آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

گولن: کودتای ترکیه شبیه یک فیلم هالیوودی بود/ اگر یک دهم اتهامات ثابت شود، تسلیم می‌شوم



 اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل ,فتح‌الله گولن

فتح‌الله گولن، منتقد سرشناس دولت ترکیه که آنکارا وی را به طراحی و دست داشتن در کودتای اخیر این کشور متهم می‌کند، اذعان کرده است حامیانش ممکن بوده در این طغیان سیاسی دست داشته باشند اما وی هرگونه ارتباط مستقیم با این رخداد را رد کرد.

به گزارش ایسنا، فتح الله گولن در مصاحبه با فرید زکریا، خبرنگار مشهور "سی.ان. ان" در این باره توضیح داد: ممکن است برخی از حامیان من در بین افرادی باشند که دست به کودتا زده‌اند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انگشت اتهام را در کودتای اخیر این کشور مستقیما به سمت گولن دراز می‌کند.

به عنوان رقیبی سرسخت برای اردوغان، گولن رهبر جنبش محبوب "خدمت" است. اما دولت از این جنبش تحت عنوان "سازمان تروریستی فتح الله گولن" یاد می‌کند.

این روحانی 77 ساله که در سال 1999 ترکیه را به مقصد آمریکا ترک کرد، طی تبعیدی خود خواسته در پنسیلوانیای آمریکا روزگار می‌گذراند.

وی در مصاحبه‌اش با سی.ان.ان خواهان تشکیل یک نهاد بین‌المللی جهت بررسی ادعای دولت ترکیه در مشارکت مستقیم وی در کودتای نافرجام این کشور شد.

گولن در این باره اظهار کرد: "اگر در این تحقیقات مدرکی دال بر صحبت من با فردی درباره کودتا وجود داشت، یا هیچ تماس تلفنی درباره این بود،  اگر یک دهم این اتهامات درست بود، من گردنم را کج می‌کنم و می‌گویم آنها راست می‌گویند. بگذارید از شر من خلاص شوند. بگذارید من را اعدام کنند."

شورش 15 ژوئیه ترکیه 270 کشته برجای گذاشت که 24 تن آنها به نقش داشتن در این کودتا متهم بودند. این کودتا همچنین موجی از بازداشت‌ها، حبس‌ها و اخراج‌ها را در پی داشت.

اردوغان پیش از این در مصاحبه‌ای با سی.ان.ان سوگند خورده بود، انتقام این "جرم واضح و خیانت" را خواهد گرفت.

اما گولن مکررا ادعای دولت در نقش مستقیم حامیانش در سرنگونی دولت اردوغان را رد و عنوان می‌کند: برخی این سناریو را طرحی کردند و برخی دیگر هم که از این طرح استقبال کردند برخی دیگر را برای این امر رهبری کردند.

وی ادامه داد:  این بیشتر شبیه یک "فیلم هالیوودی" است تا یک کودتای نظامی. حتی بیشتر شبیه یک "سناریوی" طراحی شده است. از مشاهدات می‌توان فهمید که دولت زمینه را برای چیزی که برنامه ریزی کرده فراهم کرده بود.

پیش از این گولن با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرده بود که این کودتا می‌تواند یک نمایش بوده باشد. با این حال او در پاسخ به سوالی درباره احتمال طراحی این کودتا از سوی اردوغان اظهار کرد:  چنین ادعاهایی تهمتی بیش نیست.

این روحانی ترک در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: من همواره مخالف کودتا بوده‌ام و افرادی را که  علیه دموکراسی، آزادی و جمهوری کودتا می‌کنند را لعنت می‌کنم.

در این میان دولت ترکیه با تاکید بر نقش گولن در کودتای نافرجام اخیر از دولت آمریکا می‌خواهد وی را به آنکارا بازگردانند اما گولن می‌گوید، بازگرداندنش به ترکیه تنها شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

این متحد قدیمی اردوغان که اکنون به اولین دشمنش تبدیل شده در برابر سوال خبرنگار سی. ان. ان مبنی بر اینکه آیا برای اردوغان پیامی دارد گفت: من تنها دعا می‌کنم که با این همه گناهانی که مرتکب می‌شود در درگاه حق حاضر نشود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------