«پایتخت داعش» در آستانه آزادسازی/ واکنش به لغو مصونیت نمایندگان پارلمان ترکیه



 اخبار بین الملل  ,خبرهای  بین الملل, داعش

آمادگی «نیروهای دموکراتیک سوریه» برای عملیات در رقه، رد پیشنهاد روسیه از سوی آمریکا برای همکاری در سوریه، واکنش نخست وزیر عراق به وقایع روز گذشته، تصویب لغو مصونیت پارلمانی نمایندگان در ترکیه، وقوع تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید و مصاحبه رئیس بانک مرکزی ایران با یک روزنامه انگلیسی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، شبکه خبری «المیادین» از فراهم شدن مقدمات برای آزادسازی مقر اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه خبر داده است. بر اساس این گزارش، منابع آگاه از بسیج «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حومه شمالی رقه و آمادگی برای حمله به این شهر خبر داده اند. قرار است آمریکا از این عملیات پشتیبانی کند. پیشتر پایگاه الدیار گزارش داده بود جنگنده های ائتلاف ضد داعش طی عملیاتی بر فراز شهر رقه سوریه که تحت اشغال داعش است، از اهالی این منطقه خواستند که شهرشان را ترک کنند. بر اساس گزارش منابع آگاه، امکان انتقال اهالی شهر رقه به خارج از این منطقه همزمان با عملیات هوایی و اقدام نظامی علیه مواضع داعش وجود دارد. در همین حال، نیروهای دموکراتیک سوریه به سمت ریف شمالی رقه حرکت کرده اند.

*****

در همین حال، خبرگزاری فرانسه از رد پیشنهاد روسیه توسط آمریکا درباره سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، در حالی که روسیه درخواست حملات هوایی مشترک با آمریکا در سوریه را کرده است، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت هیچ توافقی برای انجام حملات هوایی مشترک با روسیه در سوریه وجود ندارد. کربی افزود: «در مقابل، ما با همتایان روس‌مان پیشنهادهایی را برای ایجاد ساز و کار پایدار بررسی می‌کنیم تا به بهترین وجه بر اجرای آتش‌بس در سوریه نظارت شود». وی از اشاره به جزئیات این ساز و کار خودداری کرد. جف دیوید، سخنگوی پنتاگون نیز هرگونه همکاری با روسیه در عملیات نظامی در سوریه را رد کرد و گفت: «ما عملیات نظامی خود در سوریه را با روس‌ها هماهنگ نمی‌کنیم». این سخنگو در عین حال افزود: «هنوز پیشنهادی از سوی روسیه دریافت نکرده‌ایم و از پیشنهاد این کشور از طریق رسانه‌ها آگاه شده‌ایم».

*****

اوضاع کشور همسایه سوریه، یعنی عراق نیز از روز گذشته و در پی بروز اغتشاشات جدید، مورد توجه قرار گرفته است. شبکه خبری «العراقیه» اظهارات حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق را به وقایع اخیر بازتاب داده است. عبادی در واکنش به حمله معترضان به منطقه سبز امنیتی بغداد گفت: «اغتشاش و نا آرامی به سود ملت و کشور عراق نیست. همه تلاش خود را به کار گیریم تا با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی از رزمندگان خود برای پیروزی نهایی علیه داعش حمایت کنیم». وی افزود: «بیش از یک سال و نیم است که ارتش عراق پیروزی های زیادی را به دست آورده و استان ها و مناطق زیادی از خاک عراق را از دست گروهک تروریستی داعش آزاد کرده و بسیاری از پناهندگان توانستند به محل زندگی خود بازگردند». وی درباره اغتشاش گران در بغداد نیز گفت: «این افراد به جای آن که با تروریست ها و در میدان های نبرد بجنگند، خود را به صورت گروه های مسلح درآورده و در برابر نیروهای امنیتی در بغداد مبارزه می کنند».

*****

تصویب طرح لغو مصونیت نمایندگان پارلمان ترکیه، از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه امروز است که بسیاری از رسانه ها، از جمله «بی بی سی» به آن پرداخته اند. 376 نماینده از 550 عضو پارلمان، متمم موقت قانون اساسی ترکیه را تصویب کردند که مصونیت پارلمانی را لغو می کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که موافق این اقدام بود، رأی گیری دیروز نمایندگان پارلمان را «تاریخی» توصیف کرد. این طرح، پیشتر منجر به بروز صحنه‌های بی‌سابقه‌ای در کمیته قانون اساسی پارلمان شد. نمایندگان مخالف و موافق این طرح با مشت و پرتاب اشیا با یکدیگر درگیر شدند. پس از درگیری‌ها، نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها از این کمیته بیرون رفتند. حزب دموکراتیک خلق‌ها که حزب کردهای ترکیه است، می‌گوید این قانون برای بیرون راندن نمایندگان‌شان از پارلمان طراحی شده است.

*****

وقوع تیراندازی در اطراف کاخ سفید که شب گذشته رخ داد، موضوعی است که «فرانس 24» به آن پرداخته است. در گزارش این رسانه آمده است که هرچند برقراری وضعیت امنیتی در اطراف کاخ سفید بی سابقه نیست، اما وقوع تیراندازی، اتفاقی نادر است. در تصاویر ارسالی، تک تیراندازها در اطراف و روی سقف کاخ سفید دیده می شوند. گفته می شود صدای تیراندازی در ضلع غربی کاخ سفید شنیده شده است. دیگر موضوع مهم، غیبت باراک اوباما در کاخ سفید بود که به گفته سخنگویان، برای بازی گلف از ساختمان خارج شده بود. در پی وقوع تیراندازی، محوطه کاخ سفید کاملاً بسته شد و اطلاعات بسیاری کمی به بیرون درز پیدا کرده است. شاهدان عینی می گویند فردی که هنوز هویتش مشخص نیست، به یکی از بازرسی های متعدد اطراف کاخ سفید در غرب این ساختمان نزدیک شده بود.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، روزنامه «گاردین» گفت و گویی با رئیس بانک مرکزی ایران انجام داده که در آن، به عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود بر اساس «برجام» اشاره شده است. ولی الله سیف در این مصاحبه گفته موانعی که باعث می‌شوند بانک‌های ایرانی نتوانند به نظام مالی جهان متصل شوند، نشان می‌دهد که آمریکا و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند به طور کامل به تعهداتشان تحت «برجام» عمل کنند. به گفته سیف، لازم است دولت‌های غربی حرف هایشان را به عمل تبدیل کنند و نقش فعال‌تری در ضمانت به بانک‌ها برای در امان ماندن از گزند جریمه‌های سنگین واشنگتن در صورت بازگشت به ایران بازی کنند. وی همچنین گفته: «بعضی از مقام‌های غربی، اعلانیه‌های مثبتی منتشر کرده‌اند، اما بانک‌ها نیاز به ضمانت‌های ملموسی دارند مبنی بر اینکه از ادعاهای بی‌پایه نقض تحریم‌ها مصون خواهند بود».

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------