آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایگاه‌های دفاع هوایی سوریه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد. به گزارش ایسنا؛ وزارت دفاع سوریه اعلام…

کدام کشور کودتا در ترکیه را محکوم نکرد؟/ آخرین جزئیات درباره عامل حمله تروریستی «نیس»



 اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل,کودتای ترکیه

واکنش جان کری به ادعای دخالت آمریکا در کودتای ترکیه، اظهارات فتح الله گولن درباره پشت پرده کودتای اخیر، کشوری که مانع محکوم کردن کودتای ترکیه در شورای امنیت شد، جزئیات جدید از عامل حمله تروریستی اخیر فرانسه و ادعای جدید علیه روحانی شیعه بحرینی، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به مطالب مربوط به کودتای نافرجام در ترکیه اختصاص دارد. واکنش آمریکا به ادعای دخالت این کشور در کودتا، از جمله مهمترین این موضوعات است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه طی تماسی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود مولود چاوش اوغلو، اعلام کرد ادعا‌ها مبنی بر مشارکت واشنگتن در تلاش برای کودتا در ترکیه کاملا دروغ است. سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد، کری در این گفت‌وگوی تلفنی متذکر شد چنین اتهام‌هایی، برای روابط بین ایالات متحده و ترکیه بسیار مضر است. کری بار دیگر مقام‌های ترکیه را به خویشتنداری و احترام به حاکمیت قانون از طریق تحقیق درباره کودتای نافرجام فراخواند. وی همچنین بر عزم آمریکا به کمک به آنکارا در اجرای تحقیقات درباره کودتا تأکید کرد.

در مقابل، خبرگزاری «رویترز» اظهارات فتح الله گولن، رهبر جنبش گولن را بازتاب داده که خود رئیس‌جمهور ترکیه را در پشت پرده کودتای اخیر دانسته است. به نوشته این خبرگزاری، فتح الله گولن گفت، تلاش برای کودتا در ترکیه را به شدید‌ترین وجه محکوم می‌کند و می افزاید، هر دولتی در ترکیه باید از طریق انتخابات آزاد و سالم روی کار بیاید، نه با زور. وی همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد، کودتای ترکیه احتمالاً تلاشی بوده که توسط اردوغان سازماندهی شده است. گولن در ادامه افزود که حتی یک درصد از کسانی را که در این کودتا نقش داشته‌اند، نمی‌شناسد و احتمالاً این کودتای نظامی ساختگی بوده است. فتح الله گولن گفت: «برای من به عنوان شخصی که در کودتاهای نظامی متعدد رنج برده‌ام، توهین آمیز است که به دست داشتن در چنین اقدامی متهم شوم».

مخالفت مصر با صدور بیانیه شورای امنیت برای محکوم کردن کودتای ترکیه، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند، مصر، روز شنبه مانع از صدور بیانیه‌ شورای امنیت در محکومیت کودتا در ترکیه شد. آمریکا بعد از رایزنی با آنکارا، روز جمعه پیشنهاد داد، پیش‌نویس بیانیه‌ای که در آن بر ضرورت «احترام به دولت منتخب و دموکراتیک در ترکیه» تأکید می‌کند، به رأی گذاشته شود، ولی مصر با درج این عبارت در بیانیه مخالفت کرد. مصر از اعضای غیردائم در شورای امنیت است و روابط آن با دولت ترکیه، به دلیل حمایت‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از گروه «اخوان‌المسلمین» در مصر، تیره شده است. در نشست روز شنبه شورای امنیت، مصر خواستار حدف عبارت «دولت منتخب و دموکراتیک ترکیه» از بیانیه این شورا شد.

در مطلبی درباره حمله تروریستی اخیر در فرانسه، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل» مدعی شده عامل این حمله، عملیات خود را در ازای دریافت پول انجام داده است. این سایت به نقل از مقامات اطلاعاتی غربی از انتقال مبلغی هنگفت توسط محمد لحویج بوهلال به حساب خانواده‌اش، تنها چند روز پیش از حمله مرگبار شهر «نیس» فرانسه خبر داده است. بنا بر این گزارش، عامل تونسی‌تبار حمله به جشن روز ملی فرانسه که به عنوان یک پیک فعالیت می‌کرده، ۱۱۰ هزار دلار به حساب خانواده‌اش واریز کرده است. به این ترتیب، اکنون کاملاً مشخص است که این فرد برای انجام حمله پول گرفته است. گروه تروریستی داعش در حالی روز شنبه مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت و عامل حمله را «سرباز خلافت» توصیف کرد که نزدیکان بوهلال وی را فردی کاملاً غیرمذهبی توصیف کرده‌اند.

در نهایت، ادعای جدید علیه روحانی سرشناس شیعه بحرینی، موضوعی است که روزنامه «دیلی استار» به آن پرداخته است. دادستان کل بحرین روز شنبه در ادعایی جدید و بدون نام بردن از شیخ عیسی قاسم اعلام کرد، یک روحانی ماه آینده به اتهام جمع آوری غیرقانونی پول و پولشویی محاکمه خواهد شد. یک مقام آگاه در این زمینه گفت، منظور دادستان کل از این روحانی، آیت الله شیخ عیسی قاسم است که مقامات بحرین از یک ماه پیش تابعیت وی را سلب کرده‌اند. این مسأله باعث ترس از بروز خشونت‌های تازه در بحرین شده است؛ کشوری که اکثریت شیعه در آن به تبعیض علیه خود اعتراض دارند و خواستار سهم بیشتری در اداره کشور هستند. رسانه‌های بحرین ماه گذشته ادعا کرده بودند که تحقیقات درباره حساب بانکی ۱۰ میلیون دلاری به نام شیخ قاسم و پی بردن به منشأ این پول در جریان است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------