جان کری: شاه کلید حل بحران سوریه دست من و لاوروف است



 اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,جان کری

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به انگلیس و دیدار با نخست وزیر جدید این کشور وعده داد واشنگتن به لندن به منظور به حداکثر رساندن فرصت‌های اقتصادی‌اش از بریگزیت کمک خواهد کرد.

به گزارش  ایسنا  ، به نوشته روزنامه دیلی میل، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارنظر را در حالی مطرح کرده که کمتر از سه ماه پیش باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس هشدار داد که اتحادیه اروپا را ترک نکند چرا که در صورت این کار برای توافق تجاری با آمریکا "به آخر صف" خواهد رفت.
 
با این حال اولین دیدار جان کری، با ترزا می، نخست وزیر انگلیس باحاشیه‌ای همراه بود و آن خوردن سر جان کری به در بسته دفتر نخست وزیری انگلیس بود.
 
وی هنگامی که برای عکس انداختن روی پله‌های رو به روی این دفتر ایستاده بود قصد داشت تا چرخیده و وارد دفتر شود اما متوجه بسته بود در نشده و با آن برخورد کرد.
 
جان کری در این دیدار از ترزا می بابت رویکرد معقول، آرام و اندیشمندانه‌اش در قبال مدیریت بریگزیت تحسین کرد.
 
وی به خبرنگاران گفت: من و نخست وزیر انگلیس مذاکراتی عالی داشتیم و بسیار قدردان او از بابت تاکید مجدد بر تعهد به شراکت ترانس آتلانتیک بسیار قدرتمند هستم. ما مشخصا درباره تلاش‌ها به منظور مدیریت مبارزه با تروریسم و اهمیت تداوم همکاری خود گفت‌وگو کردیم و همچنین درباره مسائل سوریه و اوکراین نیز صحبت کردیم.
 
کری تاکید کرد: مهمتر از هر چیز ما بر این ضرورت تاکید کردیم که آمریکا،‌ بریتانیا و جامعه اروپا برای به حداکثر رساندن فرصت‌های اقتصادی به حداقل رساندن اختلال‌ها همکاری کرده و به نحوی عمل کنم که رفاه شهروندان کشورها و مناطق ما را در نظر داشته تا اقتصاد کشورهای ما با بیشترین سرعت حرکت کند.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت: من فکر می‌کنم که نخست وزیر انگلیس بسیار متعهد به یافتن یک روش معقول، آرام و اندیشمندانه برای برآورده کردن نیازها است. بنابراین من از این رویکرد دلگرم شده و به دنبال آن هستم تا آرزوهای خوب او را به مردم آمریکا و باراک اوباما، رئیس جمهور کشور منتقل کنم.
 
جان کری همچنین در اظهاراتی که به نفع بریگزیت است گفت که انگلیس همچنان جزو یک بخش حیاتی اروپا حتی در صورت قطع روابطش بااتحادیه اروپا خواهد بود.
 
کری گفت که اتحادیه اروپا یک نیروی حامی خیر است اما تاکیدکرد که آمریکا و اروپا باهمکاری یکدیگر توانستند فاشیسم را شکست دهند.
 
وریر خارجه آمریکا تاکید کرد که او و سرگئی لاوروف همتای روسش مسیر حل بحران سوریه را می‌دانند.
 
کری بعد از دیدار با بوریس جانسون در لندن گفت:‌ من و لاوروف معتقدیم که مسیری که باید به سمت حل بحران سوریه حرکت کنیم را می‌دانیم و این یکی از اهدافی است که باید محقق شود.
 
کری افزود: دو تیم ما به زودی درباره دادن انگیزه به نظام سوریه جهت توقف حملات دیدار می‌کنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت:‌ واشنگتن و مسکو به برنامه‌ریزی برای گام‌های بعدی در مسیر حل بحران سوریه ادامه می‌دهند.
 
بوریس جانسون نیز از جامعه جهانی خواست به منظور تحقق صلح در سوریه و تضمین گذار سیاسی متحد شود.
 
وی ادامه داد: ارائه کمک‌های انسانی به ساکنان سوریه و انجام مذاکره برای تضمین روند سیاسی بسیار حائز اهمیت است.
 
او اوضاع سوریه را وحشتناک خواند چراکه کل این کشور با بحران انسانی و افزایش تعداد آوارگان سوری روبه‌رو است.
 
جانسون تصریح کرد که روسیه باید امکانات خود برای قانع کردن نظام اسد به بازگشت به میز مذاکرات به کار بگیرد چراکه قدرت منحصر بفردی در این زمینه دارد.
 
در همین حال بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز اظهار امیدواری کرد که این نشست نشان دهد که واشنگتن همچنان برای روابط ویژه میان انگلیس و آمریکا ارزش قائل است.
 
این در حالی است که جانسون میزبان مذاکراتی با حضور همتایان فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی خود به همراه جان کری و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره مساله سوریه بوده است.
 
جانسون قرار است روز پنج شنبه به واشنگتن سفر کند تا در مذاکرات مربوط به وضعیت مبارزه با گروه تروریستی داعش حضور پیدا کند.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------