آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

حملات تروریستی اخیر بعنوان پدیده جدید شکاف جامعه اطلاعاتی را اشکار کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,حملات تروریستی

بگفته مقامات ضد تروریسم امریکا ، انگلیس و فرانسه،حملات اخیر به غیر نظامیان در امریکا و اروپا شکاف موجود در تلاشهای جامعه اطلاعاتی برای شناسایی مظنونان به افراط گرایی و جلوگیری از کشتار جمعی را نمایان ساخته است.

به  گزارش  ایرنا ؛این مقامات به رویترز گفتند : حملات اخیر در یک چیز مشترکند و آن این که توسط بازیگرانی انجام شده که در ظاهر سابقه بیماری روانی دارند ولی اندک ارتباطی به گروه های افراطی داشته یا هیچ گونه ارتباط مستقیمی با این گروه ها وجود ندارد.


از جنبه های حقوقی و استراتژیک ، تحقیق کنندگان ضد تروریسم در جهان بر توطئه چینی های گروه های خشن با ایدئولوژی های شناخته شده تمرکز دارند. در قوانین امریکا که با هدف حفاظت از شهروندان در برابر جاسوسی تعرض آمیز دولت تبیین شده تحقیق از افراد با محدودیت روبرو است مگر آن که مناسبات قابل اثباتی با یک ترور خارجی وجود داشته باشد.


مقامات ضد تروریسم به رویترز گفتند که مهاجمان سلسله کشتارهای جمعی اخیر همگی سابقه آشکار بیماری روانی داشتند. از جمله تیرانداز کلوپ شبانه اورلاندو در فلوریدا ، قاتل یک نماینده مجلس در شمال انگلیس ، قاتل ماموران پلیس در باتون روژ لوییزیانا و دالاس و تگزاس ، حمله کامیون در شهر نیس فرانسه و تیراندازی جمعه در یک مرکز خرید المان .


مقامات ضد تروریسم آمریکا و اروپا به شرط عدم افشای هویت خود و سازمان های وابسته به آن با رویترز صحبت کردند.


مرد مسلح مرکز خرید مونیخ که هویت وی علی دیوید سنبلی ذکر شده پیش از حمله تحت مداوای روانی قرار داشت و کشتارهای جمعی دغذغه خاطر وی بود. وی هیچ سابقه جنایی و هیچ گونه ارتباط شناخته ای شده ای با گروه های افراطی نداشت.


تاکتیک ها در چنین حملاتی با حملات نوامبر و مارس گذشته در پاریس و بروکسل که توسط گروه های شبه نظامی دارای ارتباط مستقیم با داعش انجام شده است ،کاملا فرق دارد.


این مقامات اطلاعاتی به رویترز گفتند : سیستم های موجود برای جمع آوری اطلاعات در مورد افراط گرایان طوری نیست که بتواند افراد دارای سابقه بیماری روانی را شناسایی کند که در تماس با افراد یا تبلیغات محرک آنها به اعمال خشونت روی می آورند.


در حمله اورلاندو ، فرد مهاجم احتمالا تبلیغات آن لاین داعش را رویت کرده بود ولی تحقیقات انجام شده هیچ ارتباطی بین عمر متین تیرانداز اورلاندو و داعش یا هرگروه شبه نظامی دیگر نشان نداد.


به گفته یک مقام ضد تروریسم امریکا و یک مقام فرانسه ، تحقیق کنندگان فرانسوی پنج متهم همدستی در حملات نیس را دستگیر و بازداشت کرده ولی تاکنون نتوانسته اند مدرکی بیابند که این حمله توسط شبه نظامیان خارجی هدایت شده است .


چه بسا که قضیه متین بهترین نمونه از دشواری هایی باشد که در ردیابی و جلوگیری از حملات مرتکبین با سابقه روانی وجود دارد.


مقامات فدرال اذعان کرده اند که اف بی آی حدود ده ماه در سال های 2013 و 2014 در مورد متین (عامل حمله اورلاندو) پس از لاف زدن وی به ارتباط و همکاری مشترک فرضی با القاعده و دیگر گروه های شبه نظامی ، تحقیق کرده بود. ولی پس از آن که مدرکی یافت نشد که متین با شبه نظامیان ارتباط واقعی دارد ، اف بی آی پرونده تحقیقات خود را بست و نام وی را از پایگاه های اطلاعاتی خارج کرد.


یک تحلیلگر ارشد سابق سیا گفت : وقتی کسی که دارای مسائل روانی است ، معمولا محرک های خارجی نیز وجود دارد تا وی را به نوعی سازماندهی برای اعمال خشونت وادارد.
پل پیلار می گوید :' شناسایی کسانی که ممکن است مرتکب چنین اقداماتی شوند و یا انجام کاری برای جلوگیری از چنین حملاتی همواره بسیار دشوار است . '


ژنرال مایکل هایدن یک مدیر سابق سیا و آژانس امنیت ملی امریکا می گوید :' شناسایی گروه ترور سازمان یافته خود به حد کافی برای رد یابی و متوقف ساختن آنها دشوار است ولی افرادی که به تنهایی تندروی پیشه کرده اند و دارای سابقه روانی هستند نمایندگی گونه تازه ای از ترور را به عهده دارند. '


وی گفت :' من نیز تقریبا وحشت زده شده ام . این پدیده ، آن طور که من می بینم ، به افراد واقعا مشکل ساز و خطرناک اجازه می دهد به آرمانی فراگیرتر دست یابند که به انزوا و تنهایی آنها معنا و مفهوم می بخشد. '

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------