آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

شريك زنجاني مجرم شناخته نشد/دست‌هاي پشت پرده تأييد شد؟



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,ضراب

شرق -  رضا ضراب در آمریکا مجرم شناخته نشد؛ این خبری بود که «رویترز» عصر دیروز منتشر کرد و برخی گمانه‌زنی‌های هفته‌های اخیر درباره علت سفر ضراب به آمریکا را تقویت می‌کند. برخی معتقد بودند سفر ضراب به آمریکا با علم به بازداشت انجام‌شده بوده و او به ایالات متحده رفته تا از طریق ترکیه به ایران بازگردانده نشود.

 

حدود ١٠ روز پیش شخصی که به‌عنوان وکیل ضراب انتخاب شده بود خبرساز شد؛ وکالت «رضا ضراب» را یکی از زبده‌ترین وکلای نیویورک که گفته می‌شود وکیل اعضای بلندپایه مافیا بوده است برعهده خواهد داشت. رضا ضراب، تاجر ایرانی‌الاصل و مقیم ترکیه که متهم است در دورزدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نقش داشته، به اتهام تقلب بانکی و پول‌شویی دیروز در منهتن نیویورک محاکمه شد.

 

بنیامین برفمن، وکیل او، یکی از زبده‌ترین وکلای نیویورک است که گفته می‌شود وکالت اعضای بلندپایه مافیا را برعهده داشته است. این وکیل مشهور در سال ٢٠١١، وکالت «دومینیک استراوس‌کان، رئیس فرانسوی سابق صندوق بین‌المللی پول را در پرونده آزار جنسی بر عهده داشته. این وکیل همچنین وکالت مایکل جکسون را بر عهده داشته است. روزنامه «نیویورک‌تایمز» در مقاله‌ای درباره او نوشته بود: «او وکیلی زیرک است که فنون وکالت را به‌خوبی می‌داند؛ برفمن توانایی باورنکردنی برای نفوذ بين اعضای هیأت منصفه و تغییر رأی آنها به‌نفع موکلش را دارد».

 

ضراب دلال طلای ایرانی ساکن ترکیه كه همسرش ابرو گوندش، خواننده اهل این کشور است، متهم شده میلیاردها دلار معاملات مالی در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام داده است. ضراب در سال ۲۰۱۳ برای دو ماه در ترکیه به‌ اتهام فساد مالی و رشوه به مقامات دولتی بازداشت شد؛ اما بدون اینکه محکوم شود آزاد شد. آن روزها اتهام‌هایی از قبیل دوستی او با پسر اردوغان مطرح شد و اینکه ضراب در ردوبدل‌کردن محموله‌های شمش و طلا به ایران نقش داشته است. آمریکا ضراب را متهم کرده که برای دولت ایران میلیاردها دلار پول‌شویی کرده است. بابک زنجانی که در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد با استفاده از روابط خاصی توانست با فروش نفت و جابه‌جایی دلارهای نفتی ایران پیش برود، نامش همواره در کنار نام رضا ضراب برده می‌شد. نام این دو نفر با هواپیمایی که بار طلا داشت و در فرودگاه آتاتورک ترکیه برای چند ساعت توقیف شد، پیوند خورده است. این هواپیما که هزارو ٥٠٠ کیلو طلا حمل می‌کرد، اسناد قانونی نداشت.


با برگزاری دادگاه فساد نفتی و مطرح‌شدن نام ضراب در دادگاه، ارتباط کاری زنجاني و ضراب، امروز اثبات شد. این رابطه در ابتدا از سوی هر دو نفر انکار می‌شد؛ اما پس از صدور حکم اعدام برای زنجانی و بازداشت ضراب در آمریکا رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی، در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به بحث رضا ضراب گفته بود: «بازداشت ضراب در آمریکا، می‌تواند مؤید صحبت‌های زنجانی باشد؛ از این جهت که ضراب با زنجانی در دورزدن تحریم‌ها در یک دوره‌ای همکاری می‌کردند. این یک واقعیت غیرقابل‌انکار است که مستندات دادگاه هم همین را نشان می‌دهد».


ضراب را به آمریکا فرستادند!
پس از بازداشت ضراب، المانیتور نوشت: «گمان می‌رود او که به فعالیت برای دولت ایران و تجارت آن متهم بوده است، معامله‌ای با مقامات آمریکا انجام داده باشد. برخی بر این باورند که ضراب با شنیدن خبر محکومیت همکارش، بابک زنجانی به اعدام برای فعالیت‌های مالی غیرقانونی، ترجیح داد خود را تسلیم مقامات آمریکا کند و زمان کوتاهی را در زندان در آمریکا بگذراند، تا اینکه در ایران اعدام شود». بسیاری هم در ایران معتقد بودند با توجه به اینکه نام زنجانی در فهرست تحریم‌های آمريكا علیه ایران بود و همکاری او با ضراب مشخص شده بود، دلال طلای ترکیه‌ای با علم به بازداشت به آمریکا سفر کرده است. امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس، چهارشنبه يكم اردیبهشت به «شرق» گفته بود: «مافیایی که وجود دارد و دست‌های پشت پرده این پرونده، کارهای مرتبط با مدیریت ضراب، زنجانی و مرتضوی را هماهنگ می‌کنند؛ همان افرادی که پشت پرده هستند و در جریان بررسی پرونده زنجانی هم محاکمه نشدند. من الان نمی‌توانم به‌صراحت اعلام کنم که چه افرادی در این شبکه هستند. من گفته‌ام وقتی حکم نهایی بیاید، پشت پرده را می‌گویم و فکر می‌کنم فعلا چنین حکمی نمی‌آید». حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت ضراب در آمریکا چه خواهد شد. بابک زنجانی، شریک ضراب که در ایران به اعدام محکوم شده است، بابت خرید نفت، ٢,٦ میلیاد یورو به وزارت نفت بدهکار است که این رقم با احتساب تأخیر در تأدیه بدهی به حدود سه میلیارد یورو رسیده است.


  اخبار  بین الملل  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------