خیز انتخاباتی پیرمردی که عمرش را در "کیبوتص"ها گذراند + تصویر



شبکه خبری سی ان ان با اشاره به این که سندرز برآمده از جامعه اشتراکی کوچک در شمال اسرائیل است می نویسد:"کیبوتص ها در آن زمان با الگوبرداری از مدل اتحاد جماهیر شوروی ساخته شدند. سندرز یک یهودی است و خود را سوسیالیست دموکرات می داند. او در دهه 60 میلادی، چندین بار به صورت ماهانه در مزارع اشتراکی در اسرائیل یا همان کیبوتص در کنار دیگر اسرائیلی های آن جمعیت به کار اشتراکی مشغول بوده است.

  "برنی سندرز" بدون تردید پدییده انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا خواهد بود. او که برآمده از کیبوتص ها یا همان مزارع اشتراکی سوسیالیست های اسرائیلی در زمان تاسیس رژیم اسرائیل است و در میان جامعه کمونیست های اسرائیلی از محبوبیت برخوردار است. جامعه ای که اکنون کوچک شده و ر عرصه سیاست و اقتصاد اسرائیل نفوذ چندانی ندارند.
 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , انتخابات امریکا

 

 به گزارش خرداد، شبکه خبری سی ان ان با اشاره به این که سندرز برآمده از جامعه اشتراکی کوچک در شمال اسرائیل است می نویسد:"کیبوتص ها در آن زمان با الگوبرداری از مدل اتحاد جماهیر شوروی ساخته شدند. سندرز یک یهودی است و خود را سوسیالیست دموکرات می داند. او در دهه 60 میلادی، چندین بار به صورت ماهانه در مزارع اشتراکی در اسرائیل یا همان کیبوتص در کنار دیگر اسرائیلی های آن جمعیت به کار اشتراکی مشغول بوده است چرا که کار کردن اصل اساسی در مرام کمونیستی محسوب می شود.


"البرت الی" 79 ساله که بیش از 60 سال از عمر خود را در کیبوتص ها گذرانده است به یاد می آورد که در سال 1963 میلادی مسئول سازماندهی داوطلبانی بود که از امریکا و فرانسه می آمدند گروهی که سندرز نیز جزو آنان بود. این شبکه خبری اشاره می کند که سندرز سال ها به "کیبوتصی" بودن خود افتخار کرده است. هفته گذشته روزنامه چپگرای "هاارتص" اسرائیل بخشی از مصاحبه انجام شده سندرز در دهه 90 میلادی را منتشر کرد که در آن وی گفته بود که در سال 1963 میلادی مدتی را در کبوتص "شاآر حاماکیم" گذرانده بود".
 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , انتخابات امریکا


این شبکه خبری اشاره می کند که پیش از تاسیس رژیم اسرائیل در سال 1948 میلادی و چند دهه پس از آن کیبوتص رکن اساسی آن رژیم بود و مهاجران یهودی از سرتاسر جهان که به سرزمین های اشغالی آمده بودند برای ایجاد حس تعاون و همکاری بر روی زمین هیا کشاورزی به طور مشترک کار می کردند و درآمد حاصل از کارشان به طور مساوی تقسیم می شد. این شبکه خبری اشاره می کند ک البته امروز نیز کیبوتص ها وجود دارند اما پیشرفت صنعت کشاورزی اسرائیل سبب شده تا آنان از رقابت اقتصادی گسترده عقب بمانند.
 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , انتخابات امریکا


"الی" در ادامه این گزارش می گوید که زمانی که اسم برنارد را شنیده به دلیل آن که این اسم فرانسوی است گمان کرده که سندرز نیز از فرانسه آمده است. او می گوید:"تنها چیزی که به یاد می آورم ان بود که با خود گفتم چطور یک امریکایی نامی فرانسوی دارد".
 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , انتخابات امریکا


سی ان ان در ادامه اشاره می کند که الی به دلیل کهولت سن نتوانست عکس جوانی سندرز در سال 1963 میلادی زمانی که او در دهه 20 عمرش بود و به عنوان داوطلب در کیبوتص فعالیت می کرد را تشخیص دهد. با این حال، او می گوید تاثیرآموزه های سوسیالیستی و کار جمعی احتمالا سبب شد تا سندرز در عرصه سیاست خط مشی چپگرایانه را اتخاذ کند.

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , انتخابات امریکا


الی می گوید زمانی که به کیبوتص رفته بود هیچ جیزی درباره کمونیسم نمی دانست اما با یادگیری ایدئولوژی مارکسیسم – لنینیسم به تدریج در این باره آموخت. این شبکه خبری در ادامه به نقل از "زیو ایتژاکی" 46 ساله که در کیبوتص بزرگ شده بود و به یاد می آورد که در آنجا با همکلاسی هایش سرود مشترک می خواند و فوتبال بازی می کرد اشاره می کند که پس از جنگ یوم کیپور در سال 1973 میلادی اگر داوطلبان کشورهای خارجی نبودند کیبوتص ها نمی توانستند به بقای خود ادامه دهند. 


  اخبار بین الملل  - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------