اردوغان: مردم ترکیه خواهان برقراری مجازات اعدام هستند و باید به این خواسته آنها گوش داد/ برای استرداد گولن هیئتی به آمریکا می رود/ دولت های اروپایی ریاکارند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,اردوغان

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به شبکه تلویزیونی ای ار دی آلمان گفت مردم ترکیه خواهان برقراری مجازات اعدام هستند و باید به این خواسته آنها گوش داد.

به گزارش انتخاب ؛ وی افزود:«امروز ملت چه می گویند؟ آنها خواهان برقراری مجازات اعدام هستند و ما، به عنوان دولت، باید به آنچه مردم می گویند گوش دهیم. ما نمی توانیم بگوییم نه ما به این موضوع علاقه نداریم.»

ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا روز دوشنبه در گفتگو با شبکه فرانس دو اعلام کرده بود اگر ترکیه دوباره مجازات اعدام را برقرار کند، مذاکرات پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا «فورا»متوقف می شود «زیرا کشوری که در قوانین قضایی خود مجازات اعدام دارد در اتحادیه اروپای جایی نخواهد داشت.»

ترکیه در سال 2004 در چارچوب مذاکرات در مورد نامزدی برای پیوستن به اتحادیه اروپا، مجازات اعدام را لغو کرد. اما در خواست ها برای برقراری مجدد آن طی روزهای بعد از کودتای نافرجام 15 ژوئیه شدت گرفته است.

اردوغان پس از این کودتای نافرجام در جمع هواداران خود خطاب به کسانی که در جمعیت فریاد «مجازات اعدام» سر داده بودند، اعلام کرد این موضوع می تواند در پارلمان ترکیه بررسی شود.

برای استرداد گولن هیئتی به آمریکا می رود

اردوغان در این مصاحبه بار دیگر بر تصمیم قاطع دولت ترکیه، برای رها ساختن کشورش از فرقه تروریستی فتح الله گولن تاکید کرد و گفت:« وزرای دولت من به زودی به واشنگتن خواهند رفت و مدارک و مستندات خود را برای استرداد فتح الله گولن، به آمریکا ارایه خواهند داد.»

گولن، واعظ و تدریس کننده علوم اخلاقی و الهیات و رهبر مذهبی مخالفان دولت اردوغان است که در تبعیدی خود خواسته در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به سر  برد.
 
اردوغان افزود: افسر بازداشت شده کودتا، اعتراف کرده است که کودتاگران از او خواسته اند که پشت تلفن با گولن صحبت کند.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به انتقادات صورت گرفته از طرف اتحادیه اروپا درباره تدابیر اتخاذ شده  دولت، گفت:« ما در دوران گذار به سر می بریم.»

در این مصاحبه، که روز شنبه صورت گرفت، اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگار درباره برقراری وضع  فوق العاده در این کشور و این که موج پاکسازی ها و برکناری ها تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت:« در کشورهای فرانسه، بلژیک و آمریکا نیز شاهد بودیم پس از حوادث پاریس، بروکسل و فرگوسن وضع  فوق العاده برقرار شد. در فرانسه پس از اعلام سه ماهه وضع  فوق العاده، اکنون به مدت شش ماه دیگر وضع  فوق العاده تمدید شد و مدتش افزایش نیز یافته است.»
 
اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس 24 مبنی بر اینکه بازداشت و برکناری بیش از شصت هزار نفر در این کشور، این نگرانی را به وجود آورده است که ترکیه به دوران گذشته بازگردد، گفت:« ترکیه دارای 79 میلیون جمعیت است. ما شاهد کودتای مسلحانه در ارتش بودیم که بر اثر آن 246 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند. این کودتا با اتفاقات تروریستی معمولی که در فرانسه، بلژیک  یا اخیرا در مونیخ رخ داد، کاملا متفاوت است. لازم است موگرینی ،مسئول سیاست خارجی و رهبران اتحادیه اروپا، بین این دو موضوع تفاوت قائل شوند.»
 
وی در ادامه از خبرنگار فرانس 24 پرسید:« آیا اتحادیه اروپا از کودتا حمایت می کند یا از دولت دموکراتیکی که با آراء مردم انتخاب شده است؟»
 
رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره کوتاهی سرویس های اطلاعاتی این کشور در جریان کودتا گفت:« این امکان هست که گاهی کوتاهی اطلاعاتی رخ بدهد به طور مثال در حادثه یازده سپتامبر 2001 آمریکا، یا حملات تروریستی نوامبر 2015 فرانسه، یا در بلژیک. گاهی سرویس های اطلاعاتی در اروپا نیز شکست می خورند و این امری امکان پذیر است.»
 
وی در پاسخ به انتقاد خبرنگار این شبکه از احتمال بازگشت مجازات اعدام در صورت تصویب در مجلس ترکیه گفت:« اگر مردم و ملت من و همچنین نمایندگان مردم در مجلس، بر اجرای حکم مجازات اعدام عاملان کودتا اصرار داشته باشند، من با کمال تاسف، موظف به محترم شمردن درخواست آنان هستم.»
 
وی ادامه داد:« مجازات اعدام در دیگر کشورهای جهان همچون آمریکا، روسیه و چین نیز اجرا می شود.»


خبرنگار فرانس 24 به رئیس جمهور ترکیه گفت:« بله! ولی شما قصد پیوستن به اتحادیه اروپا و عضویت در آن را دارید که بر اساس قوانین اتحادیه اروپا مجازات اعدام ممنوع است، و در صورت بازگشت مجازات اعدام به ترکیه، عضویت شما در این اتحادیه منتفی خواهد شد.»

دولت های اروپایی ریاکارند

رئیس جمهوری ترکیه رفتار غرب را در قبال کودتای نافرجام و همچنین بحران آوارگان، مزورانه ارزیابی کرد.

به گزارش انتخاب ؛ رجب طیب اردوغان در گفتگوی اختصاصی اش با کانال اول تلویزیون آلمان، «آ.اِر.دِ» در خصوص محورهای مهمی از جمله کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، تعیین وضعیت فوق العاده در این کشور و مخالفان اردوغان و نیز اجرای دوباره مجازات اعدام در این کشور مصاحبه اختصاصی انجام داد.


در این گفتگو اردوغان، اتهامات سنگینی به اتحادیه اروپا وارد و خاطر نشان کرد: دولت های اروپایی، صادق نیستند.

او با اشاره به اینکه کشورش در انتظار دریافت کمک های مصوب اتحادیه اروپا (در خصوص کمک به آوارگان) است در عین حال آلمان را نیز به آزاد نگه داشتن تروریست ها متهم کرد.

اردوغان در این مصاحبه سی دقیقه ای که در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا با حضور زیگموند گوتلیب، یکی از سردبیران کانال آ.اِر.دِ برگزار شد، به توصیف اوضاع فعلی کشورش پرداخت.

وی در واکنش به تلاش اخیر برای کودتا در ترکیه گفت: این کودتا بحرانی ترین مقطع زندگی سیاسی ام بود.

او ضمن ابراز تاسف از حمله به مردم ترکیه افزود: کاخ ریاست جمهوری ترکیه تا به حال با چنین وضعیتی روبرو نشده بود.

اردوغان سپس مخالفان خود را تروریست خواند و از یک سازمان واقعی و هویت شناخته شده اعضای این سازمان سخن گفت.

او ادامه داد: چون آنها شناخته شده بودند ما توانستیم بسرعت واکنش نشان دهیم.

اردوغان در پاسخ به این سئوال که آیا قصد تمدید حالت فوق العاده را دارید، گفت: باید ببینیم چطور می شود. چون اگر شرایط به حال عادی برگردد دیگر به تمدید این وضعیت به دو یا سه ماه بیشتر نیازی نداریم.

تاکنون حالت فوق العاده برای سه ماه تعیین شده است. از زمان تلاش برای کودتا بنا به اظهارات مقامات رسمی ترکیه تاکنون بیش از 45 هزار کارمند دولت به حال تعلیق درآمده اند.

این در حالیست که 21 هزار معلم مدارس خصوصی نیز از کار برکنار شده اند.

وی در واکنش به این که آیا با این گونه اقدامات، آینده ترکیه به خطر نمی افتد، گفت: از طریق وزارت آموزش (و پرورش) در نظر داریم تا بسرعت بیست تا سی هزار معلم (جدید) استخدام کنیم.

اردوغان در واکنش به اجرای مجدد قانون اعدام در ترکیه نیز گفت: این قانون فقط در اروپا اعمال نمی شود و تقریبا در همه جا برقرار است.

او تاکید کرد: من (به تنهایی) اجازه اعمال اعدام در ترکیه را ندارم. من شاه نیستم و فقط یک رئیس جمهورم و یک رئیس جمهور قدرتمند بودن بدان معنا نیست که علیه قانون اساسی وارد شویم.

بنابراین باید دید نظر مردم چیست و آیا ملت ترکیه خواهان برقراری مجازات اعدام هستند یا خیر. به همین علت این درخواست باید در مجلس ترکیه مورد رسیدگی قرار گیرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------