. وی گفت: افراطگرایان سنی از اواخر دهه 70 میلادی رو به رشد هستند و بیش از هر زمان دیگری، گروه، عضو و پناهگاه امن دارند. در سال 2015 حدود پنج برابر مظنون داعشی بیشتری نسبت به سال 2014 در آمریکا بازداشت شدند. این امکان وجود دارد که داعش حملات بیشتری را علیه اروپا انجام هد و همچنین برای حمله مستقیم در خاک آمریکا در سال 2016 تلاش کند. آنها در تلاش هستند تا از افراطگرایان داخلی بهره ببرند.

مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا همچنین هشدار داد که تروریست‌ها به آسانی از مزایای فناوری رمزگذاری مجانی، اپلیکیشن‌های ارسال پیام در تلفن همراه و فضای مجازی برای هماهنگی اقداماتشان استفاده می‌کنند. وی همچنین در رابطه با افغانستان گفت که دولت تحت حمایت آن در خطر "شکست سیاسی" قرار دارد و طالبان در حال قدرت‌گیری است.

کلاپر گفت: به‌رغم آنکه حدود 15 سال القاعده و گروه‌های وابسته به آن توسط آمریکا هدف گرفته شدند اما مقاومت کرده‌اند و قصد دارند تا دستاوردهایی را در سال 2016 داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان به شرایط سوریه و یمن اشاره کرد.

این مقام آمریکا در ادامه با وجود دفاع از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی مدعی شد که "ایران همچنان تهدید تروریستی برای منافع آمریکا و شرکای آن در سراسر جهان" است.

کلاپر همچنین درباره رسیدگی به حل بحران آوارگان تاکید کرد، حدود 60 میلیون پناهجو و آواره در سراسر جهان وجود دارند و شرایط با تغییرات آب و هوایی بدتر می‌شود.

در شرایطی که عربستان و امارات برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند، آنها تمایل دارند تا به فرماندهی و کنترل آمریکا متکی باشند و یا حتی با همراهی نیروهای آمریکایی این کار را انجام دهند. ژنرال وینسنت استوارت، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این رابطه گفت: ارزیابی ما اینگونه است که نیروهای زمینی عربستان ظرفیت انجام این کار را ندارند. مداخله روسیه در بحران سوریه کاملا معادلات را بر هم زده و موجب تقویت دولت اسد شده است.

با این حال ژنرال وینسنت استوارت و کلاپر کاملا بر این عقیده هستند که منافع ایران و روسیه نهایتا از هم دور می‌شوند و ایرانی‌ها بیش از روسیه مایل به پشتیبانی از نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌شوند. کلاپر گفت: گمان می‌کنم روس‌ها شخصا به اسد تمایلی ندارند و همان چالش دیگران را دارند که اگر اسد نباشد خب چه کسی روی کار بیاید؟

مدیر آژانس اطلاعات ملی و مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین تاکید کردند که روسیه در تمام عرصه‌ها تهدیدی علیه منافع آمریکا محسوب می‌شود؛ از شمالگان تا اوکراین و از مدار زمین تا فضای سایبری. این مقام‌ها همچنین تاکید کردند که اقتصاد روسیه با تحریم‌های غرب و کاهش بهای نفت به شدت لطمه دیده است. کلاپر گفت: کاهش بهای نفت به نفع آمریکا بوده است. این امر به مدرنیزه شدن ارتش روسیه و پروژه‌های انرژی در شمالگان ضربه زده و ونزوئلا را نیز در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

با این حال جیمز کلاپر همچنین تاکید کرد که دولت عراق و اقلیم کردستان در اربیل به دلیل کاهش بهای نفت با مشکلاتی روبرو شده‌اند. کلاپر در پاسخ به چندین سوال از سوی قانونگذاران در رابطه با اینکه آیا بحران اقتصادی روسیه منجر به اعتراضات خیابانی می‌شود یا خیر محتاطانه پاسخ گفت. وی همچنین اذعان کرد که نمی‌داند چه مقدار از بودجه روسیه از درآمدهای نفتی تامین می‌شود اما گفت که "احتمالا سهم قابل توجهی" خواهد بود. رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا افزود: روس‌ها ظرفیت زیادی در تحمل درد و رنج دارند.

رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا همچنین نسبت به وقوع جنگ سرد جدید میان کشورش و روسیه هشدار داد. وی گفت: روسیه دچار توهم است که از سوی ناتو به چالش کشیده شود و تلاش آن برای رقابت با قدرت آمریکا می‌تواند به جنگ سرد جدیدی ختم شود. آنها به شدت نگران هستند که محدود شوند. روسیه به شدت نگران ساخت یک شبکه دفاع موشکی در اروپاست و ممکن است این تهدید را با تقویت زرادخانه اتمی خود پاسخ دهد.


  اخبار  بین الملل  -  ایسنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------