آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایگاه‌های دفاع هوایی سوریه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد. به گزارش ایسنا؛ وزارت دفاع سوریه اعلام…

دسيسه پوتين براي پيروزي ترامپ



 اخباربین الملل, خبرهای   بین الملل,   انتخابات آمریکا

 «جولیان آسانژ» از افشای تعداد بیشتری اسناد درباره انتخابات آمریکا خبر داد
دسيسه پوتين براي پيروزي ترامپ

چرا رئيس‌جمهور روسيه از هيلاري كلينتون متنفر است

آیا «ولادیمیر پوتین»، رئيس‌جمهوري روسيه، درصدد مداخله در روند انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده است؟ این اتهامی است که تا همین جمعه گذشته، صرفا در مقام یک تئوری توطئه، کرملین را پشت نامزد نهایی جمهوری‌خواهان، یعنی «دونالد ترامپ»، قرار داده و مدعی بود روسیه از هیچ تلاشی برای انتخاب میلیاردر نیویورکی فروگذار نمی‌کند. اما انتشار حدود ٢٠هزار ایمیل دزدیده‌شده از سرورهای کامپیوتری کمیته ملی دموکرات‌ها در روز جمعه سبب شد تا این اتهامات درگوشی مبنی بر نقش آژانس‌های اطلاعاتی روسیه در جهت‌دهی به کارزار انتخاباتی جاری، اکنون از سوی عالی‌ترین مقامات واشنگتن بیان شود.


«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه گذشته در مصاحبه با «ان‌بی‌سی»، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا روسیه برای نفوذ در انتخابات هشتم نوامبر تلاش می‌کند، مدعی شده هر چیزی ممکن است. او در حالی اطمینان خاطر داده اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) درباره افشای بیش از ١٩ هزار ایمیل از کمیته ملی دموکراتیک، تحقیق می‌کند که ایمیل‌ها نشان می‌دهد کمیته مذکور بین دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات، از «هیلاری کلینتون» در مقابل سناتور «برنی سندرز» حمایت کرده و در تلاش بوده ضمن راه‌اندازی یک بازوی قدرتمند رسانه‌ای علیه نامزد سوسیالیست این حزب، با مانور بر اعتقادات مذهبی او، رأی‌دهندگان ایالات جنوبی آمریکا را علیه سندرز بسیج کنند.


اوباما ضمن اشاره به باور کارشناسان مبنی بر دست‌داشتن روس‌ها در این اقدام، تأکید کرده اکنون مطمئنیم روس‌ها سیستم‌های ما، اعم از سیستم‌های دولتی و خصوصی را هک کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی تأکید کرده هنوز نمی‌تواند انگیزه‌های مستقیم پشت این افشاگری را تشخیص دهد، اما می‌داند دونالد ترامپ بارها ولادیمیر پوتین را ستایش می‌کند که افشاگری‌های مذکور آن هم از سوی کمیته‌ای که باید بی‌طرفی خود را نگاه دارد، منجر شده تا «دبی واسرمن شولتز»، از ریاست کمیته ملی دموکراتیک آمریکا، کناره‌گیری کند.


پيروزي ترامپ هديه‌اي براي پوتين
«مادلین آلبرایت»، اولین وزیر خارجه زن آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون»، نیز ضمن اشاره به اظهارات ستایش‌آمیز ترامپ در قبال رئیس‌جمهور روسیه که او را رهبری قوی خطاب کرده، پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات را هدیه‌ای به ولادیمیر پوتین دانسته و با نگرانی هشدار داده آنچه ما از اقدامات اخیر روسیه فهمیده‌ایم، آن است که پوتین مایل به پیروزی ترامپ در انتخابات است. او که در روز دوم کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در فیلادلفیا سخن می‌گفت، در اشاره به ماجرای افشای ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتیک آمریکا، اظهار کرده احتمالا پای هکرهای روس وابسته به کرملین در میان است.

 

وزیر خارجه سابق ایالات متحده همچنین در شرایطی ابراز نگرانی کرده که بنا بر تجربیات تاریخی، نشان‌دادن چراغ سبز به روس‌ها کشور را در آستانه فاجعه‌ای بزرگ قرار خواهد داد که ترامپ به‌تازگی مدعی شده به محض آنکه بر کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا تکیه بزند، کشورهای حوزه بالتیک را که زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند، از محدوده دفاع خودکار ناتو بیرون خواهد آورد.


تغيير نظر رأي‌دهندگان آمريكايي
با همه این اوصاف، ویکی‌لیکس اعلام کرده همچنان اسناد بسیار بیشتری درباره کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در دست دارد که می‌تواند رأی‌دهندگان آمریکایی را بیش‌ازپیش حیرت‌زده کند. «جولیان آسانژ»، مؤسس وب‌سايت ویکی‌لیکس، در مصاحبه‌ای که با شبکه «سی‌ان‌ان» داشته، ضمن اشاره به اثرات سیاسی شگرف ایمیل‌های افشاشده در فضای انتخابات ماه نوامبر، اظهار کرده تیم مشاوران انتخاباتی هیلاری کلینتون درصدد است تا با انحراف افکار عمومی به سوی ردپای احتمالی روس‌ها در این افشاگری، بر مسئله اساسی که همانا حمایت غرض‌ورزانه مرکزیت حزبی از نامزد مطلوب خود در برابر رقیب سوسیالیستش بوده، سرپوش بگذارد.


آسانژ که از مکان امن خود در سفارت اکوادور در لندن و به کمک تماسی اسکایپی با مخاطبان آمریکایی سخن می‌گفت، ضمن امتناع از رد یا تأیید دخالت احتمالی روس‌ها، از اعلام نام منابع اطلاعاتی خود سر باز زده و آن را بخشی از تعهد ویکی‌لیکس نسبت به حفاظت از هویت منابع اطلاعاتی‌اش دانسته است. البته مؤسس ویکی‌لیکس پیش‌بینی کرده روزی منابع اطلاعاتی این افشاگری پا پیش گذاشته و با معرفی خود، برخی افراد و اتهاماتشان را رسوا خواهند کرد؛ اشاره او بدون شک به هیلاری کلینتون و چهره‌های سیاسی حامی‌اش بود که به گفته آسانژ، به محض مواجهه با یک رسوایی داخلی سیاسی، تلاش می‌کنند پای بازیگران خارجی‌ای مثل روسیه و چین را وسط بکشند؛ راهبردی که به ادعای آسانژ، وقتی از جانب رئیس‌جمهور یک کشور در پیش گرفته شود، به طور قطع و یقین، عاقبت به نزاع و درگیری نظامی خواهد انجامید.


در این میان، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، نیز ضمن رد اتهامات مبنی بر دست‌داشتن دولت یا افرادی منتسب به آن در هک ایمیل‌های حزب دموکرات، تأکید کرده چنین تحرکاتی به هیچ عنوان در بهبود روابط دوجانبه مؤثر واقع نمی‌شود، اما کرملین به‌درستی می‌داند چاره‌ای جز چشم‌بستن و عبور از این برهه ناخوشایند انتخاباتی در ایالات متحده ندارد. دونالد ترامپ نیز در پیامی توییتری، اتهامات وارده مبنی بر ارتباط کارزار انتخاباتی او با مسکو را تلاش ناامیدانه دموکرات‌ها در پنهان نگه‌داشتن هراس و حماقت خود در قبال افشاگری‌های ویکی‌لیکس دانسته و مدعی شده حتی از لحاظ مالی نیز هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری‌ای در روسیه انجام نداده است.


---------------------------------------
هیلاری کلینتون تاریخ‌ساز شد
«هیلاری کلینتون» نخستین زن در تاریخ آمریکا شد که از سوی یکی از دو حزب اصلی این کشور به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌‌جمهوری معرفی می‌شود. در این مراسم سناتور «برنی سندرز»، رقيب درون‌حزبي او، در اقدامی در راستای وحدت حزب دموکرات، روند آيين‌نامه‌اى شمارش آرای ایالت‌های مختلف را متوقف و هیلاری كلينتون را به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی کرد.

 

به گزارش سی‌ان‌ان، هیلاری کلینتون ضمن تشکر از آرای فرستادگان ایالت‌ها، اعلام کرده است در سخنرانی خود در شامگاه پنجشنبه رسما نامزدی حزب دموکرات را قبول خواهد کرد. او در ارتباط ویدئویی با این مراسم، گفت حزب دموکرات با نامزدکردنش «بزرگ‌ترین» شکاف را در «سقف شیشه‌ای» ایجاد کرد. «سقف شیشه‌ای» استعاره‌ای درباره موانع نامرئی است که زنان را به دلیل جنسیت آنها از دسترسی به سطوح عالی بازمی‌دارد. اين در حالي است كه شماری از هواداران برنی سندرز نیز کوشیدند تا در برنامه گردهمایی ملی حزب دموکرات در فیلادلفیا اخلال ایجاد کنند، اما اعضای ستاد‌های انتخاباتی دو نامزد دموکرات و همچنین شماری از نمایندگان ایالت‌ها مانع آنها شدند.


دسامبر ٢٠١١ وقتی اعتراضات گسترده‌ای علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو بالا گرفت، پوتین به‌روشنی گفت که فکر می‌کند چه کسی پشت این تظاهرات است: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده.


پنج سال بعد، ممکن است پوتین به دنبال انتقام‌گرفتن از هیلاری کلینتون باشد. دست‌کم این نگاه برخی از کارشناسان امنیت سایبری است که می‌گویند روسیه مسئول هک‌شدن سرور ایمیل کمیته ملی حزب دموکرات بوده است، امری که بذر سردرگمی و اختلاف را در کنگره ملی حزب دموکرات پاشیده و هدف کلینتون برای وحدت حزب را تضعیف کرده است.


در‌حالی‌که رابطه روبه‌رشد دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر زبان‌ها افتاده- دو طرف مرتبا یکدیگر را ستایش کرده‌‌اند و خواستار بهبود روابط واشنگتن و مسکو شده‌اند- خصومت پوتین نسبت به کلینتون کمتر موردتوجه قرار گرفته است. مقامات سابق ایالات متحده که کارشناس سیاست روسیه بودند، می‌گفتند پوتین شخصا از محکومیت انتخابات پارلمانی دسامبر ٢٠١١ از سوی هیلاری کلینتون برانگیخته شده و خشم خود را به طور مستقیم به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ابلاغ کرده بود.


 به گفته این کارشناسان، پوتین و مشاوران او کاملا به این نکته آگاه هستند که اگرچه کلینتون اجراکننده سیاست باراک اوباما درباره روسیه بود اما کلینتون از دیگر اعضای دولت، سیاست سختگیرانه‌تری را در قبال روسیه اعمال می‌کرد. آنها بر این باورند که پوتین کلینتون را یکی از طرفداران سیاست‌های «تغییر رژیم» می‌بیند، امری که رهبر روسیه آن را تهدید بزرگی برای بقای خود به حساب می‌آورد.«مایکل مک‌فال» که یکی از مقامات ارشد کارشناس روسیه در شورای امنیت ملی اوباما از سال ٢٠٠٩ تا دسامبر ٢٠١١ بود و پس از آن تا اوایل سال ٢٠١٤ سفیر آمریکا در مسکو بود، می‌گوید: «او از کلینتون به‌شدت ناراحت بود و این ناراحتی تا زمانی که من در دولت بودم، ادامه داشت. برخی می‌توانند معتقد باشند که این لحظه انتقام اوست». با ا‌ین حال احتمال این انتقام هم در حد حدس و گمان باقی مانده و برخی کارشناسان متقاعد نشده‌‌اند که دولت پوتین هک‌کردن ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات را مهندسی کرده باشد یا این امر به معنی نفوذ به انتخابات به نفع ترامپ باشد.


درحالی‌که کارشناسان درباره این نکته بحث می‌کنند که آیا پوتین واقعا در تلاش برای دخالت در انتخابات ایالات متحده هست یا نه، بسیاری اتفاق نظر دارند که کرملین از هیلاری کلینتون دل خوشی ندارد. «یوجین رامر»، افسر سابق سازمان اطلاعات ملی در امور روسیه و اوراسیا در شورای اطلاعات ملی که اکنون از اعضای بنیاد کارنگی است، می‌گوید: «من فکر می‌کنم شواهد خوب و معتبری وجود دارد که مسکو هیچ علاقه‌ای به خانم کلینتون ندارد».


هیلاری کلینتون در سال ٢٠٠٩ وارد دولت اوباما شد، یعنی زمانی که تنش در روابط آمریکا و روسیه به خاطر حمله سال ٢٠٠٨ پوتین به جمهوری گرجستان بالا گرفته بود. در آن زمان کلینتون مسئول اجرای پروژه «تنظیم مجدد» رابطه با مسکو بود، پروژه‌ای که به خواست اوباما پیش می‌رفت و تلاشی برای همکاری دو طرف در زمینه‌های منافع مشترک حتی با وجود تفاوت‌های برطرف‌نشده در طیف وسیعی از مسائل بود. کلینتون در همان زمان احساس می‌کرد سروکارداشتن با دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر سابق که جای خود را با پوتین عوض کرده بود، آسان‌تر بود.

 

در پشت صحنه هم، کلینتون و پوتین- که مشخص شده بود هنوز هم قدرت واقعی در کرملین است- روابط خوبی نداشتند. در ماه مارس ٢٠١٠، وقتی کلینتون به روسیه سفر کرده بود، پوتین او را به محل اقامت لوکس خود در خارج از مسکو دعوت کرد.


 او که از علاقه کلینتون به حیات‌وحش به‌ویژه فیل‌ها آگاه بود، او را به اتاقی پر از سر حیوانات دعوت کرد. این درگیری‌ها ادامه داشت. کلینتون از زمان خروج از دولت با زبانی خشن درباره پوتین صحبت کرده است، به‌ویژه درباره الحاق کریمه به روسیه در سال ٢٠١٤. حتی کلینتون در همان سال اقدام پوتین را با آنچه هیتلر در دهه ٣٠ انجام داده بود، مقایسه کرد. با‌این‌حال بسیاری همچنان بر این باورند که کلینتون می‌داند واقعا هدف غضب و حمله پوتین قرار نگرفته است. یکی از دیپلمات‌های باتجربه در امور روسیه که معتقد است کرملین ایمیل‌های کمیته ملی دموکرات‌ها را هک کرده، می‌گوید: «من فکر می‌کنم آنها انتظار دارند او (کلینتون) پیروز شود. اما می‌خواهند این پیام را به او منتقل کنند که آنها قدرتی هستند که او باید روی آنها حساب کند و از همین رو بهتر است آنها را جدی بگیرد».


منبع: پولیتیکو

 

 اخبار  سیاسی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------