واکنش به حملات ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه/ دیدگاه روسیه درباره «جنگ سرد جدید» با غرب



 اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل , حملات ارتش ترکیه علیه مواضع کردها

بازتاب حملات ارتش ترکیه علیه مواضع کردها در شمال سوریه و درخواست آمریکا برای توقف این حملات، ارزیابی محافل اطلاعاتی آلمان از آینده اوضاع میدانی در سوریه، اشاره مقامات سعودی به چگونگی حضور در پایگاه نظامی ترکیه و دیدگاه نخست وزیر روسیه درباره تنش ها در روابط این کشور با غرب، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، حملات ارتش ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، شب گذشته توپخانه ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه را در شمال این کشور هدف حمله قرار داد. مقامات دولت ترکیه مدعی شده اند که این حملات در پاسخ به تیراندازی از سوی سوریه صورت گرفته است. بنا بر این گزارش، نیروهای ترکیه مواضع کردهای سوریه در حومه شهر «اعزاز» در استان حلب را هدف قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین به اهدافی در نزدیکی مناطق جنوبی ترکیه حمله توپخانه‌ای کرد‌ه‌اند. احمد داوود اغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه همزمان با انتشار خبر حملات توپخانه‌ای این کشور به مناطقی داخل خاک سوریه، گفت نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک باید از شهر اعزاز دور شوند.

این در حالی است که آمریکا خواستار توقف حمله به شمال سوریه از سوی ترکیه شده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «بیزنس استاندارد»، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دربیانیه‌ای اعلام کرده: «ما ازکردهای سوریه ودیگر نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه،خواسته‌ایم از هرج و مرج حاکم بر این مناطق برای تصرف اراضی بیشتر، سوء استفاده نکنند. ما همچنین با دیدن گزارش‌های مربوط به گلوله باران مناطق مرزی سوریه، از ترکیه خواسته‌ایم این حملات را متوقف کند». این مقام آمریکایی همچنین افزوده: «ما نگران اوضاع در شمال حلب هستیم و برای پایان دادن به تنش‌های موجود توسط همه طرف‌ها، تلاش می‌کنیم».

در همین حال، جدیدترین برآوردهای اطلاعاتی غربی از جریان داشتن اوضاع در سوریه به نفع دولت این کشور حکایت دارد. روزنامه «فرانکفور‌تر آلگماینه» در گزارشی با استناد به محافل امنیتی در آلمان می نویسد بر اساس ارزیابی محافل امنیتی در آلمان با دخالت روسیه پیروزی بشار اسد در سوریه غیر قابل توقف است. محافل امنیتی آلمان بر این باورند که دخالت روسیه به معنای تغییر روند به نفع دولت اسد است که روندی غیر قابل بازگشت است. بر اساس این گزارش، در سایه چندین ماه مبارزه برای تصرف دوباره شهر حلب که قابل پیش بینی است، مشروعیت دولت بشار اسد دوباره ایجاد شده و مقاومت مسلحانه در هم شکسته است. دخالت نظامی مستقیم عربستان سعودی یا ترکیه در جبهه نیروهای مخالف اسد در این گزارش بعید ارزیابی شده است.

در همین راستا، یک مقام نظامی سعودی بر خلاف مواضع قبلی مقامات این رژیم تأکید کرده که حضور عربستان در پایگاه نظامی «اینجرلیک» ترکیه تنها محدود به حضور جنگنده های این کشور خواهد بود و بحث اعزام نیروی زمینی مطرح نیست. بر اساس گزارش شبکه خبری «العربیه»، احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف سعودی حمله به یمن گفت که حضور عربستان در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه محدود به حضور جنگنده‌های عربستانی خواهد بود. پیش از این، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، ‌ گفته بود که عربستان سعودی برای ادامه نبرد علیه نیروهای داعش جنگنده‌های خود را به ترکیه اعزام خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که «می‌توانیم [در سوریه] وارد عملیات زمینی شویم».

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «سی ان ان» اظهارات نخست وزیر روسیه را مورد توجه قرار داده که درباره تشدید تنش ها میان روسیه و غرب به موضع گیری پرداخته است. دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، تنش در روابط میان کشورش و غرب را می‌توان به عصر جدیدی از جنگ سرد تشبیه کرد. وی سیاست ناتو در قبال روسیه را غیر دوستانه و مبهم خواند و اعلام کرد: برخی اوقات تعجب می‌کنم که آیا در سال ۲۰۱۶ زندگی می‌کنیم یا ۱۹۶۲. این اظهارات درحالی از سوی نخست‌وزیر روسیه مطرح شد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که روسیه یک انتخاب ساده پیش رو دارد. یا به طور کامل به توافقات می‌نسک پایبند باشد و یا با تحریمهای اقتصادی مخرب مواجه شود.


 اخبار  بین الملل  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------