سند رسمی دموکرات‌های آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟/ تغییر دیدگاه آمریکا درباره سرنوشت بشار اسد



 کیوسک بین‌المللی

بازتاب حمله تروریستی روز گذشته به کلیسایی در فرانسه، نهایی شدن انتخاب کلینتون به عنوان نامزد حزب دموکرات، پرداختن به موضوع ایران در سند سیاستگذاری حزب دموکرات، تأیید پیشروی های ارتش سوریه در حلب، تغییر دیدگاه آمریکا نسبت به بشار اسد و موافقت القاعده با جدایی جبهه النصره، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بازتاب حمله تروریستی روز گذشته در نورماندی فرانسه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش «بی بی سی»، دادستان فرانسه حملات تروریستی در این کشور را به تروریست هایی ربط داد که از سوریه و عراق بازگشته اند. فرانسوا مولن درباره حمله تروریستی به کلیسایی در فرانسه گفت: «در هر مکان، در هر زمان و در هر شرایطی، ممکن است که ما هدف قرارگیریم. این شیوه کار داعش است.آن ها تلاش می کنند به روحیه کشور ما حمله کنند. آن ها از روش های مختلف و متفاوت برای این کار استفاده می کنند». وی افزود: «برخی افراد به سوریه سفر کردند و به فرانسه بازگشتند تا به کشورما ضربه بزنند. این حملات بعضی اوقات ممکن است به صورت انفرادی کار افرادی باشد که تحت فرماندهی افرادی در سوریه یا عراق قرار داشتند و بخشی از سازمان تروریستی بودند. همچنین ممکن است افرادی باشند که داعش آن ها را اعزام کرده است».

نهایی شدن انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، دیگر موضوع مهم امروز است. به نوشته «ای بی سی نیوز»، نمایندگان ایالت داکوتای جنوبی 15 رأی به کلینتون دادند تا تضمین کنند که وی 2383 رای لازم را برای پیروزی در این نامزدی از طریق درخواست از هریک از ایالت ها در کنوانسیون ملی دمکرات ها در فیلادلفیا را به دست خواهد آورد. نمایندگان هنگامی که یک سناتور دمکرات رسماً آرا را برحسب حروف الفبا قرائت می کرد، فریاد هیلاری ، هیلاری سر داده بودند. این سناتور گفت: «بله، ما موانع را از سر راه بر خواهیم داشت». کلینتون پس از نبرد شدید با سناتور برنی سندرز، رقیب هم حزبی خود، اکنون طلایه دار این حزب در مبارزه با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات هشتم نوامبر است.

در همین حال، نشریه «تایم» بخش هایی از سند رسمی سیاستگذاری حزب دموکرات آمریکا را منتشر کرده که در جریان گردهمایی این حزب برای انتخابات نامزد ریاست جمهوری، رونمایی شد. سند حزب دموکرات، خط مشی‌های این حزب در قبال کشورهای مختلف از جمله ایران و سوریه را نیز مشخص کرده است. در بخش مربوط به ایران آمده است: «ما از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم، زیرا این توافق همان‌طور که با قدرت اجرا و اعمال می‌شود، تمامی مسیرهای ایران به سمت بمب را بدون توسل به جنگ از بین می‌برد». سند سیاست‌گذاری حزب دموکرات، به علاوه تصریح می‌کند با دیدگاه دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه مبنی بر ترک میز مذاکراتی که برنامه هسته‌ای ایران را برمی‌چیند، مخالف است. در این سند آمده است: «ما با دیدگاه دونالد ترامپ مبنی بر خروجمان از توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را به صورت صلح‌آمیز برمی‌چیند، مخالف هستیم».

در مطلبی درباره منطقه، خبرگزاری فرانسه از تأیید پیشروی های ارتش سوریه در حلب از سوی معارضین خبر داده است. یک گروه ناظر سوری ضمن تایید پیشروی نیروهای دولتی سوریه در روز سه شنبه اعلام کرد که این نیروها با تصرف یکی از حومه های حلب واقع در حاشیه شمال غربی این شهر، حلقه محاصره بخش های تحت کنترل معارضین را تنگ تر کرده اند. دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس اعلام کرد نیروهای دولتی کنترل کامل منطقه لیرمون را پس از درگیری های سنگین با شورشیان به دست گرفته اند. گزارش شده که نبرد سنگینی بر سر منطقه بنی زید، یک منطقه دیگر تحت کنترل معارضین، در جریان است. معارضین از این دو منطقه برای پرتاب راکت به مناطق تحت کنترل دولت در غرب شهر حلب استفاده می کردند. کنترل شهر حلب از اواسط سال 2012 بین دولت در غرب و معارضین در شرق تقسیم شد.

در همین راستا، نماینده روسیه در سازمان ملل از تغییر دیدگاه آمریکا نسبت به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه سخن گفته است. به نوشته «اینترفاکس»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با اعلام اینکه همگان می‌دانند برکناری رئیس‌جمهوری سوریه این کشور را به سرنوشت لیبی و عراق دچار می‌کند، عنوان کرد آمریکا نیز دیگر از کناره‌گیری فوری بشار اسد سخن نمی‌گوید. الکسی پورودافکین، نماینده دائم روسیه در ژنو اعلام کرد: «مسکو معتقد است واشنگتن دیگر خواهان استعفای فوری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیست». وی افزود: «آمریکا تا حدودی موضع خود را در این زمینه تغییر داده است. موضع کنونی واشنگتن این است که دیگر اسد در سوریه آینده سیاسی ندارد، ولی در عین حال، دیگر خواستار استعفای فوری وی از قدرت نیست».

در نهایت، روزنامه «الدیار» از موافقت القاعده با جدا شدن گروه تروریستی جبهه النصره از خود خبر داده است. شورای جهاد القاعده با لغو ارتباط خود با جبهه النصره که شاخه القاعده در سوریه محسوب می شود، موافقت کرد. این توافق که با رضایت ایمن الظواهری، رهبر القاعده از یک سو و ابو محمد الجولانی، رهبر النصره از سوی دیگر صورت گرفته، سبب خواهد شد جبهه النصره مستقل شود. گفته می‌شود النصره نام خود و پرچمش را به «جبهه فتح الشام» تغییر داده و پرچمش را نیز به یک پرچم سفید شبیه به پرچم طالبان در افغانستان تبدیل می‌کند. ناظران می‌گویند خروج النصره از تشکیلات القاعده و معرفی این جبهه به عنوان یک گروه مستقل چارچوبی است که از پیش در نظر گرفته شده و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز خواهان آن هستند تا بدین ترتیب جبهه النصره به عنوان یک گروه «میانه‌رو» معرفی شود که اندیشه‌های رادیکالی القاعده را رها کرده است و به این ترتیب النصره از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------