الجبیر: به حمایتمان از مخالفان سوریه ادامه می‌دهیم



 اخباربین الملل,خبرهای بین الملل, وزیر خارجه عربستان

وزیر خارجه عربستان با تأکید بر ادامه کمک‌های نظامی کشورش به شورشیان سوریه اعلام کرد که ریاض و اتحادیه اروپا روابط مستحکمی دارند و مواضع دو طرف کاملا مطابق است.

به گزارش  ایسنا ، به نوشته روزنامه رأی الیوم، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جده گفت: ما درباره مسائل مشترکی از جمله مسائل اقتصادی، آموزش، مساله ویزا و نقش اروپا در اجرای طرح ملی عربستان برای سال 2030 و اوضاع منطقه در لبنان، سوریه، عراق، یمن، لیبی و مسئله همکاری در زمینه تروریسم بحث و تبادل نظر کردیم.

وی افزود: مواضع ما و اتحادیه اروپا در اکثر مسائل مطابق یکدیگر است. "ما برای ایجاد حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه براساس بیانیه ژنو1 و قطعنامه 2254 شورای امنیت و همچنین اجرای آتش‌بس و ورود کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق سوریه تلاش کردیم. درباره عراق نیز ما برای اجرای اصلاحاتی که در سال 2014 با آن توافق شد مبنی بر تحقق برابری و حقوق تمامی طوایف عراق و توافق با اهمیت وحدت و توانایی این کشور برای مبارزه با داعش تلاش کردیم."

عادل الجبیر گفت: یک توافق بین المللی درباره سوریه وجود دارد مبنی بر اینکه حل بحران سوریه باید براساس ژنو1 و قطعنامه 2254 شورای امنیت باشد که به تأسیس هیئت انتقالی می‌انجامد؛ هیئتی که قدرت را از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تحویل بگیرد، اوضاع کشور را اداره و قانون اساسی جدیدی را تدوین کند که راه را برای برگزاری انتخابات جدید هموار سازد.

وی گفت: "حمایت نظامی ما از «مخالفان» سوریه همچنان پابرجاست و ادامه دارد. هدف از اقداماتی که گروه وین انجام دادند امتحان کردن قصد و نیت نظام سوریه و جدیتش در توقف حملات و ورود کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق یا درباره روند انتقالی بود اما روشن شد که آن‌ها جدی نبودند! با این حال اوضاع در مسیر مطلوب پیش می‌رود و آرمان‌های «مردم» سوریه در تشکیل یک دولت جدید بدون بشار اسد محقق خواهد شد."

الجبیر درباره یمن نیز گفت: ما از مذاکرات کنونی در کویت استقبال کردیم و امیدواریم که این مذاکرات به حل بحران یمن و ایجاد راهکارهایی مبتنی بر طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی بینجامد. درباره لیبی نیز ما از فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافقی این کشور و توافق‌نامه‌هایی که طرف‌های لیبیایی به آن رسیده‌اند و توانایی لیبی برای مقابله با "تروریسم" حمایت می‌کنیم.

موگرینی نیز به نوبه خود اعلام کرد ما تلاش می‌کنیم تا مساله انتقال سیاسی در سوریه محقق شود و امیدواریم طرف‌های درگیر سوریه به آتش‌بس در این کشور پایبند بوده و اجازه وصول سریع کمک‌های انسانی به مناطق درگیر داده شود.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در ادامه اعلام کرد: این وظیفه ماست که از "دوستانمان" در سوریه حمایت کنیم.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------