یک زن ایرانی رسما سفیر آمریکا در سوئد شد



 اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,آزیتا راجی

 «آزیتا راجی» که گفته می‌شود با آخرین سفیر رژیم پهلوی در انگلستان ارتباط فامیلی دارد، روز جمعه رسما با تائید سنا به عنوان سفیر آمریکا در سوئد منصوب شد.

به گزارش  فارس، سنای آمریکا روز جمعه بالاخره بعد از مدت‌ها کش و قوس میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، با انتصاب چند مقام جدید وزارت خارجه آمریکا از جمله سفیر این کشور در سوئد موافقت کرد.

با تائید سنا، از این پس «آزیتا راجی» سرمایه‌دار ایرانی‌الاصل مقیم کالیفرنیا، به عنوان سفیر آمریکا در سوئد فعالیت خواهد کرد.

وی اولین ایرانی-آمریکایی‌ای خواهد بود که به عنوان سفیر واشنگتن منصوب می‌شود. در آمریکا سفرا معمولا از میان حامیان مالی اصلی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند. راجی هم از این قاعده مستثنا نیست؛‌ این سرمایه‌دار و فعال برجسته بازارهای مالی آمریکا، در سال 2012 در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با جمع‌آوری نزدیک به 4 میلیون دلار کمک مالی برای کارزار باراک اوباما، دومین حامی مالی بزرگ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بود.

راجی در ماه اکتبر سال 2014 از سوی اوباما برای انتصاب به عنوان سفیر آمریکا در سوئد نامزد شد، اما اختلاف میان گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات، تائید نهایی وی را تا روز گذشته به تعویق انداخت.

تد کروز سناتور ارشد جمهوری‌خواه یکی از افرادی بود که مانع انتصاب راجی شده بود. وی به مدت 7 ماه از رأی‌گیری در مورد وی جلوگیری کرد، اما نهایتا روز جمعه با بیان اینکه این اقدام به اندازه کافی توجهات را به «بد بودن» توافق هسته‌ای با ایران جلب کرده، اجازه داد رأی‌گیری سنا در این مورد انجام گیرد.

هرچند راجی به نام والدین خود اشاره‌ای نکرده، اما گفته می‌شود که وی با «پرویز راجی» آخرین سفیر رژیم پهلوی در انگلستان که روابط بسیار نزدیکی هم با اشرف پهلوی خواهر شاه مخلوع داشت، رابطه فامیلی دارد. در برخی منابع وی دختر پرویز راجی و در منابع دیگر برادرزاده وی معرفی شده است.

راجی متولد 1961 است و تا سن 17 سالگی که والدینش ایران را ترک کردند، در تهران بزرگ شده است. وی درس‌خوانده اقتصاد است و تاکنون تجربه‌ای در زمینه دیپلماسی و سیاست خارجی نداشته است.

 

 اخبار  بین الملل  - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------