تغییر قانون اساسی، گام جدید اردوغان در ترکیه/ ادامه بحران گروگان‌گیری در ارمنستان



 کیوسک بین‌المللی

 ادعای حضور قدرت های بزرگ در پشت پرده کودتای ترکیه، درخواست اردوغان برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی ترکیه، ادامه بحران گروگان گیری در ارمنستان، تصرف منطقه ای در افغانستان توسط طالبان، سفر هیئتی از طالبان به چین و پیشتازی کلینتون بر ترامپ در نظرسنجی ها، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ترکیه اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را بازتاب داده که بار دیگر از طراحی کودتای نافرجام اخیر توسط قدرت های بزرگ غربی سخن گفته است. رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت فتح الله گولن که آنکارا او را به طراحی کودتای نافرجام در ترکیه متهم می کند، یک بازیچه است و یک «طراح اصلی» وجود دارد که از او حمایت می کند. اردوغان تأکید کرد گولن یک بازیچه است و قدرت های بزرگ تر در پس کودتای نافرجام در ترکیه قرار دارند. رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی های خود اغلب به یک «طراح اصلی» اشاره می کند که تا حد زیادی اینگونه تصور می شود که منظور وی به طور کلی غرب و به طور خاص تر، آمریکا است.


خبرگزاری فرانسه نیز از تصمیم اردوغان برای ایجاد تغییراتی در قانون اساسی ترکیه و به دست گرفتن هرچه بیشتر قدرت توسط خودش خبر داده است. در این راستا، رئیس جمهور ترکیه خواستار ایجاد تغییرات در قانون اساسی است تا پس از کودتای نافرجام در این کشور، دستگاه اطلاعاتی و رئیس ستاد کل ارتش به طور مستقیم تحت کنترل وی باشند. اردوغان گفته: «ما قصد داریم بسته ای کوچک از تغییرات در قانون اساسی را در  اختیار پارلمان قرار دهیم که در صورت تصویب، سازمان اطلاعات ملی و رئیس ستاد کل ارتش زیر نظر ریاست جمهوری خواهند بود». دولت ترکیه برای تصویب این تغییرات در قانون اساسی نیازمند حمایت احزاب مخالف است، زیرا رأی مثبت دو سوم نمایندگان پارلمان برای تصویب این تغییرات مورد نیاز است. اردوغان تصریح کرد پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه  مدارس نظامی تعطیل خواهند شد و یک دانشگاه نظامی ملی تاسیس خواهد شد که بخشی از تغییرات اساسی و گسترده در ارتش به شمار می رود.

ادامه ناآرامی ها در پایتخت ارمنستان در پی بحران گروگان گیری در این کشور، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در ادامه ناآرامی‌ها در ایروان، گروگانگیران مسلح با آتش گشودن به‌سمت پلیس یک تن از آنان را کشتند. چند روز پیش گروهی مسلح که خواستار آزادی جیریر سفیلیان، رهبر مخالفان ارمنستان هستند، با حمله به ساختمانی دولتی در شهر ایروان، افراد حاضر در این ساختمان را به گروگان گرفتند. نیروهای پلیس ارمنستان نیز از چند روز قبل اطراف ساختمان را محاصره و خیابان‌های منتهی به این ساختمان را مسدود کردند. از جمعه شب نیز با اضافه شدن عده‌ای تظاهرات کننده به محل حادثه، درگیری‌ها در ایروان تشدید شد به‌طوری که پلیس ارمنستان برای متفرق کردن معترضان به زدوخورد با آنها پرداخت که در جریان این خشونت‌ها 60 نفر زخمی شدند.

تصرف منطقه ای در افغانستان توسط طالبان، موضوعی است که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به آن پرداخته است. یک مقام افغانستان روز گذشته اعلام کرد، منطقه‌ مهمی از ولایت هلمند در جنوب افغانستان پس از درگیری‌های شدید به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاده است. طی درگیری‌های شدید ۲۰ افسر پلیس کشته و زخمی شده اند. عبدالمجید آخوندزاده، معاون شورای ولایتی هلمند گفت منطقه «خانشین» به کنترل شبه‌نظامیان طالبان درآمده است. به گفته آخوندزاده، سقوط این منطقه که هم مرز با پاکستان است و از مناطق مهم تولید خشخاش به حساب می‌آید، بدین معناست که طالبان کنترل ۶۰ درصد هلمند را در دست گرفته است. ولایت هلمند بیشترین میزان مواد مخدر جهان را تامین می‌کند و فروش آن به طالبان کمک مالی می‌کند. طالبان مدعی است که ولسوالی (منطقه) خانشین ولایت هلمند را به صورت کامل تصرف کرده، اما منابع دولتی تنها پیشروی نسبی طالبان در این منطقه را تأیید کرده‌اند.


این در حالی است که برخی منابع خبری، از سفر هیئتی از طالبان به چین برای گفت و گو درباره اوضاع افغانستان خبر می دهند. به نوشته «اکسپرس تریبیون»، یک عضو ارشد طالبان گفت هیئتی از این گروه به سرپرستی عباس استانکزای، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر هفته گذشته، به دعوت دولت چین  به این کشور سفر کرد. این عضو طالبان که خواست نامش فاش نشود افزود: «ما از روابط خوبی با کشورهای مختلف جهان برخورداریم و چین یکی از آن هاست. ما مقامات چینی را از اشغالگری نیروهای متجاوز در افغانستان و جنایات آن ها علیه مردم افغانستان مطلع کردیم. ما از رهبری چین می خواهیم کمک کند تا این مسائل را در مجامع بین المللی مطرح کنیم. ما همچین از چین می خواهیم به ما در آزاد شدن از دست نیروهای اشغالگر کمک کند». وزارت امور خارجه چین هنوز به درخواست ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است.

در نهایت، در مطلبی درباره انتخابات آمریکا، روزنامه «دیلی میل» از پیشتازی 6 درصدی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها بر دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود خبر داده است. یک نظرسنجی جدید که نتایجش یک روز بعد از پذیرش رسمی کاندیداتوری ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا توسط هیلاری کلینتون منتشر شد، نشان می دهد کلینتون به میزان ۶ درصد از رقیبش دونالد ترامپ جلوتر است. بر اساس این نتایج،  ۴۱ درصد از رای دهندگان آمریکایی به هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات رای داده و ۳۵ درصد به دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی در انتخابات ریاست جمهوری رای خواهند داد. همچنین ۲۵ درصد گفتند که به «یک کاندیدای دیگر» رای خواهند داد. این نظرسنجی در تاریخ ۲۵-۲۹ ژوئیه با پرسش از ۱۰۴۳ رأی دهنده همزمان با برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات در فیلادلفیا صورت گرفته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------