نام کدام حاکمان عربی در «اسناد پانامایی» آمده است؟/ اظهارات بی‌سابقه اردوغان درباره حامیان «پ.ک.ک»



 کیوسک بین المللی

استعفای نخست وزیر ایسلند در پی افشای اسناد پانامایی، نام سه رهبر عربی در فهرست افشاگری های رسانه ای، آمادگی برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، اصرار آمریکا بر ضرورت کناره گیری بشار اسد، اظهارات بی سابقه اردوغان درباره حامیان «پ.ک.ک» و ادعای کلینتون درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، دو روز پس از آغاز انتشار بزرگترین افشاگری رسانه ای، موسوم به «اسناد پانامایی»، همچنان بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص دارد. یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، استعفای نخست وزیر ایسلند در پی افشای فعالیت های غیرقانونی وی بوده است. «گاردین» می نویسد اسنادی که از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا منتشر شده، نشان می‌دهند که زیگموندور گونلاگسون، نخست‌وزیر ایسلند و همسرش، دارای یک شرکت خارجی بودند. وی متهم به پنهان کردن میلیون‌ها دلار از ثروت خانوادگی‌اش شده است. روز گذشته راهپیمایی بزرگی در اعتراض به وی در مقابل پارلمان ایسلند برگزار شد. گونلاگسون پیشتر از اولافور راگنار گریمسون، رئیس جمهور، درخواست کرده بود که پارلمان را منحل کند اما وی از این کار اجتناب کرد. وی گفت که در ابتدا باید با احزاب سیاسی گفتگو کند.

*****

روزنامه «الاخبار» تمرکز خود را بر مواردی قرار داده که اسناد پانامایی، به فعالیت های غیرقانونی حاکمان کشورهای عربی اشاره داشته است. این روزنامه می نویسد آل سعود، آل نهيان و آل ثاني، خاندان هاي حاكم در عربستان، امارات و قطر، مهمترین اعرابی هستند كه نامشان با پرونده موسوم به اسناد پانامایی گره خورده است. نام سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه سعودي، با دو وام شركت هايي موسوم به «انرو و فيرز دولوپمنت گروپ و انرو»گره خورده است. فيرز وامي به مبلغ 26 ميليون دلار و انرو حدود 8 ميليون دلار قرض گرفته اند و اين پول ها صرف خريد منازلي گران قيمت در وسط لندن شده است. اين روزنامه لبناني همچنین خاطرنشان كرد كه تاكنون روشن شده است رئيس دولت امارات دستكم مالك 30 شركت در جزاير بريتانيا است كه توسط موساك فونسكا ايجاد شده اند.

*****

تدارکات برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، موضوع مهم دیگری است که امروز مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه «الشرق الاوسط» ضمن انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد وزیر خارجه روسیه در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده مسکو و واشنگتن از مذاکرات صلح سوریه حمایت می‌کنند. استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز گذشته در مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نشستی را به‌منظور رایزنی درباره مقدمات دور بعدی مذاکرات بین طرف‌های سوری برگزار کرد. لاوروف در این دیدار خاطرنشان کرد روسیه و آمریکا از مذاکرات سوریه حمایت می‌کنند. دور بعدی مذاکرات صلح سوریه، اوایل هفته آینده در ژنو برگزار خواهد شد. دی‌میستورا بر ضرورت دوام آتش‌بس در سوریه تأکید کرد تا بدین ترتیب مذاکرات بعدی به‌شکلی سازنده برگزار شود.

*****

با این وجود، به نظر می رسد فارغ از اینکه مذاکرات به چه شکلی باشد، آمریکا همچنان بر موضع سابق خود مبنی بر ضرورت کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اصرار دارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفت و گویی با شبکه خبری «بلومبرگ» ضمن اشاره دوباره به این موضوع، اظهار داشت: «نکته کلیدی در اینجا این است که آیا اسد قادر به مذاکره با حسن نیت هست یا خیر و ما باید این را به معرض آزمایش بگذاریم». وی افزوده: «من هیچ راهی برای باقی ماندن بشار اسد نمی‌بینیم؛ چون وقتی او در قدرت باشد، راهی برای پایان دادن به جنگ، پایان دادن به خشونت‌ها و یکپارچه کردن کشور وجود ندارد». به گفته وی، با توجه به این شرایط، اگر ایران و روسیه خواستار صلح هستند، باید کنار رفتن بشار اسد را بپذیرند.

*****

در میان دیگر موضوعات، اظهارات جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره کردها در رسانه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه «حریت» اظهارات اردوغان را بازتاب داده که گفته حامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) دو راه بيشتر ندارند؛ يا تسليم شده و يا خواهند مرد. وی همچنین در اظهاراتی بی سابقه، گفته: «ما باید تمام تدابیر لازم را اتخاذ کنیم، از جمله اینکه از حامیان این گروه تروریستی سلیت تابعیت شود». به گفته وی، هر كس به تماميت ارضي و يكپارچگي تركيه چشم بدوزد، باید بداند كه به يقين با قوه قهريه تركيه مواجه خواهد بود. اردوغان كه پيشتر خواهان گسترده تر شدن تعريف قانوني تروريسم در قوانين تركيه شده بود گفت: «روي سخن با كساني است كه تحت لواي اسامي و عنوان هاي مختلفي به اين كشور خيانت مي كنند».

*****

در نهایت، در مطلبی درباره رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، خبرگزاری «رویترز» اظهارات هیلاری کلینتون، یکی از دو نامزد دموکرات ها را بازتاب داده که درباره ایران و مذاکرات هسته ای به بیان موضع پرداخته است. کلینتون مدعی شده که وی ائتلاف بین المللی علیه ایران شکل دادم و ایرانی ها را پای میز مذاکره کشانده است. این نامزد دموکرات اظهار داشته: «من می دانم که شکل دادن به یک ائتلاف بین المللی چقدر مشکل است. من خودم ائتلاف ضد ایران را شکل دادم و توانستم آن ها را به پای میز مذاکره بکشانم و سپس ما توانستیم برنامه این کشور برای دست یافتن به بمب هسته ای را مهار کنیم. من می دانم این کار چقدر سخت است».


 اخبار بین الملل -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------