نقش فرانسه در جلوگیری از موفقیت کودتای ترکیه/ رویکرد جدید داعش برای حملات تروریستی در اروپا



 کیوسک بین المللی

اعلام وضعیت فوق العاده سه ماهه در ترکیه، همکاری دستگاه اطلاعاتی فرانسه با ترکیه برای ناکام گذاشتن کودتای اخیر، ادامه گروگان گیری در ارمنستان، عدم حمایت تد کروز از دونالد ترامپ، رویکرد جدید داعش برای انجام حملات تروریستی در اروپا و لغو حکم مربوط به فروش ساختمان بنیاد علوی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به ترکیه، همچنان بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. اعلام حالت فوق العاده سه ماهه در ترکیه، یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه است. به نوشته «آناتولی»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته پس از برگزاری جلسه شورای امنیت ملی این کشور گفت: «با استناد به ماده 120 قانون اساسی به‌منظور حذف هرچه سریعتر کودتاگران و تمامی عوامل تروریستی، به‌مدت سه ماه حالت فوق العاده در کشور اعلام می‌کنیم». وی افزود: «برای اولین بار در تاریخ این کشور، کودتا توسط مردم شکست خورد، ملت قهرمان ترکیه در برابر کودتای نافرجام از خود اسطوره ساختند. 15 جولای، نقطه عطفی برای پایان تاریخ کودتاها محسوب می‌شود». به گفته وی، وضعیت فوق العاده به‌هیچ‌وجه بر خلاف دموکراسی، حقوق و آزادی نیست، بلکه  قدمی در راستای حفاظت از ارزش‌هاست.

خبرگزاری «آکی پرس» ایتالیا از کمک دستگاه اطلاعاتی فرانسه به ترکیه برای آگاهی از روند شکل گیری کودتا، پیش از آغاز آن خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، منابع دیپلماتیک می‌گویند دستگاه اطلاعات ترکیه چند روز قبل از وقوع کودتا «هشدارها و اطلاعات مفیدی» را از فرانسه در این زمینه دریافت کرده بود و همین امر به ناکام گذاشتن کودتا کمک کرد. این اطلاعات دستکم دو روز قبل از ساعت صفر کودتا به دست دولت ترکیه رسیده بود. این اطلاعات ساعت وقوع کودتا را مشخص نکرده بود، اما چارچوب کلی آن را مشخص کرده بود؛ در نتیجه مقامات ترکیه اقداماتی را به صورت محرمانه اتخاذ کرده و کودتا را ناکام گذاشتند. هرچند که اطلاعات فرانسه برای مقامات ترکیه غافلگیرکننده بود، اما آغاز کودتا برای آن‌ها غافلگیرکننده نبود.

ادامه گروگان گیری و بحران در ارمنستان، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته «راشا تودی»، درگیری هایی میان تظاهرات کنندگان و پلیس در ایروان پایتخت ارمنستان گزارش شده است. گفته می شود برای متفرق کردن مردم گاز اشک آور به سوی آن ها شلیک شده است. تظاهرکنندگان حصارهای نزدیک ساختمان پلیس را که سه روز قبل توسط افراد مسلح اشغال شده و هنوز در کنترل آنهاست، برداشته اند. چند روز پیش افراد مسلح با حمله به ساختمان پلیس ارمنستان تعدادی را به گروگان گرفتند که در این حمله تاکنون یک نفر کشته شده است. این حمله با هدف آزادسازی «جیریر سیفیلیان، رهبر مخالفان ارمنستان انجام شده است، وی 20 ژوئن به اتهام توطئه برای تصرف چند ساختمان دولتی و تاسیسات مخابراتی در ایروان بازداشت شده است.

در مطلبی درباره انتخابات آمریکا، روزنامه «واشنگتن پست» از عدم حمایت تد کروز، یکی از نامزدهای اولیه جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری از دونالد ترامپ، نامزد نهایی این حزب خبر داده است. به نوشته این روزنامه، تد کروز، سناتور تگزاس و رقیب دونالد ترامپ، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی خود در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان حاضر به حمایت از ترامپ نشد. کروز که تنها به گفتن تبریک به ترامپ بسنده کرد، از طرف طرفداران ترامپ «هو» شد و به تمسخر گرفته شد و با این رفتار بر شکاف موجود در حزب جمهوری‌خواه تأکید کرد. کروز در این سخنرانی تصریح کرد: «من می‌خواهم به دونالد ترامپ به دلیل به دست آوردن نامزدی نهایی در این شب آخر تبریک بگویم».

رویکرد جدید گروه تروریستی داعش برای انجام حملات تروریستی در کشورهای غربی، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، پلیس اتحادیه اروپا اعلام کرد گروه داعش برای عملیات تروریستی در اروپا به شگرد جدید استفاده از عناصر تکرو  روی آورده است. عناصر تکرو برای اشاره به فرد یا افرادی به کار برده می شود که به تنهایی و بدون اینکه با گروهی تروریستی خاصی ارتباط سازمانی داشته باشند، در حمایت از آن، دست به عملیات تروریستی می‌زنند و به همین علت، شناسایی آنها برای نیروهای امنیتی دشوار است. بنا بر اعلام یوروپل، گروه های تروریستی داعش و القاعده برای اقدامات تروریستی خود در خاک کشورهای اروپایی به این شگرد روی آورده اند. این دو گروه بارها و به طور آشکار از مسلمانانی که در کشورهای اروپایی و غربی زندگی می کنند، خواسته اند برای ضربه زدن به این کشورها به تنهایی حمله کنند و عملیات تروریستی انجام دهند.

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، «بی بی سی» از لغو حکم مربوط به فروش ساختمان بنیاد علوی در نیویورک خبر داده است. بر اساس این گزارش، دادگاه تجدیدنظر نیویورک حکم قبلی دادگاه برای مصادره و فروش برج آسا، متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا را رد کرده است. دادگاه قبلی به بازماندگان قربانیان حملات یازدهم سپتامبر و چند بمب‌گذاری دیگر مجوز دریافت غرامت از محل فروش برج آسا در نیویورک و دیگر اموال بنیاد علوی را داده بود. اما دادگاه بالاتر روز چهارشنبه با صدور حکمی جدید مانع از فروش برج 36طبقه آسا در منطقه تجاری منهتن نیویورک شد. این برج تجاری حدود یک میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. این دادگاه همچنین مجوز فروش دیگر ساختمان‌ها و مستغلات بنیاد علوی را غیرقانونی خوانده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------