هشدار محرمانه بان کی مون درباره گسترش داعش در شمال آفریقا



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,سازمان ملل

 بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در گزارشی محرمانه ٬درباره نفوذ و گسترش تروریست های داعش در مناطق مختلف لیبی و شمال آفریقا پس از آزادی سرت ٬هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون روز دوشنبه در گزارشی محرمانه به شورای امنیت درباره خطر گسترش تروریسم و نفوذ داعش و تروریست های خارجی به دیگر نقاط لیبی هشدار داد.


در این گزارش که نسخه ای از آن توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شد، فشار اخیر علیه داعش در لیبی می تواند باعث شود که اعضای این گروه تروریستی به فکر مکان و گروه بندی جدید در دسته های کوچکتر و محدوده جغرافیایی پراکنده تر در لیبی و دیگر کشورهای همسایه بیفتند.


وی تصریح کرد :گرچه به نظر می رسد شکست داعش در سرت ظاهرا به تحقق نزدیک شده است اما ممکن است بسیاری از تروریست ها را به سمت جنوب و حتی تونس در غرب فراری دهد.


بان کی مون گفت: تاثیر آینده اعضای پراکنده داعش بر گروه های مسلح محلی در جنوب لیبی نیز می تواند خود مساله ای نگران کننده باشد.


نظامیان لیبیایی در هماهنگی با دولت وحدت ملی تحت حمایت سازمان ملل که اخیرا در طرابلس مستقر شد، از حدود دو ماه قبل در حال مبارزه با داعش در شهر سرت هستند.


این شهر ساحلی یکی از مهم ترین پایگاه های داعش خارج از سوریه و عراق قلمداد می شود.


بر اساس این گزارش، بین دو تا پنج هزار تروریست داعشی از کشورهای لیبی، تونس، الجزایر، مصر، مالی، مغرب و موریتانی در سرت، طرابلس و درنه لیبی مستقر هستند.


این گزارش تصریح می کند که دهها جنگجوی خارجی که از لیبی به تونس بازگشته اند، قصد اجرای حمله در این کشور را دارند.


گزارش مذکور هشدار داد که ارتباط میان این گروه با بودجه ای که از لیبی برای گروه موسوم به انصار بیت المقدس مستقر در شبه جزیره سینای مصر فرستاده می شود، گسترش می یابد.


دبیر کل سازمان ملل همچنین تصریح کرد که شاخه ای از القاعده که خود را 'القاعده در مغرب اسلامی' می نامد و در مالی و منطقه ساحل فعال است، همچنان از لیبی به عنوان مامن و پایگاهی برای خرید سلاح و مهمات استفاده می کند.


گزارش محرمانه بان کی مخون همچنین اضافه کرده است که مختار بلمختار سرکرده گروه تروریستی المرابطون که آن هم در منطقه ساحل فعال است ٬می تواند به آسانی در سراسر لیبی حرکت کند، و ایاد آغ غالی سرکرده گروه تروریستی انصار الدین فعال در شمال مالی نیز در جنوب لیبی پایگاه دارد.


گروه تروریستی داعش با بهره برداری از خلأ امنیتی و نبود دولت و ارتشی منسجم در لیبی توانسته است به این کشور نفت خیز شمال آفریقا نفوذ کند.


به رغم استقرار دولت وحدت ملی در لیبی، این کشور دست کم دارای دو دولت موازی است، زیرا دولت مستقر در شرق و پارلمان وابسته به آن هنوز دولت وحدت ملی را تایید نکرده و آن را به رسمیت نشناخته است.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------