آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

اردوغان: محدودیتی برای تمدید حالت فوق‌العاده نداریم



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,رئیس‌جمهوری ترکیه

رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای گفت، وضعیت فوق‌العاده‌ای که در سراسر ترکیه اعلام شده ممکن است تا پاکسازی و رهایی کامل نهادها از این "سرطان" تمدید شود.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با فرانس 24 گفت: آنها (رهبران کودتا) از پنسیلوانیا دستور گرفتند و الان دارند اعتراف می‌کنند. آنها حتی تلاش کردند که رئیس ستاد ارتش را بگیرند. او را گروگان گرفتند تا مستقیما با گولن صحبت کند.

ترکیه در پی کودتای ناکام 15 ژوئیه، سرکوب گسترده‌ای را آغاز و سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد و 33 هزار تن را از ارتش و یا سایر نهادهای دولتی بازداشت و یا اخراج کرده است. آنکارا در تازه‌ترین اقدام، 11 هزار گذرنامه را باطل اعلام و 283 تن از اعضای گارد ریاست جمهوری را بازداشت کرده است.

همچنین خبرگزاری آنادولو گزارش داد، مقام‌ها گفتند که کل گارد ریاست جمهوری منحل می‌شود.

فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست و از همان زمان انتشار خبر کودتا به دست داشتن در آن متهم شد. اتهامی که او مکررا رد می‌کند و می‌گوید که از وقوع کودتا اطلاع نداشته است.

اردوغان گفت: ما سال‌هاست که با سازمان‌های "تروریست" جدایی‌طلب مقابله می‌کنیم و 45 هزار تن کشته شده‌اند. ما همچنان به عملیات‌ها علیه این جدایی‌طلبان ادامه می‌دهیم. ما باید نهادهایمان را از این "سرطان" خلاص کنیم.

رئیس کشور ترکیه تمدید احتمالی حالت فوق‌العاده در ترکیه را با اشاره به وضعیت فوق العاده در فرانسه که پس از حملات تروریستی 13 نوامبر 2015 پاریس اعمال شد و حتی شش ماه هم تمدید شد، توجیه کرد. او گفت: هیچ محدودیتی در تمدید آن وجود ندارد. حالت فوق‌العاده ابتدا برای سه ماه اعلام شد اما ما می‌توانیم بعدا برای سه ماه دیگر هم درخواست تمدید بدهیم. کشور من و مردم من نباید کوچکترین نگرانی‌ای داشته باشند. همه چیز در مسیر "صحیح" است و حالت فوق‌العاده برای آن است که از "عملکرد سالم نهادهای دموکراتیک خودمان اطمینان حاصل کنیم."

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: با دستگیری سربازان کودتا منبع دستورات آنها مشخص می‌شود. یکی از کسانی که رئیس ستاد ارتش ترکیه را گروگان گرفته بود، می‌خواست که او با گولن تماس داشته باشد.

اردوغان همچنین درباره احیای مجازات اعدام در کشورش که با اعتراض اتحادیه اروپا روبه رو شده، گفت: نمی‌توان در دموکراسی‌ها درخواست‌های مردم را نادیده گرفت. این حق شماست. این حق باید در چارچوب قانون اساسی و با حضور کارشناسان مرتبط بررسی شود. در دموکراسی‌ها، حاکمیت بدون قید و شرط از آن ملت است. آیا در آمریکا مجازات اعدام هست؟ بله. در روسیه و چین چطور؟ بله. مجازات اعدام در اکثر نقاط جهان وجود دارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین درباره بازداشت‌های توهین‌آمیز و همراه با ضرب و شتم مظنونان کودتا گفت: تقابل دو طرفه‌ای وجود داشت و در جریان آن افسران پلیس و سربازان کودتا با یکدیگر درگیر شدند. رئیس ستاد ارتش ترکیه به شدت از ناحیه دست و گردن مجروج شده است. مهمترین نکته‌ای که باید درباره آن صحبت کرد، 246 شهید و 2185 مجروح است. این "وحشیگری واقعی" است.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری ترکیه به هاکان فیدان، رئیس آژانس اطلاعاتی کشورش گفته است که آنها در جریان کودتای ناکام عملکرد خوبی نداشته‌اند. فیدان هم گفته که آماده هر کاری است و همین سخنان، گمانه‌زنی درباره احتمال استعفای او را قوت بخشیده است. اردوغان در مصاحبه با فرانس 24 گفت، از فیدان و خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه نخواسته که استعفا دهند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------