آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایگاه‌های دفاع هوایی سوریه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد. به گزارش ایسنا؛ وزارت دفاع سوریه اعلام…

پوتین به چه می اندیشد؟ / امنیتی ها وارد حلقه ی تزار می شوند



 اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل, پوتین

نیوزویک نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با تغییر 15 عضو ارشد دولت روسیه در روز سه شبنه در دولت تغییرات اساسی ایجاد کرد.

به گزارش «انتخاب»، سخنگوی پوتین اعلام کرد که این تغییرات از جمله تغییرات روتین بوده است اما برخی از این اخراج و استخدام ها در راستای تامین استراتژی های اخیر کرملین و جایگزینی افرادی است که به نظر میرسد برای انجام این استراتژی ها اعتماد بیشتری میتوان به آنها داشت، است.

در میان این تغییرات 5 فرماندار، 4 پست فرستاده رییس جمهور، معاون وزیر کشور, سفیر روسیه در اوکراین و معاون رییس گارد ملی( جایی که وظیقه حفاظت از رییس جمهور را بر عهده دارد) دیده میشود.

چیزی که از تحولات اخیر کرملین می توان فهمید، این است:

کرملین آماده انتخابات دور بعد میشود

پاییز امسال روس ها در انتخابات مجلس شرکت میکنند و طی دو سال مجددا برای انتخابات ریاست جمهوری آماده میشوند. پوتین هنوز اعلام نکرده آیا در چهارمین دوره نیز در انتخابات شرکت خواهد کرد یا نه اما نزدیکان او می دانند که دولت روسیه باید تاثیر به سزایی در بازیابی اقتصاد داشته باشد تا بتواند رای دهندگان را قانع کند. برای این منظور کرملین احتیاج به فرمانداران و فرستاده هایی دارد که بتواند به آنها اعتماد کند.

اندرو موناگان سیاست مدار روس در تینک تنک چاتهام هوس به نیوزویک گفته بود: انتخابات ها در سپتامبر امسال تنها انتخابات مجلس نیست. فرستاده های جدید رییس جمهور و کادر های تعویض شده برای این انتخاب شده اند که تصور میشود در کارشان موثر ترند.

علی رغم بیانیه ماه گذشته پوتین مبنی بر اطمینان دادن نسبت به خروج کشور از رکود اقتصادی ای که در اواخر2014 به کشور ضربه زده بود, با این حال 84% روس ها خواهان تغییر ند.

در عین حال 42% روس ها معتقدند که مقامات روسیه فاسدند و سیاست ها را به نفع مسائل شخصی خودشان تغییر میدهند. فساد و اقتصاد دو معضل اصلی پوتین و مدودف است که میخواهند برای تاثیر گذاری در رای های ماه سپتامبر خودشان را در مقابله با آنها جدی نشان دهند.

سیلوویکی روسیه ای قرار نیست جایی برود

پوتین به عنوان یک جاسوس شووری به خوبی شناخته شده است و بسیاری از مقامات سرویس های امنیتی روسیه که به "سیلویکی" معروفند در کنار پوتین رشد کرده اند. در روز پنج شنبه رییس جمهور دو تن از افراد سرویس های امنیتی فدرال و سرویس های حفاظتی فدرال را به عنوان فرماندار انتخاب کرد.

اگنیا گریجاس تحلیل گر روسی در یک تینک تنک در آتلانتیک کنسول گفت: پوتین همواره علاقه داشته که افرادی از سرویس های امنیتی را به عنوان هیئت دولت و مشاوران نزدیک خودش انتخاب کند و این احتمالا به دلیل پیشینه خود او در این سرویس هاست

او گفت در دوران پوتین، کرملین پر از افراد سیلویکی یا سیاست مدارانی از سرویس های امنیتی و نظامی شامل مردان قدرتمند روسیه و هم پیمانان نزدیک پوتین بوده است. انتصاب افراد سیلویکی به عنوان فرماندار، ادامه این تحکیم حضور افراد امنیتی است و کنترل کرملین را بر مناطق افزایش میدهد

انتصاب های جدید, خروج مقامات سابق سرویس نظیر استعفای متحد نزدیک او یعنی ولادیمیر یاکونین رییس راه آهن در تابستان گذشته را تایید کرده و به چرخش کرملین برای استخدام اعضای سرویس های امنیتی و حفاظتی معنی می دهد.

پوتین گزینه های کمی برای انتخاب کارمندان دولت دارد

بر اساس نحوه انتخاب کلمات از سوی سخنگوی پوتین , حوادث روز پنجشنبه میتواند به طور دقیق تر به عنوان "چرخش" تعبیر شود تا "تجدید سازمان". از طرفی این تغییرات به طور غیر منتظره ای در مقیاس بالا و در سطوج بالا اتفاق افتاد.

لیلا شوتسوا در موسسه بروکینگ واشنگتن گفت: تغییرات فرمانداران و نمایندگان رییس جمهور در مناطق؛ قبل از انتخابات قابل پیش بینی بوده است

او گفت: اما باید تاکید کرد که افرادی که حذف شده اند عمدتا در جای دیگری استخدام شده اند. این نشان میدهد که پوتین هیچ کس دیگر را زیر سر ندارد. او به افراد جدید اعتماد ندارد اما از فساد و ناکارآمدی باند سابق خسته شده است.

این متخصص روسیه و اوکران همچنین ادامه داد: این اتفاقات ثابت میکند که پوتین کادر نیمکت نشین کمی دارد و آماده تنبیه افرداش برای جرائمی نظیر خیانت نیست

کرملین به مخالفانش هشدار میدهد

یکی از اخراج شده ها نیکیتا بلیخ فرماندار منطقه کیروف است. او از معدود افرادی است که خارج از حزب متحد روسیه یعنی حزب پوتین بوده است. او به اتهام فساد بازداشت شد و سه روز قبل از اخراجش را در بازداشتگاه پلیس به سر مییرد. او تمام اتهامانش را رد کرده است.

چه او به جرم فساد متهم باشد یا نه او جزو معدود افرادی است که کرملین چرخشی برای او ایجاد نکرده بلکه او را مستقیما اخراج کرده است چرا که پوتین اعتمادش را به او از دست داده است. متحدان لیبرال این فرماندار اکنون نگران جایگاهشان هستند.

گیرجاس میگوید: یکی دیگر از اهداف این تجدید سازمان، فرستادن پیغام به فرمانداران و سیاست مدارانی است که باید مراقب منحرف شدنشان از اهداف کرملین باشند. فرماندار بلیخ یکی از معدود فرمانداران باقی مانده بود که از اعضای حزب متحد روسیه نبوده و از همکاران اصلاح طلب لیبرال آناتولی کوبیاس به شمار میرفت

لازم به ذکر است که این فرماندار برکنار شده توسط رییس جمهور سابق یعنی دیمیتری مدودف انتخاب شده بود.

سفیر روسیه در اوکراین میخاییل زورابف نیز از دیگر اخراجی هاست. او مشاور سابق مدودف در خلال بحران اوکراین 2014 بود که گزارش ها به طرفداری او از رییس جمهور حمایت شده از سوی اتحادیه اروپا یعنی پترو پروشنکو صحه می گذارد. او در مقابله با غرب در اوکراین موضع سختی را در پیش نگرفت و به نظر میرسد مثال دیگری برای سفت کردن گره کرمیلن است.

او به زودی با مشاور پوتین سرگئی توروپف تعویض خواهد شد.

این می تواند با ادغام کریمه که در سال 2014 از اوکراین جدا شد به کرملین در ارتباط باشد. این منطقه هم اکنون هیچ وضعیت ویژه ای در روسیه ندارد و اختلاف حتی بیشتری را بین قوانین روسیه از یک سو و قوانین بین المللی واوکراین از سوی دیگر اقامه میکند.کرملین احتیاج به سفیر آشتی جو در چنین شرایطی ندارد بنابر این باید دید چه کسی جانشین سفیر قبلی خواهد شد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------