آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

دمیرتاش: احتمالا برخی از اعضای حزب حاکم پشت کودتا بودند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,دمیرتاش

به گفته یکی از رهبران حزب دموکراتیک خلق ترکیه، برخی از رهبران سابق و کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه (آک پارتی) احتمالا از کودتای ناکام 15 ژوئیه حمایت کرده‌اند چرا که "چنین شورش بزرگی نمی‌تواند بدون پشتیبانی سیاسی باشد."

به گزارش ایسنا، صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه(نزدیک به کردها) در مصاحبه با روزنامه حریت گفت: این پیش‌گویی نیست؛ نیمی از آن بر پایه اطلاعات تایید شده است و نیمی دیگر براساس برآوردها. برخی از مقام‌های سابق یا کنونی آک پارتی احتمالا در این کودتا نقش داشته‌اند. 

دمیرتاش گفت: جالب است که گروه‌های سیاسی پشت این کودتاچیان هنوز شناسایی نشده‌اند اما احتمال قوی وجود دارد که کودتاچیان حمایت زیادی از سوی یک گروه قدرتمند آک پارتی دریافت کرده باشند. تحقیقات پارلمانی می‌تواند جزئیات زیادی از ابعاد این کودتا و جناح سیاسی حامی آن را فاش کند. هیچ کودتایی بدون حمایت سیاسی محقق نمی‌شود.

در همین حال دمیرتاش گفت، اختیاراتی که پس از اعلام حالت فوق‌العاده به دولت داده شده می‌تواند به عنوان فرصتی دیگری برای سرکوب مخالفان استفاده شود. او وعده داد تا همچنان با کودتاچیان و آک پارتی مقابله کند.

به گفته دمیرتاش، گزینه سومی هم وجود دارد؛ نه کودتا، نه دیکتاتوری. او گفت: گزینه ما دموکراسی است و روی این مساله متمرکز می‌شویم. حزب من قصد دارد راهپیمایی‌های مردمی با عنوان "نه کودتا، نه دیکتاتوری" برگزار کند.

این رهبر حزب حامی کردها همچنین درباره ادامه عملیات‌های نظامی در مناطق کردنشین جنوب‌شرق ترکیه گفت، چنین جنگ‌هایی زمینه‌ را برای اجرای چنین کودتاهایی آماده می‌کند.

دمیرتاش تاکید کرد: باید راهی برای توقف آن پیدا کنیم. اگر لازم باشد می‌توانیم با تمام مقام‌های دولتی دیدار کنیم. ما همچنین می‌توانیم هیات‌هایی به امرالی (اشاره به جزیره محل حبس عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک) و کوهستان قندیل (محل فعالیت اعضای پ.ک.ک در عراق) اعزام کنیم. ممکن است که مخالفت‌هایی با آغاز مجدد روند صلح به وجود آید.
 
دمیرتاش با بیان اینکه پ.ک.ک پس از کودتای ناکام 15 ژوئیه در ترکیه به شدت فعالیت خود را در جنوب‌شرق ترکیه محدود کرده است، گفت: این باید معنایی داشته باشد. باید این مساله را درک کنیم، شاید که فرصتی جدید برای ترکیه فراهم شود. حزب دموکراتیک خلق تلاش بسیاری می‌کند تا بگوید ما باید اول صلح داخلی را حفاظت کنیم.

این سیاستمدار کرد همچنین از ناکامی اتحادیه اروپا در رسیدگی به نقض‌های حقوق بشری در ترکیه به دلیل توافق مهاجرتی اخیر میان بروکسل و آنکارا انتقاد کرد. او گفت: اتحادیه اروپا مسوولیت عینی برای رسیدگی به روند کودتا در ترکیه دارد. آنها مشکلات داخلی ترکیه را تنها مشکلات ترکیه می‌دانند اما مشکلات حقوق بشری و دموکراسی مشکل اتحادیه اروپا هم هست. ترکیه نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست اما آنها مدت‌هاست سکوت کرده‌اند. آنها همچنین زمانی که شهرهای کردنشین می‌سوخت و نابود می‌شد، سکوت کرده بودند. زمانی که شرایط برای اجرای کودتای ناکام در ترکیه فراهم می‌شد، اتحادیه اروپا هیچ کاری انجام نداد. من هیچ شفافیتی در مواضع آنها نمی‌بینم.

از سوی دیگر، دمیرتاش از تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای مستثنی کردن حزب دموکراتیک خلق برای شرکت در نشست رهبران احزاب سیاسی در پارلمان ترکیه انتقاد کرده و آن را "سیاست غیر منطقی" توصیف کرد. دمیرتاش گفت: این نشان می‌دهد که مشکلات ترکیه به سادگی حل نمی‌شود و آنها هنوز متوجه نشده‌اند که کودتاچیان قصد داشتند چه کاری انجام دهند. آنچه موجب کودتا می‌شود رویکردی است که راه حل مساله کردها را به دست سربازان و ارتش می‌سپارد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------