کلینتون کار را برای سندرز تمام کرد/ ترامپ، پیشتاز جمهوری خواهان



رقابت هاي مقدماتي و درون حزبي انتخابات آمريكا در دو حزب دموكرات و جمهوری خواه روز سه شنبه 26 آوریل در ايالت های کنتیکت، دلاویر، میری لند، پنسیلوانیا و رود آیلند ادامه يافت. نتايج بر آمده از رقابت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در اين ايالت ها گوياي آن است که در میان دموکرات ها «کلینتون» در چهار ایالت و «ساندرز» در یک ایالت پیروز شدند. از سوی دیگر در میان جمهوری خواهان «ترامپ» تمام تلاش های رقبا را خنثی کرد و قاطعانه در تمام ایالت ها پیروز شد.

به گزارش «تابناک»، به نقل از پايگاه خبري «پولیتیکو» سه شنبه 26 آوریل برابر با 7 اردیبهشت رقابت هاي مقدماتي و درون حزبي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در 5 ايالت دیگر براي دو حزب دموكرات و جمهوری خواه ادامه يافت تا با این حساب انتخابات مقدماتی تنها  در 4 ایالت باقی بماند.

 نتايج كلي بر آمده از رقابت های درون حزبی در ایالت های  کنتیکت، دلاویر، میری لند، پنسیلوانیا و رود آیلند  حاکی از آن است كه در میان دموکرات ها «هیلاری کلینتون» در ایالت های کنتیکت، دلاویر، میری لند و پنسیلوانیا و «برنی ساندرز» در ایالت رود آیلند اکثریت آراء را به دست آوردند. در میان جمهوری خواهان نیز در تمام ایالت های مذکور «دونالد ترامپ» قاطعانه اکثریت آراء را کسب کرد.

نتایج حاصل شده در رقابت های درون حزبی 5 ایالت مذکور در حالی رقم خورد که در ماه های گذشته در مجموع انتخابات ‌های درون حزبی که تاکنون برگزار شده بود، در حزب دموکرات هیلاری کلینتون در 19 و برنی ساندرز در 12 ایالت پیروز شدند. در میان جمهوری خواهان نیز دونالد ترامپ در 20 ایالت و  تد کروز در 10 ایالت پیروز شدند. حالا و با این نتایج دیگر تکلیف نامزد دموکرات ها مشخص شد و «هیلاری کلینتون» به احتمال بالا برای انتخابات نهایی نامزد این حزب معرفی خواهد شد.

در جمهوری خواهان نیز اگرچه «دونالد ترامپ» فراتر از انتظار ظاهر شد ولی اگر او نتواند تعداد آرای نمایندگی خود را به 1237 رأی برساند با توجه به مخالفان فراوانی که در حزب دارد، احتمالاً به عنوان نامزد نهایی معرفی نخواهد شد.

از نکات مهم و قابل ذکر در مورد شرایط پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در 5 ایالت کنتیکت، دلاویر، میری لند، پنسیلوانیا و رود آیلند  می توان به نظر سنجی های مختلف اشاره کرد. غالب نظرسنجی ها نشان از پیروزی «کلینتون» و «ترامپ» داشتند.

در مورد نامزدهای جمهوری خواه نیز با توجه به نا امیدی رقبا نسبت به پیروزی آنها تمام تلاش  خود را بر سر به حد نصاب نرسیدن امتیازات «ترامپ» متمرکز کردند. چرا که «ترامپ» نهایتاً به 1237 رأی نمایندگی برای پیروزی در حزب نیاز دارد. پیش از بر گزاری انتخابات سه شنبه آرای نمایندگی «ترامپ» 844، «کروز» 543 و «کاسیچ» 148 بود. هنوز به صورت دقیق تکلیف 118 رأی نمایندگی روز سه شنبه مشخص نیست ولی حتی اگر تمام این رأی ها به «ترامپ» بر سد، او تا حد نصاب حزب فاصله زیادی دارد.

در این میان روز سه شنبه «ترامپ» با انتقاد شدید از عملکرد برخی رونامه ها نظیر «نیویورک تایمز» گفت: «پوشش نادرست و غیر واقعی اخبار توسط روزنامه ها نشان از آن دارد که کاغذ راه خود را گم کرده است».

از سوی دیگر پیشتر تکلیف انتخابات در حزب دموکرات تقریباً تمام شده بود و «ساندرز» شانس توفیق در برابر رقیب خود را با شکست در ایالت نیویورک در هفته پیش از دست داد. با این وجود او نا امید نشد و در روز سه شنبه تلاش فراوانی برای کسب رأی انجام داد. «ساندرز» در یکی از مواضع خود خطاب به هواداران گفت: «بیایید و به مردم جهان نشان دهید که شما به دنبال یک انقلاب سیاسی در این کشور هستید».

«کلینتون» نیز در روز سه شنبه تأکید زیادی بر روی حقوق زنان داشت و در این رابطه گفت: «زنان باید در جنبه های مختلف همانند مران از حقوق برابر برخوردار باشند. زنان باید در بعد سیاسی، اقتصادی و همچنین در فضای خانه و در سرتاسر جهان از آزادی و حقوق برابر با مردان بهره مند شوند».

 پس از اعلام نتایج «برنی ساندرز» باز هم با تکرار ادعاهای خود در صفحه توئیتر شخصی خود به طبقه ثروتمند جامعه آمریکا اشاره کرد و گفت: «آنها نمی توانند با چنگ زدن به یک دوست و همفکر همه چیز را در اختیار خود نگه دارند».

از سوی دیگر نیز «کلینتون» با اشاره به مشکلات اقتصادی مد نظر رقیب خود در جمع هواداران خود گفت: « ما نیز به مشکلات اقتصادی واقفیم و می دانیم که دستمزدها بسیار پایین و نابرابری بیش از حد بالا است. به وال استریت دیگر اجازه داده نخواهد شد به عنوان یک تهدید خیابانی خود را نشان دهد».

«تد کروز» که در انتخابات روز سه شنبه شکست سختی را متحمل شد نیز گفت: «ما از رئیس جمهوری که آمریکا را تقسیم کرده است، خسته شدیم. ما دنبال رئیس جمهوری هستیم که دوباره آمریکا را متحد کند و ما را دوباره به یاد این بیاندازد که ما آمریکایی هستیم».

جزئيات نتايج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد  كه در میان نازمزدهای دموکرات «هیلاری کلینتون» در ایالت، کنتیکت با 49.5دصد، دلاویر با 60درصد، میری لند با 46.2درصد و پنسیلوانیا با 60درصد رأی اول شد و «ساندرز» در ایالت رود آیلند با 55 درصد رأی پیروز شد. در میان جمهوری خواهان نیز «ترامپ» در ایالت کنتیکت با 60 درصد، دلاویر با 61 دصد، مریلند با 56 درصد، پنسیلوانیا با 59 درصد و در رود آیلند با 64 درصد رأی پیروز شد.

در ادامه و در قالب جدول به نتايج كلي ايالت هايي كه روز سه شنبه برای دو حزب بزرگ آمریکا برگزار شد، اشاره می شود:

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل,انتخابات آمريكا


در ادامه و در قالب جدول نتايج كلي رقابت هاي درون حزبي و ايالتي انتخابات رياست جمهوري آمريكا که تاکنون برگزار شده است، نمايش داده مي شود:

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل,انتخابات آمريكا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------