پایگاهی که محور عملیات علیه داعش در موصل می‌شود/ ایران، یک قدم تا بازپس‌گیری سهم خود در بازار نفت



 کیوسک بین المللی

سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق و برنامه واشنگتن برای افزایش نیروهای نظامی در این کشور، وعده های نخست وزیر جدید انگلیس، عزم ایران برای بازپس گرفتن سهم خود در بازار نفت، تأکید ترکیه بر کاهش تنش با همسایگان و برنامه سندرز برای اعلام حمایت از کلینتون، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق و برنامه ریزی ها برای ادامه نبرد با داعش در این کشور، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. پایگاه خبری «میدل ایست آی» می نویسد اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه برای گفت و گو با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق درباره عملیات بازپس‌گیری موصل از گروه تروریستی داعش وارد بغداد شد. این چهارمین سفر کارتر به عراق از زمان رسیدن وی به سمت وزارت دفاع آمریکا در فوریه 2015 است و در شرایطی انجام می گیرد که دو روز پیش، نیروهای عراقی موفق شدند یک پایگاه هوایی را در جنوب موصل از دست داعش آزاد کنند. این پایگاه برای انجام عملیات آزادسازی موصل، دومین شهر بزرگ عراق، نقشی مهم دارد.


روزنامه «واشنگتن پست» جزئیات بیشتری از برنامه های جدید آمریکا برای عراق را منتشر کرده و می نویسد وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه اظهار داشت که این کشور، 560 نیروی نظامی جدید را به عراق اعزام می کند. بر این اساس، قرار است مستشاران نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی جدیدی که به تازگی توسط نیروهای عراقی آزادسازی شده، مستقر شده و آماده عملیات علیه داعش شوند. با اعزام این نیروهای جدید، شمار نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در عراق به 4647 نفر افزایش پیدا می کند. البته در صورتی که شمار نیروهایی که برای پست های موقت به این کشور رفته اند را نیز حساب کنیم، این عدد به حدود شش هزار می رسد. شان مک فارلند، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفته بیشتر این نیروهای جدید در پایگاه هوایی «قیاره» مستقر خواهند شد و وظیفه آماده سازی آن برای عملیات علیه داعش را بر عهده خواهند گرفت.

مشخص شدن نخست وزیر جدید انگلیس، از جمله دیگر موضوعات مهمی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گاردین» اظهارات ترزا می، نخست وزیر جدید انگلیس را بازتاب داده که از وعده های خود برای دوران نخست وزیری سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، ترزا می با اقتباس یکی از شعارهای «اد میلیبند»، وعده داد کشوری را خواهد ساخت که برای همه کار کند، نه فقط برای یک عده خاص و دارای امتیازات ویژه. وی در اظهارات خود وعده کاهش نابرابری، تشدید برخورد با فراریان مالیاتی و همچنین برخورد شدید با عدم مسئولیت پذیری شرکت ها را داد. وی اظهار داشت که خطاب و روی سخنش با همه کشور است، نه فقط با اعضای حزب محافظه کار که قرار است وی را به نخست وزیری انتخاب کنند.

در مطلبی درباره ایران، سایت شبکه خبری «راشا تودی» می نویسد ایران موفق شده تاکنون 80 درصد از سهم خود در بازار نفت که در دوره پیش از تحریم ها از آن برخوردار بود را باز پس بگیرد. بر اساس آمارهای جدید، ایران در حال حاضر حدود دو میلیون بشکه از مجموع 3.8 میلیون بشکه تولید نفت خود را صادر می کند و قصد دارد که این رقم را به دو برابر افزایش دهد. این موضوع را محسن قمصری، از مقامات ارشد شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است. به گفته قمصری، ایران تاکنون موفق شده 80 درصد سهم خود از بازار نفت را باز پس بگیرد. هم اکنون ایران به دنبال جذب بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه بین المللی برای ارتقای صنعت نفت خود است. به این ترتیب، این کشور قصد دارد جایگاه خود را به عنوان دومین صادرکننده نفت «اوپک» پس از عربستان سعودی احیا نماید.
 
اظهارات نخست وزیر ترکیه درباره تلاش برای کاهش تنش با کشورهای منطقه، موضوعی است که «الجزیره» به آن پرداخته است. بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش تلاش می‌کند سیاست خارجی خود را فعال‌تر کرده و مشکلاتش را با کشورهای منطقه کاهش دهد. ییلدریم گفت: «در راستای کاهش مشکلات با کشورهای منطقه و ایجاد صلح اقدام می‌کنیم». نخست‌وزیر ترکیه در این زمینه افزود: «در این راستا سیاست خارجی خود را فعال‌تر خواهیم کرد و دشمنانمان را کاهش و به دوستانمان را افزایش خواهیم داد».وی اضافه کرد: «همچین برای مقابله با تمامی خطرات و تهدیدات پیش‌‌رو از سوی همسایه جنوبی خود (سوریه) عمل خواهیم کرد».

در نهایت، در مطلبی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، «آسوشیتدپرس» از برنامه برنی سندرز، نامزد دموکرات ها برای اعلام حمایت از هیلاری کلینتون، رقیب هم حزبی خود خبر داده است.ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا اعلام کرد برنی سندرز، نامزد رقیب حزب دموکرات قصد دارد با شرکت در این کمپین انتخاباتی در نیوهمپشایر رسماً حمایت خود را از کلینتون اعلام کند. کمپین انتخاباتی کلینتون قرار است سه‌شنبه در دبیرستانی در پورتس موث برگزار شود. سندرز در انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمپشایر با انتخاب زیادی نسبت به کلینتون شکست خورده است. کلینتون اوایل ژوئن آرای کافی را برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری کسب کرده ولی سندرز هنوز حمایت رسمی خود را از وی اعلام نکرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------