یک نهاد دیگر هم در ترکیه منحل شد/ هدف بعدی تروریست‌های داعش کدام کشور است؟



 کیوسک بین‌المللی

اعلام انحلال گارد ریاست جمهوری ترکیه، اعزام هیئتی از سوی دولت ترکیه برای استرداد فتح الله گولن، ادعای حمله جنگنده های روسیه به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه و واکش روسیه به این ادعا و تهدید انگلیس از سوی گروه تروریستی داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، ادامه تغییر و تحولات در ترکیه در پی کودتای نافرجام در این کشور، از جمله مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه از انحلال گارد ریاست جمهوری ترکیه خبر داده است. بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه اعلام کرد مقام‌های ترکیه، گارد ریاست‌جمهوری را پس از بازداشت 300 نفر از عناصر آن ها که در کودتا مشارکت داشتند، منحل خواهد کرد. تعداد سربازان گارد ویژه رئیس‌جمهوری ترکیه حدود 2500 نفر بود که دست کم 283 نفر از آن ها از زمان شکست کودتا بازداشت شده‌اند. ییلدریم در نطقی تلویزیونی گفت: «از این به بعد گارد ریاست‌جمهوری وجود نخواهد داشت، هیچ دلیلی برای وجود آن نیست و ما نیازی به آن نداریم». نخست‌وزیر ترکیه خاطرنشان کرد، برخی عناصر گارد ریاست‌جمهوری جزو کسانی بودند که در طی کودتای نافرجام هفته گذشته، وارد ساختمان شبکه سراسری «تی آر تی» شده بودند.

از سوی دیگر، «فرانس 24» از اعزام هیئتی از ترکیه به آمریکا برای استرداد فتح الله گولن خبر داده است. در این مطلب، به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه اخیر خود اشاره شده است. اردوغان در این مصاحبه بار دیگر بر تصمیم قاطع دولت ترکیه برای رها ساختن کشورش از «فرقه تروریستی» فتح الله گولن تاکید کرد و گفته: «وزرای دولت من به زودی به واشنگتن خواهند رفت و مدارک و مستندات خود را برای استرداد فتح الله گولن به آمریکا ارائه خواهند داد». اردوغان افزود: «افسر بازداشت شده کودتا، اعتراف کرده که کودتاگران از او خواسته اند پشت تلفن با گولن صحبت کند». رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به انتقادات صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا درباره تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت، گفت: «ما در دوران گذار به سر می بریم».

جنجال بر سر عدم هماهنگی آمریکا و روسیه در عملیات های خود در سوریه نیز موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در عرصه بین المللی مورد توجه قرار داشته است. «وال استریت ژورنال» مدعی شده روسیه روز 16 ژوئن یک پادگان در منطقه‌ای در نزدیکی مرزهای اردن را که نیروهای ویژه آمریکا و انگلیس از آن استفاده می‌کردند، بمباران کردند. جنگنده‌های آمریکایی در واکنش با تقلا از باند پرواز برخاستند، اما نتوانستند حمله هوایی مذکور را متوقف کنند. به عقیده این روزنامه، این اقدام تلاشی از سوی کرملین برای فشار بیشتر بر کاخ سفید با هدف همکاری بیشتر در جریان حملات هوایی در سوریه است. پایگاه خبری دیلی بیست هم ساعاتی پس از این حمله گزارش داد، فرماندهی مرکزی آمریکا که بر عملیات‌های جنگی آمریکا در خاورمیانه نظارت می‌کند، مستقیماً با خلبان‌ها صحبت کرده بود.


اما در واکنش به این گزارش، روسیه خواستار اعلام پایگاه های سری ائتلاف آمریکایی در سوریه شده است. به نوشته «راشا تودی»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این زمینه اعلام کرد: «تا زمانی که ائتلاف آمریکایی اطلاعات دقیقی از پایگاه های حوزه فعالیت و همچنین گروه های مسلح و معارض تحت حمایت خود ندهد، مسئولیت بمباران احتمالی این مراکز بر عهده فرمانده ائتلاف (آمریکا) است». ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اطلاعاتی در مورد پایگاه های مورد استفاده ائتلاف یا گروه های مسلح تحت حمایت آمریکا در اختیار مسکو قرار نگرفته است. وی اظهار داشت: «واحدهای ائتلاف آمریکایی و کشورهای عضو، در این زمینه همکاری نکرده اند؛ در حالی که روسیه بارها از کانال های مختلف از شرکای خود خواسته اطلاعات لازم را ارائه دهند». وی افزود: «فقط با مشخص شدن مراکز مورد استفاده ائتلاف آمریکایی و گروه های مسلح مورد حمایت این ائتلاف، می توان مشکل را حل کرد».

در نهایت، تهدید انگلیس از سوی گروه تروریستی داعش، موضوعی است که روزنامه «دیلی میل» به آن پرداخته است. گروه تروریستی داعش با انتشار فیلمی تهدید کرده که در حمله‌ای مشابه حمله نیس فرانسه، مهمترین مراکز توریستی لندن را هدف قرار خواهد داد. در این فیلم به حملاتی در باغ کاونت، میدان ترافالگار و حتی کاخ باکینگهام اشاره شده است. در این فیلم که به روشنی مشخص است در عراق و چند هفته پیش ضبط شده، تصاویری از میدان ترافالگارد، باغ کاونت و پل میلنیوم به همراه تصاویر دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس نشان داده می‌شود. در ابتدای این فیلم یکی از اعضای داعش دیده می‌شود که با شلیک یک گلوله می‌گوید: «این هدیه‌ای برای فرانسوا اولاند است». سپس، همزمان با به تصویر کشیده شدن دیوید کامرون، فردی روی فیلم می‌گوید: «شما در کشورهای خود طعم ترس را خواهید چشید».

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------