در دیدار رئیس ستاد ارتش آمریکا با مقامات ترکیه چه گذشت؟



 اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,رئیس ستاد ارتش آمریکا

 رئیس ستاد ارتش آمریکا در سفرش به ترکیه با نخست وزیر این کشور دیدار و درباره تحولات اخیر به ویژه کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه بحث و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا سفرش به ترکیه را با بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب این کشور آغاز کرد و در آنجا با نظامیان آمریکایی دیدار کرد.

وی در این سفر با بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر این کشور و ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز دیدار کرد.

در جریان این دیدار ییلدیریم گفت که آمریکا باید موضع واضح و نهایی را در قبال تلاش برای کودتای نافرجام اتخاذ کند.

وی گفت: ترکیه انتظار دارد آمریکا فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه را که به دست داشتن در کودتا متهم شده تحویل آنکارا دهد.

پیش از این دانفورد اظهارات درباره دست داشتن آمریکا در کودتای نافرجام "پوچ و بیهوده" خواند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری ترکیه آمده است: دانفورد تلاش برای کودتا در ترکیه را به شدت محکوم و تأکید کرد که هدف از سفر وی اعلام همبستگی آمریکا با مردم و دولت ترکیه است.

وی تأکید کرد که کشورش به طور کامل از نظام دموکراسی در ترکیه حمایت و به همکاری نظامی با مقامات این کشور ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است که نخست وزیر ترکیه با مهمان آمریکایی خود درباره اوضاع ترکیه و مبارزه با داعش بحث و گفتگو کرد.

سفر دانفورد به ترکیه نخستین سفر یک مسئول آمریکایی از زمان شکست کودتای نظامی در ترکیه است.

دانفورد با خلوصی آکار از مقر پارلمان ترکیه در آنکارا بازدید و آسیب‌هایی را که در نتیجه بمباران این مقر از سوی کودتاچیان به آن وارد شده بود، مشاهده کردند.

دانفورد در جریان بازدید از مقر پارلمان از بمباران این مقر ابراز تأسف کرد و به مردم ترکیه تسلیت گفت. وی تأکید کرد که روابط دوستی میان آمریکا و ترکیه محکم است و همچنان همین گونه باقی خواهد ماند.

دانفورد گفت: ماندن نمایندگان در مقر پارلمان و ترک نکردن آن نشانه شجاعت آن‌هاست.

از سوی دیگر، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که وی کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف مردم جمهوری‌خواه را در جریان دستورات صادر شده از سوی دولت از زمان آغاز اجرای وضعیت فوق العاده گذاشته است.

ییلدیریم درباره اصلاحات در قانون اساسی ترکیه گفت که وی با قلیچدار اوغلو درباره طرحی که شامل برخی اطلاحات است و مورد توافق احزاب قرار گرفته گفتگو کرده است.

اوغلو نیز این نشست را بسیار مفید خواند و گفت: ما پیشنهادات و نگرانی‌هایمان را درباره اجرای برخی دستورات صادر شده از سوی دولت در چارچوب وضعیت فوق العاده اعلام کردیم.

ییلدیریم همچنین با دولت باغچلی، رئیس حرکت ملی‌گرای ترکیه در دفترش در پارلمان دیدار کرد.

وی در این دیدار گفت که هدف از دستوراتی که در چارچوب وضعیت فوق العاده صادر شده مقابله با خطرات هرگونه تلاش برای کودتا در آینده و بازگشت حیات سیاسی به روال عادی است.

وی گفت: ترکیه شب 15 ژوئیه از لبه فاجعه بزرگی به دنبال تلاش برای کودتا بازگشت و این به فضل پایبندی مردم به اراده سیاسی و دموکراسی و حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و دولت و رؤسای احزاب مخالف از جمله دولت باغچلی و قلیچدار اوغلو از اراده ملی بود.

ترکیه اواسط ژوئیه گذشته شاهد کودتای نافرجام ارتش علیه نظام رجب طیب اردوغان بود. آنکارا فتح الله گولن را به دست داشتن در این کودتا متهم کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------