آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

نیوزویک: آیا پوتین دست دوستی اردوغان را رد می کند؟



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, روابط اردوغان با  پوتین

پس از شلیک ترکیه و ساقط کردن جنگنده روسی در ماه نوامبر رهبران دو کشور وارد نزاع کلامی پرتنشی شده اند. مسئولان ترکیه می گویند این سومین بار بود که جنگنده های روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند.

   به  گزارش  انتخاب  ؛نیوزویک نوشت: کرملین در روز یکشنبه نامه فرستاده شده از آنکارا را تایید کرد.

چنان که به نظر می رسد رئیس جهور روسیه ولادمیر پوتین تلاش ترکیه برای ترمیم روابط از سوی همتای خود رجب تیب اردوغان را رد کرده است.

پس از شلیک ترکیه و ساقط کردن جنگنده روسی در ماه نوامبر رهبران دو کشور وارد نزاع کلامی پرتنشی شده اند. مسئولان ترکیه می گویند این سومین بار بود که جنگنده های روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند. از زمانی که روسیه تحریم هایی علیه واردات از ترکیه اعمال کرد و از شهروندانش خواست ازاین کشور دیدار نکنند، نگاه مردم روسیه نسبت به ترکیه به شدت منفی شده است.

بنا به گفته کرملین، رئیس جمهور ترکیه رویکردی منحصر به فرد برای جلب رضایت پوتین انجام داده و روز یکشنبه نامه ای به رهبر روسیه فرستاد تا روز ملی روسیه و بنیانگذاری روسیه پس از شوروی را تبریک بگوید.

این نامه شامل پیامی از اردوغان بود که در آن اظهار امیدواری کرد روابط میان دوکشور به سطح عادی برسد. به گفته خبرگزاری رسمی روسیه نخست وزیر روسیه، دیمیتری مدودف هم نامه ای مشابه از همتای ترکیه ای خود دریافت کرد.

اردوغان در گفتگو با خبرنگاران در اوایل این هفته اظهار امیدواری کرد روابط دو کشور رو به بهبودی رود. با این همه او هیچ اظهار ندامتی از شلیک و منهدم کردن جنگنده روسی نکرد که انتظار اصلی مسکو بود.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، سخنگوی کرملین گفت پوتین پاسخی به این نامه نخواهد داد، و همچنین اضافه کرد بر اساس پروتوکل الزامی برای پاسخ به این نامه وجود ندارد. او گفت ارتباطات میان دو کشور حالتی غیرعادی داشته، اما این پیام اهمیت شاخصی با خود به همراه ندارد.

اسلی آیدینتاسباس، عضو سیاسی ارشد شورای اروپایی روابط خارجه معتقد است مسکو از ترکبه انتظار عذرخواهی دارد و بین آن می رود که سماجت او باعث ادامه یافتن تنش و شکاف میان دو کشور شود.

او می گوید: «این تلاش دیگری از سوی اردوغان برای ترمیم روابط بوده، اما اردوغان تن به خواسته پوتین برای عذرخواهی رسمی نداده است. ترکیه برای عادی سازی روابط با روسیه مستاصل است، و علت آن تنها به دلایل اقتصادی بر نمی گردد. در حوزه اقتصادی، از دست دادن درآمد از دست رفته که می توانست از حدود چهار میلیون گردشگر روسی حاصل شود، بخش توریسم ترکیه را با مشکلی بسیار جدی روبرو کرده، که همین حالا هم به سبب حملات نیروهای داعش و پ ک ک صدمات بسیاری را متحمل شده است».

او در ادامه می گوید: « در میان مقامات ارشد ترکیه این نیاز استراتژیک احساس می شود که باعث شد اردوغان به نوشتن این نامه دست بزند. ترکیه از معادلات سوریه به کل خارج مانده، و نمی تواند مانه از گسترش نیروهای کرد در آنجا شود و حتی از ترس شلیک موشک های روسی جرات وارد شدن به حریم هوایی سوریه را ندارد».

در حالی که ترکیه می خواهد روسیه بپذیرد با ورود به حریم هواییش مرتکب اشتباه شده، روسیه آن را انکار کرده و از ترکیه می خواهد اعلام کند نیروهای نظامیش به غلط جنگنده روسی را منهدم کردند.

نویسنده: دمین شارکوف، گزارشکر و سردبیر رسانه های اجتماعی نیوزویک اروپا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------