کاخ سفید: شورای همکاری خلیج فارس در کنار آمریکا از برجام حمایت کرد



 اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,کاخ سفید

کاخ سفید با انتشار فکت شیت خود درخصوص روابط راهبردی آمریکا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در حمایت از برجام به آمریکا پیوستند.

به گزارش ایسنا ، به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، در پی برگزاری نشست باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در هفته گذشته در ریاض، کاخ سفید اقدام به انتشار فکت شیت خود با عنوان اجرای مشارکت راهبردی شورای همکاری خلیج (فارس) و آمریکا کرده است.

در این فکت شیت آمده است: در نشست کمپ دیوید در ماه مه سال 2015، آمریکا و شرکایش در شورای همکاری خلیج (فارس) شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی ، کویت، عمان، قطر و بحرین به ایجاد یک شراکت راهبردی قدرتمندتر برای بر طرف کردن چالش‌های منطقه‌ای متعهد شدند. این شراکت بر اساس تعهدات متقابل به منظور بهبود اوضاع امنیتی، برقراری ثبات و شکوفایی منطقه است. در سال گذشته، ما چندین نشست در سطح وزیران میان آمریکا و شورای همکاری خلیج (فارس) و ده‌ها گفت‌وگوی دو جانبه برای عملی کردن وعده‌های داده شده در نشست کمپ دیوید، برگزار کردیم.

وزیران دفاع آمریکا و شورای همکاری خلیج (فارس) در روز بیستم آوریل در ریاض دیدار و بر اقدامات بیشتر برای تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های امنیتی به ویژه تلاش‌ها برای شکست دادن گروه داعش تأکید کردند. این تعاملات در سطح وزارتی تکمیل کننده تلاش‌های رئیس جمهور بود که برای چهارمین بار به عربستان سعودی سفر کرد. آمریکا در حال همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) به منظور حل و فصل درگیری‌ها و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است.

در بخش مربوط به ایران این فکت شیت، با بیان این‌که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به آمریکا پیوستند، ادعا شده است: در ریاض، مقامات درباره چالش‌های ناشی از فعالیت‌های ایران در منطقه گفت‌وگو و بر اهمیت اتخاذ رویکردی جامع با هدف کاهش درگیری‌های منطقه‌ای تاکید کردند.

در بخش دیگری از این فکت شیت درباره سوریه و لزوم کمک به مردم این کشور آمده است: آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در حال شراکت با یکدیگر به منظور کمک به بر طرف کردن نیازهای بشردوستانه بیش از 18 میلیون سوری از جمله حدود پنج میلیون آواره و افرادی هستند که تحت تأثیر خشونت ها در سوریه و دیگر درگیری‌های منطقه‌ای قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بعلاوه آمریکا با سیاست‌های مداخله‌جویانه‌شان در منطقه، اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی و ناآرامی‌های داخلی در کشورهای خاورمیانه ازجمله سوریه، یمن، عراق و دیگر نقاط منطقه هستند. همچنین حمایت‌های مالی و فکری آن‌ها به‌ویژه عربستان از گروه‌های تکفیری سبب بروز و گسترش تروریسم در منطقه و قدرت‌گیری داعش در این منطقه شده است.

مقامات ایران همواره با رد هرگونه ادعا علیه عملکرد کشورمان در منطقه تاکید می‌کنند که هیچ دولتی حق دخالت در امور کشوری دیگر را ندارد و سرنوشت کشورها باید به دست مردم آن تعیین شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------