دو تفسیر از تصمیم عربستان برای اعزام نیرو به سوریه/ شرط تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با آنکارا



 اخبابین الملل  ,خبرهای   بین الملل ,کیوسک بین المللی

موافقت شرکت کنندگان در نشست مونیخ با توقف عملیات نظامی در سوریه، ادامه تلاش عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه و تفسیرهای مختلف از این تلاش ها، دیدار ظریف و لاوروف در حاشیه نشست مونیخ، شرط تل آویو برای عادی سازی روابط با آنکارا و آماده باش نیروهای روس در دریای سیاه در مقابل ناتو، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، گفت و گوی قدرت های منطقه ای و بین المللی در مونیخ آلمان درباره سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «گاردین»، کشورهای شرکت کننده در نشست مونیخ بر توقف عملیات نظامی در سوریه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور موافقت کردند. این کشورها خواستار توقف عملیات نظامی تا یک هفته اینده در سوریه شدند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت گروهی از سازمان ملل با ریاست مشترک آمریکا و روسیه در طول هفته آتی بر روی توافقی کار خواهند کرد که بلندمدت و جامع در راستای توقف اقدامات نظامی در سوریه باشد. همچنین گروه دیگری درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به علاوه فشار بر سوریه برای بازکردن مسیر‌ها، کار خواهند کرد.

*****

این در حالی است که برخی اخبار از ادامه تلاش های عربستان سعودی برای تشدید درگیری ها در سوریه حکایت دارد. به نوشته «فایننشال تایمز»، عربستان در حال گفت‌و‌گو با متحدانی مانند ترکیه درباره طرح‌های استقرار نیروی زمینی در سوریه است. هرچند مقامات غربی گزارش‌ها درباره وجود این طرح‌ها را نامعتبر خواندند اما دو فرد آگاه از طرح‌های عربستان گفته اند مقامات ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس برای گفت‌و‌گو با مقامات ترکیه درباره گزینه‌های استقرار نیروی زمینی در سوریه، در ریاض به سر می برند. یکی از این افراد آگاه که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به سخنان روز دوشنبه احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف تحت امر عربستان در یمن مبنی بر اینکه ریاض مایل است به نیروی زمینی فراگیر بین المللی در سوریه بپیوندد، گفت: «هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم؛ اما بسیار به آن نزدیک هستیم».

*****

اما روزنامه «السفیر» نظر دیگری در این زمینه داشته و معتقد است که مطرح شدن موضوع اعزام نیروی زمینی به سوریه، تنها یک بلوف و اقدام نمایشی از سوی سعودی ها بوده است. این روزنامه به نقل از یک منبع لبنانی می نویسد هدف این بلوف و ادعای نمایشی سعودی‌ها، تنها تلاشی بود تا بتوانند طرح برقراری آتش بس سریع در سوریه را تحمیل کنند و از این طریق، جلوی پیشروی ارتش سوریه به سوی حلب و مرزهای ترکیه با حمایت روسیه و ایران را بگیرند. این منبع لبنانی تاکید کرده که «سعودی‌ها جرأت ندارند حتی یک سرباز روانه سوریه کنند؛ مگر اینکه موافقت آمریکایی‌ها را بگیرند و در کنار آن‌ها در هر میدان نبرد زمینی وارد شوند». این در حالی است که همه می‌دانند آمریکایی‌ها قصد ندارند روس‌ها را تحریک کنند؛ بلکه برعکس، تلاش دارند تا هرگونه عملیاتی بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گیرد.

*****

در حاشیه نشست مونیخ، دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سرگئی لاوروف، همتای روس وی روز گذشته در حاشیه نشست مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. رسانه‌های روسی گزارش دادند که ظریف و لاوروف در این دیدار درباره بحران سوریه رایزنی کردند. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران نیز که ظریف را در این سفر همراهی می کند، دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اظهار داشت: «آنچه نشست اخیر ژنو و گفت‌وگوهای سوری را با مشکل مواجه کرده، عدم تفکیک لیست تروریسم از معارضان و حضور برخی چهره‌های شناخته شده تروریستی در سوئیس بود که اقدامی غیر سازنده بود».

*****

در میان دیگر موضوعات، برگزاری گفت و گوهای آشتی میان آنکارا و تل آویو و مسائل مطرح شده در جریان این گفت و گوها مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش «المیادین»، موشه یعلون وزیر جنگ رژیم اسرائیل اعلام کرد که شرط این رژیم برای عادی سازی روابط با ترکیه، این است که آنکارا تمامی مراکز حماس در ترکیه را تعطیل کند. ترکیه و رژیم اسرائیل دیدارهایی را در سوئیس در مورد منافع مشترک دو طرف برگزار کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها مسئله خرید و فروش گاز است. علاوه بر این، دو طرف در این نشست مسئله برداشتن محاصره غزه و دور شدن حماس از ترکیه را بررسی کرده‌اند. با این وجود، گفته می شود یعلون با سخنان اخیر خود انتظارات از مذاکرات ترکیه و رژیم اسرائیل برای عادی‌سازی روابط را پایین آورده است.

*****

در نهایت، موضوع تشدید تنش ها میان روسیه و ناتو، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته «ایتارتاس»، به دنبال اعلام تصمیم ناتو برای تقویت نیروهای خود در دریای سیاه، نیروهای روسیه نیز در منطقه به حالت آماده باش کامل در آمدند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در گزارشی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد تمام واحدهای ناوگان دریای سیاه روسیه و واحدهای نیروی هوابرد روسیه مستقر در شبه جزیره کریمه به حالت آماده باش کامل در آمده‌اند و آماده مقابله و دفع هرگونه تهاجم خارجی هستند. وی افزود در جریان رزمایشی که در کریمه جریان دارد، واحدهای ناوگان دریای سیاه و نیروی هوابرد تاکتیک‌های دفاع ساحلی، مقابله با نیروهای هوابرد دشمن و دفاع در برابر حملات هوایی خارجی به مناطق ساحلی را تمرین می‌کنند.


 اخبار  بین الملل  -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------