رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ترکیه: خود دولت از عوامل پرونده "ارگنه‌کن" حمایت کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,ستاد مشترک ارتش ترکیه

رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ترکیه گفت: دولت حزب عدالت و توسعه خودش از عوامل کودتای "ارگنه‌کن" در سال‌های 2007 تا 2011 حمایت کرده بود.

به گزارش ایسنا ، ایلکر باشبوغ، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ترکیه در گفتگو با روزنامه حریت گفت: جنبش گولن، مهمترین بازیگر در برنامه‌ریزی این توطئه‌ها و اجرای آن‌ها بود اما مشخص است که دولت ترکیه خود حامی این توطئه‌ها به خصوص در سال‌های 2007 تا 2011 بود.

باشبوغ اضافه کرد: من بر این باورم که برخی افراد در دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا در اجرای این توطئه کمک کردند. اما باراک اوباما، رئیس جمهوری کنونی آمریکا از این مساله فاصله گرفت و حتی در برابر آن قرار گرفت وقتی که نتایج تضعیف نیروهای مسلح ترکیه را دید.

رئیس پیشین ارتش ترکیه که در ژانویه 2012 به اتهام "رهبری یک سازمان تروریستی برای سرنگونی دولت منتخب" دستگیر شد و به حبس ابد محکوم شد، 26 ماه زندانی بود اما بعدا با حکم دادگاه عالی جزایی آزاد شد. علاوه بر او 275 تن دیگر نیز در پرونده توطئه برای کودتا به سال‌ها حبس محکوم شدند.

ژنرال بازنشسته باشبوغ افزود: من می‌توانم به شما خیلی مسائل را درباره افرادی که این توطئه‌ها را برنامه‌ریزی کرده‌اند، بگویم اما امروز تنها این مساله را می‌گویم که این افراد بی‌اخلاق‌ترین انسان‌ها در برابر قانون هستند و من مطمئنم آنها که بی‌گناهند و درگیر این توطئه شده‌اند، تبرئه خواهند شد.

دادگاه عالی تجدید نظر ترکیه در پرونده ارگنه‌کن چند روز پیش اعلام کرد که محکومیت‌های صادر شده این پرونده را که یکی از مهمترین دعواهای حقوقی در تاریخ اخیر ترکیه بوده است، لغو می‌کند.

دادگاه عالی تجدید نظر اعلام کرد شناخت دادگاه محلی از "سازمان تروریستی ارگنه‌کن" معتبر نبوده زیرا مشخص نیست که این سازمان توسط چه کسی و چه زمانی تاسیس شده است. یک مقام قضایی گفت: در این مساله، جرایم و ساختار سلسله مراتبی این سازمان مشخص نیست و رهبر آن نیز آشکار نشده است.

دادگاه تجدید نظر اعلام کرد: دادگاه محلی در نشان دادن "ارتباط واقعی و حقوقی" میان یک حمله مسلحانه در شورای دولت و پرونده ارگنه‌کن ناکام مانده است.

روز جمعه گذشته اعلام شد بالاترین دادگاه استیناف در ترکیه (دادگاه عالی تجدید نظر ترکیه) احکام قضایی ۲۷۵ نفر را که پیش از این به جرم توطئه برای کودتا علیه دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت و رئیس جمهوری فعلی ترکیه، محکوم شده بودند، نقض کرده است.

این افراد متهم بودند که حدود ۱۲ سال پیش در قالب سازمانی با عنوان "ارگنه‌کن" برای سرنگونی دولت وقت اردوغان تلاش کرده‌اند.
 

 اخبار  بین الملل  -  ایسنا       

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------