کابینه اوباما و چالشی به نام تسلیحات هسته‌ای کره شمالی



 اخباربین الملل,خبرهای بین الملل, تسلیحات هسته ای

کره شمالی هنوز از طریق برنامه تسلیحات هسته ای خود جامعه بین‌المللی را به چالش می‌طلبد و این کشور اکنون ممکن است به اندازه 20 بمب مواد هسته‌ای شکاف پذیر داشته باشد.

به گزارش  ایسنا  به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، فعالیت مرتبط هسته‌ای کره شمالی که بخشی از فعالیت‌های کیم جونگ اون، رهبر این کشور در تقویت نفوذش در آستانه کنگره حزب کارگر حاکم به شمار می‌رود، درسال جاری شدت گرفته است. این کنگره قرار است در ششم ماه مه آغاز به کار کند.

در ماه ژانویه کره شمالی چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و در ماه بعد این کشور آزمایش موشک بالستیک دوربرد را برگزار کرد. موشکی که می‌تواند روزی سلاح هسته‌ای را حمل کند تا ایالات متحده را مورد حمله قرار دهد.

کره شمالی ادعا کرد که موتور موشکی بسیار قدرتمندی را آزمایش کرده و در کوچک‌سازی اندازه سلاح هسته‌ای که بتواند بر روی یک موشک مستقر شود موفق بوده است.

در ماه آوریل کره شمالی موشک بالستیکی را از زیردریایی پرتاب کرد و همین‌طور سه بار اقدام به پرتاب موشک متحرک میان برد قدرتمندی به نام موسودان کرد.

اگر چه این چهار آزمایش اخیر به طریقی با شکست مواجه شدند، فعالیت‌های کلی کره شمالی در سال جاری تنش‌های منطقه‌یی را افزایش داده است و ناتوانی قدرت‌های بزرگ به خصوص ایالات متحده و چین در کاهش جاه‌طلبی‌های خطرناک کره شمالی را به تصویر می‌کشد.

حتی تصمیم ماه مارس شورای امنیت سازمان ملل در اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی که حتی چین متحد اصلی این کشور با آن موافقت کرد، به نظر می‌رسد تاثیر چندانی نداشته است. تردید‌هایی درباره‌ تعهد چین در اجرای این تحریم‌ها به جای خود باقی است.

این شکست‌ها در پرتاب موشک‌ها برای کیم جونگ اون مایه شرمساری است و منجر به گمانه‌زنی‌هایی شده است که او ممکن است پیش از کنگره حزب جایی که او امیدوار است جایگاه خود در قدرت را تثبیت کند، به انجام آزمایش هسته‌ای دیگر دست بزند. این اقدام به طور اجتناب‌ناپذیر به تحریم‌های بیش‌تر و شتاب در گفت‌وگوهای بین ایالات متحده و کره جنوبی در استقرار موشک‌های دفاعی در کره جنوبی منتج خواهد شد.

با این که تحریم‌ها مهم هستند و چین بیش از هر کشور دیگری قدرت این را دارد که باعث شود کره شمالی اثرات آن را احساس کند، تحریم‌ها به تنهایی برای کاهش تهدید کافی نیستند.

در تنگنا قرار دادن رهبر بی‌تجربه و بی‌ملاحظه‌ای مانند کیم جونگ اون خطرناک است و ممکن است به واکشن‌های حتی خطرناکی نیز بیانجامد مانند نشانه رفتن یک موشک به سمت کره جنوبی یا ژاپن با نتایج فاجعه آمیز بالقوه.

طبق برخی نقطه نظرات ایالات متحده همراه با چین، کره جنوبی، ژاپن و روسیه مجبور خواهند بود تا راهی برای احیای مذاکرات با هدف کاهش برنامه هسته‌ای کره شمالی بیابند. کابینه اوباما در اوایل سال جاری با کره شمالی تماس‌های پنهانی داشت که با توجه به اختلاف در مورد این که آیا بر خلع سلاح هسته‌ای (اولویت آمریکا) متمرکز شوند یا بر روی جایگزین کردن صلح موقت با یک معاهده صلح رسمی (الویت کره شمالی) بی‌نتیجه ماند.

فرصت پیشبرد مذاکرات ممکن است خود را پس از کنگره حزب حاکم نشان دهد. رابرت کارلین، تحلیل‌گر پیشین سی آی ای و وزارت خارجه درباره‌ی کره شمالی معتقد است نشانه‌هایی وجود دارد که کیم جونگ اون ممکن است نسبت به بازدارندگی به اندازه کافی اطمینان حاصل کند و توجه‌ها را به سمت اصلاحات اقتصادی همراه با پیشنهاد صلح جدید تغییر دهد.

اگر چیزی مانند این رخ دهد کابینه اوباما باید به اندازه کافی زرنگ و خلاق باشد تا بر روی چنین پیشنهادی با وجود مشکلات آشکار رویارویی با کیم جونگ اون کار کند. با این حال رییس‌جمهور اوباما نسبت به کره شمالی در به کارگیری روشی که او به طور موفقیت‌آمیز با ایران دنبال کرد، علاقه کم‌تری نشان داده است.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------